Како спречити нове гуме да проклизавају?
Ако сте користили исте гуме 5-6 година, па купили све 4 потпуно нове и то још неке квалитетније - схватамо да је тешко суздржати се од тога да их одмах тестирате оштром вожњом, пишу половни аутомобили.
Како другачије проценити колико боље се ауто понаша са новим него са старим гумама? Нажалост, ово не само да није препоручљиво, већ може да буде и опасно.
Разлог? Потпуно нове гуме су буквално „клизаве“.
Ствар је у томе да оне треба да пређу одређену километражу да би почеле добро да држе асфалт.
Ово није никакав мит или „навика“ из прошлости када су се гуме правиле од неквалитетније смеше или било шта слично.
Произвођачи пнеуматика саветују да се након монтирања нових гума вози веома пажљиво, тако да по том питању нема никакве дилеме.
Колико пажљиво треба да возим са потпуно новим гумама?
Зависи од случаја до случаја - од вашег уобичајеног начина вожње, снаге аутомобила, самих гума… Много је фактора у игри, па на самом возачу остаје да процени до које границе сме да иде.
У сваком случају – треба бити пажљив са новим гумама.
Никад раније нисам чуо да гуме морају да се „уходавају“?!
То што нисте чули никад раније, не значи да то није потребно.
Неки произвођачи дају упозорење и савете по овом питању, а неки ту проблематику једноставно не помињу – можда сматрају да ће већина возача једноставно игнорисати савет да неколико стотина километара треба да возе пажљиво, при чему таква „прича“ може да има и негативан маркетиншки утицај.
Који су конкретно разлози за ово упозорење?
Нови пнеуматици имају површински слој који треба да се скине при умереној вожњи. Тек тада добијају своје пуне карактеристике – овај период „уходавања“ може да потраје и више стотина километара.
Колико дуго треба да се „уходавају“ нове гуме?
Неколико стотина километара. У почетку треба да будете најпажљивији, а постепено како гуме „сазревају“ и како се ви навикавате на њих, можете све више да се враћате на свој уобичајени стил вожње.
На пример, Цонтинентал саветује да се пажљивије вози првих 800 километара (извор). Можда делује сулудо да гуме треба да се уходавају скоро 1.000 километара, али не заборавите да је то само савет како бисте били што безбеднији на путу.
Не постоји прецизно одређена граница након колико километара су гуме „уходане“. Као што смо већ написали, на читаву причу око „уходавања“ утиче много фактора.
Како да „уходавам“ нове гуме?
Не морате да примењујете никакву специјалну „тактику“. Једноставно возите пажљивије и нежније.
а) Нежније кочите (пратите саобраћај да бисте на време могли благо да успорите)
б) Лаганије убрзавајте
ц) Спорије и пажљивије улазите у кривине
д) Избегавајте вожњу високим брзинама (уколико можете, наравно)
е) Остављајте већу дистанцу у односу на возила испред вас (мада смо свесни да често други возачи одмах искористе ту прилику да се убаце у ту празнину, али учините шта можете)
Детаљније објашњење
Не желимо да вас оптерећујемо детаљима, али ово је суштина:
а) Лубрикант - да би се након процеса производње гума што лакше извадила из калупа користи се силиконски лубрикант (подмазивач) који спречава слепљивање. Тај лубрикант остаје на гуми све док се не потроши тај површински слој гуме. Не може да се уклони брисањем или на неки сличан начин, осим физичким уклањањем површинског слоја гуме.
Није у питању само овај лубрикант, већ је и сама површина гуме због процеса производње таквих карактеристика да је „клизава“. То значи да би и без лубриканта нова гума лошије држала пут у односу на гуму која је већ прешла нпр. 500 км.
б) Дубља шара у односу на старе гуме - разлика у дубини шаре између нових и старих гума понекад може да буде прилично велика. То може да доведе и до субјективно другачијег осећаја у вожњи и до мало споријих реакција аутомобила на окретање волана.
Ово може да буде знатно приметније када је реч о зимским гумама са дубоком шаром, нарочито када се вози при високим температурама када је гума мекша него при нижим температурама или се гума загреје због оштрије вожње.
Морамо да узмемо у обзир и субјективни осећај возача, као и то да сам возач мора да се навикне на другачије понашање нових пнеуматика.
Ту су још и нека средства која се након производње наносе на гуму како би се гума заштитила од разних негативних утицаја пре продаје крајњем кориснику, али то већ зависи од произвођача до произвођача. Подсетимо се, и гума која стоји у складишту или продавници временом губи првобитне карактеристике због утицаја кисеоника, озона, итд.
Кочење са АБС-ом и без АБС-а
Код аутомобила без АБС-а лакше ће доћи до блокирања точкова када су у питању нове гуме, а то блокирање може да „скине“ одређени слој гуме, што никако није пожељно. Стога треба бити још пажљивији приликом кочења код аутомобила без АБС-а.
Закључак
"Уходавање" може да траје и знатно краће, односно може да се обави током знатно мањег броја километара у зависности од подлоге (грубљи асфалт ће брже скинути „проблематичан“ слој), стила вожње (агресивнија вожња ће брже скинути „клизави“ слој), броја кривина и скретања...
Углавном - ако је реч о потпуно новим гумама, како километри буду пролазили гуме ће све боље држати асфалт, а и ви ћете се навикавати на другачије понашање возила на путу.