Кварови мотора су најскупљи, а ових 5 једноставних правила учиниће да до њих не дође тако лако
У наставку текста од прошлог викенда, доносимо вам још пет једноставних правила чијом применом можете значајно продужити животни век вашег мотора...
Мотор је најскупљи део сваког аутомобила, па не треба да чуди што возачи често траже одговоре на питање - како продужити животни век мотора. Међутим, ако на уму имамо неколико једноставних правила, дуготрајност погонског агрегата може се значајно повећати.
Зато вам доносимо наставак текста од прошлог викенда, односно још пет једноставних правила чијом применом можете значајно продужити животни век вашег мотора.
1. Не уклањајте делове по сопственом нахођењу
Када аутомобилу постану неопходине озбиљније поправке, возачи неретко по сваку цену желе да уштеде . Тада неки почињу да размишљају о уклањању "непотребних" делова, а један од њих је дводелни, односно пливајући, замајац. Уградња крутог, односно фиксног, замајца из слабијег дизела или неке друге јединице је наравно могућа. Међутим, то доводи до стварања неповољних вибрација и сила, од чега највише пате мењачи. А вожња са оштећеним или замењеним замајцем може проузроковати пуцање радилице мотора.
Трошкови поправке могу бити толико високи да би у неким случајевима требало потражити други (половни) мотор. Такође, деактивација ЕГР вентила може донети више штете него користи, јер ће аутомобил почети осетно да губи снагу.
2. Често проверавајте ниво уља
Правилно подмазивање је веома важно за трајање мотора. Да би се мотор одржао, потребно је често проверавати ниво уља. Најбоље је стећи навику редовних провера, нпр. приликом точења горива. Важно је не дозволити да ниво уља не падне на минимум. Доња и горња црта на шипци за мерење одвојене су отприлике између 0,5 и 1 литара уља, које не само да подмазује мотор, већ и из њега одстрањује топлоту, пишу Automobili.ba.
Стање уља посебно је важно ако више волите динамичну вожњу. За свакодневну вожњу довољно је држати ниво око максимума. Власници дизела могу да примете пораст нивоа уља, је то може бити резултат лоше вођеног поступка сагоревања у ДПФ-у - електроника повећава дозе горива како би повећала температуру издувних гасова. Вишак горива пролази кроз цилиндар у уље, меша се са њим и погоршава подмазивање.
3. Користите квалитетна уља и често их мењајте
На уљу не треба штедети. Боље је купити висококвалитетно мазиво које задовољава препоруке произвођача. Такође је важно купити уље на провереним местима, јер са тржишта долазе гласине о фалсификованом уљу познатих произвођача које се појављују на тржишту (обично са доста лошијим карактеристикама од наведеног на етикети). Чак и јефтино уље, уколико одговара свим препорукама произвођача и често се мења, боље ће штитити мотор од скупог, али ретко мењаног уља. Другачије је, међутим, за аутомобил који се користи само у градској вожњи (фаворизује мешање горива и уља) и аутомобил који прелази велике удаљености. Механика сугерише да не прелази 15-20 хиљада километара између промена.
4. Не купујте јефтине филтере за уље
Добро уље није довољно. Филтар за уље је такође важан, јер је одговоран за сакупљање нечистоћа, укључујући опиљке који могу бити разорне за металне елементе мотора. На тржишту има доста јефтиних филтера, па је паметно обратити пажњу на оно што се купује. Јефтини или фалсификовани филтери имају уложак за филтрирање израђен од најјефтинијих материјала, често и смањене површине. Разлог томе може да буде и неправилна израда или одсутност једносмерних и премосних вентила. Први спречавају испуштање уља кад се мотор угаси, други обезбеђују циркулацију уља кад се филтар запуши. Разлика између доброг и лошег филтера је неколико десетина евра, а ефекти кварова проузроковани њиховом употребом могу достићи и више стотина или хиљада.
5. Не штедите ни на филтерима за ваздух и гориво
Савремени аутомобили имају дизне (млазнице) израђене са великом прецизношћу. Било која "неухваћена" контаминација горивом може довести до запушавања микроскопских млазница у млазницама. А цена поправке може веома скупа.
Чишћење дизни обично стаје неколико стотина евра, и ако имате среће, вратиће им се првобитна ефикасност. Зато не вреди штедети на филтру за гориво - купујте оригинале или заменске марке и редовито их мењајте. То важи и за филтер за ваздух. Они најјефтинији могу да буду превише рестриктивни, односно да имају премало површина за филтрирање или не могу добро "пасују" у кућиште филтра. То може да резултира падом снаге мотора, повећањем потрошње горива или усисавањем нечистоћа у мотор.