Како најбрже одмаглити стакла аутомобила и спречити да се она поново замагле?
Поред техничких, постоје и бројна "народна" решења...
Стижу нам хладнији дани, а са њима и већа могућност да се стакла замагле. У неким ситуацијама ово може да буде веома опасно, па дајемо савете како их што брже одмаглити и генерално ублажити или спречити магљење стакала.
Користите клима уређај
Најефикаснији и најбржи начин за одмагљивање стакала је коришћење клима уређаја. Али како клима уређај уопште помаже у овом случају? Тако што исушује ваздух, тј. извлачи влагу из њега. Још ако се ваздух загреје, ефекат је знатно бољи.
Температуру и снагу дувања подесите на максимум, усмерите ваздух ка стаклима и укључите клима уређај. Код многих аутомобила ова процедура је аутоматизована и активира се притиском на дугме или окретањем команде за усмеравање ваздуха на одговарајућу позицију. Ако не знате како се активира ова функција, прочитајте упутство за коришћење свог аутомобила, саветују Половни аутомобили.
На пример, када притиснете дугме за одмагљивање стакала, аутоматски ће се активирати клима, вентилатор ће се укључити „на максимум“, упалиће се грејачи стакала и усмерити ваздух ка стаклима.
А шта са аутомобилима који немају климу?
Код њих температуру и снагу дувања треба подесити на максимум и усмерити ваздух према стаклима. Помаже и да се спусте прозори за око 1 цм, пошто се тако убрзава струјање ваздуха.
Међутим, нема универзалног решења, бар на дуже стазе, пошто у возилу може да постане претопло, отварање прозора када пада киша није баш добра идеја и слично. Стога експериментишите са температуром, усмеравањем ваздуха и другим стварима у складу са временским приликама и тиме која стакла се највише магле.
У сваком случају немојте да користите рециркулацију ваздуха иако то на први поглед делује као логично решење уколико нпр. пада киша. Рециркулација само чини ствари још горим. Зато, уколико немате климу у ауту, покушајте неку од следећих тактика.
Купите неко од средстава против магљења стакала
Можете да нађете разна средства против магљења, која се наносе на разне начине. Ту су разни спрејеви, али и марамице за брисање којима се на стакло приликом брисања наноси нешто против магљења.
Нека од тих средстава су више ефикасна, нека мање - зависи и од тога да ли их правилно користите, колико дуго ће њихово дејство да траје и слично.
Алтернативна средства против магљења
Постоје и бројна „народна“ решења. Нећемо улазити у њихову ефикасност, али уколико имате овај проблем, лако можете да их тестирате.
Прво треба добро опрати стакла. Затим их премажете лимуновим соком, медицинским алкохолом, раствором детерџента за судове (он на стаклу оставља танак слој који спречава магљење, али га треба га добро утрљати да не остану флеке). Ту је и пена или паста за бријање, или обичан сапун, које такође треба добро утрљати због могућих флека.
Важна је превенција - чиста стакла се мање магле
Показало се да је прљаво стакло у великој мери подложније магљењу од чистог стакла. Наравно, и код прљавог стакла помаже ако се стакло третира средствима против магљења.
Али чињеница је да се чиста стакла без икаквих нанетих средстава у односу на прљава у одређеној мери теже замагљују, а лакше бришу и одмагљују. Стога саветујемо да се потрудите да стакла буду чиста.
Филтер кабине (полен филтер, филтер климе) - његова замена помаже
Филтер кроз који ваздух улази у кабину можете да зовете како желите, али ако је он веома прљав, може у великој мери да утиче на појаву кондензације на стаклима.
Сваки извор влаге у кабини потпомаже појаву замагљених стакала
Током зиме или када пада киша, није баш лако испратити овај савет, али покушајте да избаците сваки извор влаге из аутомобила. Даћемо само неке савете:
- отресите снег са ципела и одеће пре уласка у аутомобил,
- користите гумене патоснице које спречавају да вода продре у тепих и редовно их истресајте (избацујте воду из њих),
- проверите да ли вода продире у кабину кроз кедере (гуме око врата). Можете да их истрљате кредом по додирним површинама и затим на основу трагова откријете где постоји рупа,
- очистите све запушене отворе за одвод воде, како вода не би продирала у систем за вентилацију,
- проверите да ли се негде у систему за вентилацију скупља вода,
- потражите друге могућности уласка воде у путнички простор или пртљажник.
Проверите да ли цури антифриз из грејача кабине
Уколико антифриз цури унутар кабине, он испарава и „лепи“ се за стакла и тиме их чини знатно подложнијим магљењу. „Масна“ стакла се лакше магле него чиста стакла.
Зато потражите трагове цурења расхладне течности, односно антифриза из грејача кабине (тзв. малог хладњака), као што су влажне флеке на тепиху, слаткаст мирис (нарочито када ради грејање) и убрзано замашћивање стакала. Такође, проверите да ли опада ниво расхладне течности. Чак и уколико нема трагова, постоји могућност да је дошло до цурења.
Због чега се се стакла уопште магле?
Ваздух садржи одређену количину влаге. Топлији има више влаге него хладан. Зато када топао ваздух дође у додир са неком хладном површином, као што је ветробран зими, водена пара се кондензује и остаје на њему (и другим стаклима) у облику сићушних капи.
Наиме, да би уопште дошло до кондензације, температура те хладне површине мора да се спусти до одређене границе. Та граница или тачка назива се тачка росе, а ту су и разни други фактори, као што је релативна влажност ваздуха и притисак.