Како препознати КВАР турбопуњача?
Један од најочигледнијих знакова да је дошло до проблема са турбо пуњачем јесте губитак снаге мотора
Дизел мотори без турбо пуњача одавно су изумрли, а данас је тешко наћи иоле новији ауто са бензинским мотором без турбо пуњача. Укратко - турбо пуњачи постају неизбежни без обзира на врсту горива, пишу Половни аутомобили.
Погледајмо зато који су симптоми квара турбо пуњача, пошто се правовременом реакцијом могу спречити много озбиљније последице. Саговорници су овом порталу били стручњаци из сервиса "Турбо сервис Божец".
Пад снаге мотора
Један од најочигледнијих знакова да је дошло до проблема са турбо пуњачем јесте губитак снаге мотора. Наравно да недостатак снаге могу да изазову и кварови многих других делова аутомобила, али то треба утврдити у сервису.
Углавном пад снаге долази са још неким симптомима које возач можда неће ни приметити.
Неретко је пад снаге изазван упадом страног тела у компресорску или турбинску страну турбопуњача, при чему долази до оштећења крилаца компресора или турбине (или и једних и других). Ту су и разни други узроци, али њима ћемо се бавити други пут.
Турбо рупа
Турбо рупа се манифестује тако што када оштрије притиснете папучицу гаса, мотор касни са испоруком снаге на точкове. Ова појава је у почетку углавном веома блага, да би временом постајала све израженија. Може да буде чак и опасна приликом претицања на отвореном путу.
Стога треба проверити турбопуњач чим приметите да мотор не реагује на притисак папучице гаса онако како би требало. Неким возачима то можда неће ни сметати, али имајте у виду да је дефинитивно реч о неком квару који би требало решити пре него што дође до озбиљнијих последица.
Код старијих турбо мотора, нарочито бензинаца, ова појава је била уобичајена. Међутим, данас код иоле новијих возила турбо рупа требало би да буде готово неприметна.
Звиждање, пиштање и слично
Турбопуњач који је има неки проблем неретко може да се препозна по звуковима који се чују током рада мотора, а посебно су изражени у одређеним режимима рада.
У зависности од аутомобила, врсте и типа мотора и турбопуњача, као и од проблема који је настао, ти звукови могу да буду веома различити, као и да буду гласнији или тиши. Ту су и ниво оштећења или врста проблема која изазива појаву звукова који не би требало да се чују.
Зато је веома корисно да возач константно прати све звукове који долазе из моторног простора, нарочито при оштријој вожњи, како би на време могао да примети да се нешто променило.
Звукови који указују да нешто није у реду са турбопуњачем могу да буду веома различити, од тишег или гласнијег звиждања, пиштања, завијања, хучања...
"Појачан" дим из ауспуха без обзира на боју
Већа количина дима на издуву (ауспуху) често указује да постоји проблем са турбопуњачем. Црни дим углавном значи да мотор сагорева превише горива, што указује на неодговарајућу смешу у цилиндрима.
Плави дим нам говори да долази до сагоревања моторног уља, а оно између осталог може да долази и из турбопуњача. Стога појаву плавог дима нипошто не треба игнорисати.
Бели дим - његову појаву је најтеже дијагностификовати и отклонити квар. Бели дим се јавља због сагоревања моторног уља, а најчешћи узрок је дефектна турбина. Проблем може да буде изазван зачепљењеном одводном линијом уља из турбокомпресора у картер.
Истовремено је могуће да приметите повећану потрошњу моторног уља.