Како проверити кочнице пре техничког прегледа?
Велики проблем са којим се сусрећу многи возачи јесте испитивање кочница на техничком прегледу, пишу половниаутомобили.
Још већи проблем је то што не могу да дођу на технички и да превентивно провере само кочнице како би их на време средили уколико постоји неки проблем.
Наравно, могу да обаве ванредни технички преглед, али тада обавезно мора да се ради комплетан технички преглед, што значи да морају да плате пуну цену – око 7.000 динара.
Они који дођу на технички са неисправним кочницама у великом броју случајева немају довољно времена да их поправе, па морају поново да плаћају пуну цену техничког прегледа.
Три дана за сређивање кочница
Уколико паднете на техничком прегледу, имате само 3 радна дана да средите то због чега сте пали (у овом случају кочнице) и да се вратите на "поправни".
Субота и недеља се сматрају нерадним данима, иако можда технички преглед ради и суботом. Рок почиње наредног дана од дана прегледа.
Када се вратите у року од та три дана, прегледају се само кочнице. Ако опет паднете – читава прича креће од почетка, односно као да први пут долазите на технички када дођете следећи пут.
Стога дајемо неколико савета како избећи падање на техничком због кочница:
1) Проверите сами кочнице у вожњи - за ову проверу вам није потребно никакво аутомеханичарско знање.
Само нађите неки правац без саобраћаја на којем можете да тестирате како вам ауто кочи.
Тестирање не морате да обављате при високим брзинама - нема потребе да доводите себе и друге у опасност. Брзина од 40-50 км/х је довољна.
Можете да почнете и од брзине од само 20 км/х, тако што ћете оштро и пуном снагом да притиснете папучицу кочнице.
ПАЖЊА – прво кочите лагано, па постепено појачавајте силу и брзину притиска на папучицу кочнице све док не достигнете максимално успорење.
Обавезно вежите сигурносни појас и избегавајте да током тестирања имате сапутника.
2) Провера кочница у сервису – ово је прилично компликована тема, пошто у сервису који нема ваљке какви се користе на техничком прегледу не могу да ураде много тога по питању прецизне провере.
Наравно, могу да обаве генералну проверу, као нпр. да провере стање кочионих плочица, стање и дебљину дискова (уколико имају податке и неопходан алат), да "одокативно" провере ручну кочницу и слично.
Међутим, једноставно не могу да вам гарантују да ћете проћи проверу на ваљцима на техничком прегледу – то је немогуће. Забрањена провера (само) кочница на техничком прегледу
Иако би било веома пожељно да сваки возач може да оде на било који технички преглед и да прецизно провери САМО кочнице на ваљцима, то нажалост није дозвољено.
Дозвољено је обавити комплетан технички преглед који укључује и проверу кочница, али то значи да се плаћа и пуна цена техничког прегледа. Пошто технички кошта око 7.000 динара (негде више, негде мање), практично нико ради такву проверу.
Возачи чекају да виде како ће да прођу на техничком, па ако падну због кочница, онда имају 3 радна дана да их среде и врате се поново на ваљке. Да ли су 3 дана довољна за сређивање кочница?
Теоретски 3 радна дана јесу довољна да би се кочнице довеле у ред. На срећу – у радни дан се не рачуна субота, чак и уколико технички преглед ради суботом.
Рок почиње наредног дана од прегледа.
Међутим, поправљање кочница не иде баш тако лако и брзо из више разлога:
а) Заказивање термина у сервису – мало који сервис ће вас примити исти дан или сутрадан. Чак и ако вас приме, треба да утврде шта није у реду са кочницама и да их поправе, што може да потраје не због самог процеса поправке него и због набавке делова.
Притом ви све то треба да ускладите са својим приватним и пословним обавезама.
б) "Уходавање" кочница - монтирати нове кочионе дискове и плочице не значи аутоматски да ћете сутра проћи на техничком прегледу.
Ствар је у томе што нове плочице или нове и плочице и дискови треба да се "уходају", како би се остварио пун контакт између њих, а ту су и друге ствари о којима нећемо сада. Стога прво треба да се вози неколико стотина километара и да се притом наравно користе кочнице, али благо.
У почетку ће кочнице имати слабу зауставну моћ. Временом, како се троши површински слој на плочицама и дешавају неки други процеси, кочнице ће све боље кочити.
Оштро и дуготрајно агресивно кочење одмах након монтирања нових плочица и дискова може да остави веома негативне последице по ове елементе, при чему ће сила кочења у почетку бити прилично слаба, па може доћи и до саобраћајне незгоде.
Колика је казна за вожњу нерегистрованог возила?
Уколико сте због кочница пали на техничком пред сам истек регистрације, па регистрација истекне пре него што успете да поправите кочнице, наводимо висине казни уколико одлучите да возите нерегистрован ауто на релацији кућа-сервис-технички преглед.
До 30 дана након истека регистрације (датум на регистрационој налепници), казна је 5.000 динара или 2.500 ако платите у року од 8 дана. Преко 30 дана казна је 10.000 динара или 5.000 ако платите у року од 8 дана.
Казне нису толико страшне, али не заборавите да вам не важи обавезно осигурање, па ако изазовете удес, мораћете ви да платите сву изазвану штету. Притом се казна за вожњу нерегистрованог возила повећава због изазивања удеса.
Решење ипак постоји
Постоје сервиси који имају ваљке за тестирање кочница исто као и технички прегледи. Код њих можете да одете нпр. месец дана пре техничког прегледа, да проверите кочнице и да их на време средите уколико не коче добро.
Подсећамо да технички преглед можете да обавите 30 дана пре истека регистрације.
Нажалост, нашли смо само два сервиса са ваљцима за проверу кочница и то оба у Београду.
Међу њима је "Ауто Центар Анђелковић“, чији нам је власник и директор, господин Драги Анђелковић, био саговорник и дао много корисних информација, савета и сугестија. Он објашњава да су ваљци на којима се обавља тестирање баждарени и да уколико провера на њима покаже добре разултате, власник може без бриге да иде на технички преглед. Такође додаје:
"У нашем сервису може да се обави комплетна провера аутомобила пред технички преглед, укључујући и кочнице и вешање.
Исто као на техничком прегледу, проверавају се предње и задње кочнице, као и ручна кочница. Приликом провере на ваљцима добија се дијаграм који приказује силе кочења, а пошто је систем баждарен, то значи да даје поуздане резултате.
Уколико се покаже да су кочнице лоше, на лицу места може да се утврди узрок и да се обави поправка. Можда су потребне само нове плочице, можда обрада дискова, можда нови дискови... Зависи од случаја до случаја.
Такође проверавамо и кочиону течност.
Господин Анђелковић такође наглашава да је код кочница посебно незгодно то што ако се обави замена плочица и дискова или само плочица, па се одмах наког тога оде на технички преглед, да може врло лако да се падне на тесту кочења пошто дискови и плочице још увек нису налегли како треба и не могу да остваре довољну силу кочења.
Напомиње да неки произвођачи препоручују да се након уградње нових дискова и плочица пређе 300 до 500 километара без снажних и дуготрајних кочења, која између осталог могу да доведу прегревања дискова. Нови дискови су најосетљивији на кривљење због прегревања, нарочито ако се са таквим дисковима улети у воду.
Подразумева се да се током вожње након замене мора да се кочи, али благо. То значи да нема сврхе да изађете на аутопут и да пређете 300 километара практично без кочења само да бисте испунили "норму" по питању потребне километраже за "уходавање".
Кочнице могу да се "уходају" и на знатно мањој километражи уколико то циљано радите, али притом такође будите пажљиви.
Иначе, савети по питању "уходавања“ нових кочионих дискова и плочица могу да се разликују од произвођача до произвођача, али свима је заједничко да ову причу треба схватити озбиљно како се дискови (или плочице) не би оштетили (на један или други начин) у првих пар стотина километара, да би дискови што дуже трајали, али и како би кочење након "уходавања" било што боље.
Није ствар ни само у томе да се оствари идеално налегање површина плочица и дискова – ту су и друге ствари, али нећемо сада залазити у ту причу.
Тестирање кочница на ваљцима може да се обави и у сервисном центру "Лав ауто“, где су нам објаснили да су ваљци исти као они који се користе на техничком прегледу. Након тестирања се добија извештај на основу којег се види да ли је потребна нека интервенција.
Има и случајева када и леви и десни точак имају задовољавајућу силу кочења, али је ипак разлика у сили кочења сувише велика. До тога може да дође због бројних разлога. Углавном, тада треба проверити све елементе, не само дискове и плочице, већ и кочионе чељусти, итд. Може ли на ваљцима да се провери "овалност" дискова?
Да – исто као што се проверава кочна сила на сваком точку, тако на ваљцима може да се утврди и тзв. овалност дискова.
Ипак, пошто је ова провера одложена до средине 2023. године, односно до тада возачи неће морати да брину о овалности кочионих дискова, бавићемо се тиме када дође време.
Закључак
Проблем са кратким роком за поправку аутомобила након техничког прегледа је веома озбиљан. Са једне стране возачи имају само 3 дана да поправе ауто, а са друге стране не постоји могућност да на техничком прегледу провере само кочнице по разумној цени.
Стога није лоша идеја да на време проверите кочнице на ваљцима, наравно уколико сте у могућности, односно имате сервис са ваљцима у близини.
Трошак од 750 до 1.000 динара за правовремену проверу у односу на 7.000 динара за понављање техничког прегледа не делује баш као бацање пара.