ПОЛИЦИЈА ЋЕ МОЋИ ДА ОДУЗИМА ЕЛЕКТРИЧНЕ ТРОТИНЕТЕ: Казна за овај прекршај износи и до 100.000 динара, а можете да завршите и у затвору
Годинама су се електрични тротинети возили "на дивље", по тротоарима и улицама, без икаквих правила и контроле, али томе је дефинитивно дошао крај. Нови Закон о безбедности саобраћаја на путевима усвојен је у септембру прошле године, у марту је озваничен Правилник за регистрацију лаких електричних возила, а од 15. јуна на улицама ће моћи да се нађу само они "регистровани".
Како ће све то изгледати у пракси остаје тек да се види, мада је већ на први поглед јасно да ће бити неопходна масовна контрола како би се тротинети на струју "угурали" у потпуно легалне токове, а њихови корисници навикли да више не могу да возе куда им падне на памет.
Ово је својеврсни водич о електричним тротинетима.
1. Историја, модели, цене...
Први концепт електричних тротинета појавио се још почетком 20. века, њихова популарност почела је да расте 80-тих и 90-тих година прошлог века, док је права револуција уследила у последњих 10-15 година и она није заобишла ни Србију. Процене колико тротинета на струју има у нашој земљи су веома шарене, те се крећу од 250.000 до чак 400.000. Понајвише у највећим градовима попут Београда, Новог Сада, Ниша, Крагујевца... где су постали добар начин да се избегну велике саобраћајне гужве.
Наравно, и електрични тротинети се веома разликују по снази, брзини, носивости и цени. У свету постоје и они који могу да развију брзину од чак 100 километара на сат, па се с пуним правом поставља питање у коју категорију превозних средстава их уопште треба сврстати.
Тренутно их најчешће можете наћи по цени од 30.000 до 70.000 динара, мада има и оних екстра квалитетних који коштају по 4.000-5.000 евра, као неки добар половни ауто.
2. Регистрација до 15. јуна
Измене Закона о безбедности саобраћаја и Правилника о начину издавања, изгледу и начину постављања налепнице омогућиће увид у то који од тротинета јесу лака електрична возила, а који то нису. Конкретно, од 15. јуна на улицама ће моћи да буду искључиво тротинети са налепницама које издаје Агенција за безбедност саобраћаја, која ће представљати својеврсну потврду да је тротинет регистрован, односно да испуњава све законом прописане услове.
На тај начин из саобраћаја би требало да буду елиминисани сви двоточкаши који не припадају групи лаких електричних возила, односно који могу да развију знатно већу брзину од дозвољене, али и несавесни возачи који би могли да доведу у опасност и себе и друге.
- Налепнице ће бити недвосмислен доказ да се ради о возилу које има прописане карактеристике - објаснио је Милан Илић из Агенције за безбедност саобраћаја.
3. Услови за добијање налепнице
Да би добили налепницу, односно да би електрични тротинет био “регистрован”, мораће да испуњава неке основне услове, тачније да има доказ да се ради о лаком електричном возилу.
Како пише у дефиницији то је моторно возило са најмање два точка, механичким управљачем, без места за седење, чија трајна номинална снага мотора није већа од 0,6 kW и чија највећа конструктивна брзина не прелази 25 километара на сат и чија маса празног возила не прелази 35 килограма. Дакле, уколико је теже од 35 килограма или има могућност да развије брзину већу од 25 км/х неће моћи да добије налепницу Агенције за безбедност саобраћаја, нити легално да се нађе на улицама!
Издавање налепнице кошта 2.060 динара, али не захтева да се обнавља сваке године
4. Где и како до налепнице
Процедура за регистровање лаког електричног возила подразумева да власник попуни и поднесе захтев за издавање налепнице на прописаним обрасцима и предајним местима Агенције за безбедност саобраћаја и AMSS.
Уз поменути захтев, неопходно је приложити и техничку документацију која се добија приликом куповине тротинета, како би се утврдили марка возила, трајна номинална снага електромотора, највећа конструктивна брзина и маса празног возила. Потребна је и фотокопија личне карте или очитана лична карта односно доказ о упису у регистар правних лица за правна лица.
Потребна је и попуњена и потписана изјава на прописаном обрасцу која се преузима на око 150 локација у 80 градова и општина, као и доказ о уплаћеној накнади на име издавања налепнице.
Према најавама, издавање и постављање налепнице не би требало да траје дуже од 30 минута, а неопходно је и да власник довезе тротинет на лице места.
Све информације се могу добити путем имејла trotineti@amss-cmv.co.rs, као и путем кол-центра AMSS на број 1987.
5. Шта је обавезно, а шта је све забрањено
Сходно Закону о безбедности саобраћаја неопходно је:
- имати налепницу на тротинету коју издаје Агенција за безбедност саобраћаја
- ношење бициклистичке кациге која је обавезна за све
- ношење рефлектујућег прслука за малолетне у свим условима, а за остале возаче када возе на путевима
- вожња електричних тротинета је забрањена на тротоарима, а могу се возити на бициклистичким стазама, пешачко-бициклистичким стазама, бициклистичким тракама, и у случају недостатка свега овога, на путевима где је брзина кретања ограничена на 50 километара на час
- вожња електричних тротинета у потпуности је забрањена за млађе од 14 година
- вожња особа између 14 и 18 година дозвољена је на путевима где је брзина кретања ограничена на 30 км/х
6. Колико кошта налепница
Ова својеврсна регистрација електричних тротинета коштаће 2.060 динара. Од тога 1.560 динара је цена услуге издавања налепнице, док цена обрасца налепнице износи 500 динара.
Међутим, како напомињу из Агенције за безбедност саобраћаја, налепнице за тротинете су трајне и не захтевају годишње обнављање, а нова се може издати на захтев власника тротинета, у случају оштећења или уништења.
Како је раније објаснио помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја Милан Илић, власник тротинета, уколико из било којих разлога нема техничку документацију неопходну приликом подношења захтева за издавање налепнице, моћи ће да се обрати добављачу тротинета, или да изврши испитивање карактеристика лаког електричног возила на местима за издавање налепнице, што ће га, међутим, додатно коштати.
Налепница је правоугаоног облика, видљива у дневним и ноћним условима, самоуништавајућа при покушају уклањања, сивосребрне боје и димензија 36×60 милиметара.
7. Новчане казне, али и одузимање тротинета
За све оне који се не буду придржавали прописа, предвиђене су адекватне казне и то:
- вожња преко 10 км/х на пешачко-бициклистичкој стази - 3.000 динара
- вожња са слушалицама на оба уха - 3.000 динара
- вожња два или више лица на тротинету - 5.000 динара
- вожња тротоаром и другим недозвољеним површинама - 10.000 динара
- вожња без осветљења или светлоодбојног прслука - 10.000 динара
- вожња по ауто-путу или мотопуту - 100.000 динара до затвора
Слично возачима аутомобила, како су регулисале нове одредбе Закона о безбедности саобраћаја, и возачима ових лаких електричних двоточкаша може бити привремено одузето превозно средство за серију тежих прекршаја.
8. Ко ће све вршити контролу
Заменик начелника Управе саобраћајне полиције Владан Николић рекао је да ће полиција после 15. јуна, што је иначе рок за преузимање налепница, започети опсежну контролу свих тротинета који учествују у саобраћају.
- Није нам циљ да пишемо пријаве, већ да повећамо безбедност свих учесника у саобраћају. Сва возила морају да имају кочницу, позициона светла, катадиоптер, сирену, морају да буду видљива. Мораће да испуњавају све услове законске да безбедно учествују у саобраћају - нагласио је Николић.
Важно је напоменути да возача електричног тротинета који вози тротоаром може да заустави било који полицајац, а не само припадници саобраћајне полиције.