КОРИСНИ САВЕТИ ЗА ВОЖЊУ ПО СНЕГУ: Услови за вожњу су непогодни, ево како да останете безбедни
Зима тек сада показује право лице. Снег пада на целој територији Србије, па уз ниску температуру и ветар у појединим деловима земље ствара изразито неповољне услове за вожњу.
Од возача се изискују посебан опрез и адекватну припрему аутомобила пред укључивање у саобраћај, а кључни фактори су знање и опрезност.
Верујемо да сте као одговорни возачи адекватно припремили свој аутомобил за зиму, па ћемо се овог пута опширније бавити само вожњом по снегу и покушати да вам скренемо пажњу на неке кључне детаље везане за безбедност.
Пре него што кренете у вожњу, очистите свој аутомобил од снега и леда
При томе, не мислимо само на стаклене површине које морају да буду чисте да бисте имали добар преглед на саобраћај са свих страна - већ и на кров и хаубу.
Возачи често из лењости или из неког другог разлога оставе насалаге снега на овим деловима каросерије.
Тај снег касније током вожње отпада са аутомобила угрожавајући друге учеснике у саобраћају, што може да буде нарочито опасно при већим брзинама на аутопуту.
Добри брисачи и течност за прање ветробрана подједнако су важни
Водите рачуна да увек имате довољно течности у спремнику а ако идете на дужи пут понесите са собом резервно паковање, може вам затребати успут.
Метлица или четка којом ћете очистити наслаге снега са паркираног аутомобила такође спада у списак ствари које неизоставно треба да имате код себе, баш као и стругач леда.
Када очекујете да снег напада преко ноћи, ове две алатке можете држати и у кући, како бисте ујутру пре уласка у аутомобил најпре очистили снежни нанос, па тек онда отворили врата возила.
Унутрашње површине прозора у аутомобилу обавезно одмаглите пре кретања
Савет је да топао ваздух из вентилационог система усмеравате и према ветробрану, како би ова стаклена површина остала топла током вожње.
Активирање клима уређаја док је укључено грејање најефикасније одмагљује стакла.
Ако вентилација не може да одради посао до краја, постарајте се да у аутомобилу имате суву и чисту крпу да бисте допрли до делова стакла која су и даље замагљена.
Проверите да ли су брисачи залепљени за ветробранско стакло због леда који се створио између две вожње, такође, немојте их користити док на ветробрану има леда.
То је погубно за брисаче.
Због снега прилагоди се на нове услове у вожњи, али и да промени начин размишљања
Златно правило је да не правите нагле покрете и маневре. Важно је и да се не крећете непримерено брзо, односно да возите спорије него онда када на путу нема снега.
На путу ћете понекад наићи на посебне саобраћајне знаке за ограничење брзине, које важи само у случају снежних падавина на путу. Када видите такав знак, обавезно прилагодите брзину возила броју који пише на табли.
Увек држите безбедно одстојање у односу на возило испред вас, у нади да ће се истог савета придржавати и возач који се налази иза.
Такође, када падне снег више не можете возити у истом степену преноса, у којем сте возили по сувом. Посебно када скрећете или пролазите кроз раскрснице у овако тешким условима.
Генерално, савет је да ручицу мењача током вожње убаците у вишу брзину, чиме ћете постићи боље пријањање током промене правца.
Као што смо већ напоменули, у вожњи по снегу битно је да окретање волана и притискање папучица за гас и кочницу изводите благо и одмерено.
При поласку из места умерено додајте гас лагано притискајући папучицу, док не осетите да се возило покренуло из места и да точкови имају добар контакт са подлогом. Ако због снежног покривача не можете да кренете, пробајте да наизменично убацујете ручицу мењача у прву брзину и у рикверц, померајући ауто помало напред-назад, све док се не извучете из снега.
Смањено трење између гума и путне подлоге условиће дужи зауставни пут, па са кочењем треба започети раније, примењујући такође мању силу притиска на команду него када возите по сувом. На тај начин се избегава и губитак контроле над возилом услед наглог кочења.
Треба имати на уму да зауставни пут може да буде два, три па и пет пута већи него када кочите по сувом.
Када возите на узбрдици, покушајте да равномерно држите гас и да се не зауствљате без потребе, јер се може десити да више не можете да кренете. Ако аутомобил испред вас стане, водите рачуна да му оставите довољно простора да може поново да крене - рачунајте на то да може да се деси да проклиза и да почне да се неконтролисано креће уназад.
Престројавање је веома незгодан процес по овако тешким условима за вожњу
Иако знају да им је изузетно тешко да зауставе свој аутомобил, неки возачи занемарују ту чињеницу и престројавају се испред других возача као да је пут сув.
Како знају да ће возач којем су пресекли пут бити у стању да се заустави? Не знају, зато је важно да увек држите адекватно растојање и да омогућите себи да се безбедно зауставите.
Када ви мењате саобраћајну траку, немојте да правите нагле покрете воланом и да жустро додајете гас, јер можете да изгубите контролу над возилом.
У сваком тренутку током вожње важно је да будете потпуно концентрисани и још пажљивији него иначе, јер се возачке грешке на снегу ретко опраштају.
Ако немате довољно искуства у вожњи по снегу, потражите празан паркинг или неку другу равну и пространу површину на којој се не одвија саобраћај и нема других возила или пешака у близини.
Ту ћете моћи да увежбате промену правца, убрзавање и кочење у снежним условима и да стекнете осећај како се ваш аутомобил понаша на снегу. Пешаци су најрањивији учесници у саобраћају
Како су тротоари у градовима обично лоше очишћени или заузети паркираним возилима, пешаци често одлучују да се крећу коловозом јер на њему нема снега.
Проблем настаје када се појави ауто. Пешаци тада са коловоза брзо полазе назад на тротоар али преко гомиле снега који се накупио приликом чишћења улица. У тим тренуцима пешак се може врло лако оклизнути и пасти испред вашег аутомобила.
Све ово одиграва се толико брзо да најчешће не стигнемо ни да схватимо, а не да одреагујемо. Због тога је кључно да не возите брзо кроз град. Ако видите да пешак има проблема успорите док се безбедно не склони са коловоза.
Такође, гардероба која пешаке зими штити од хладноће (капуљача, капа, шал), смањује њихову покретљивост, ограничава им видно поље и генерално чини да док су под "зимском опремом" слабије чују аутомобиле који долазе.