МОЖЕ ДА ВАМ СПАСИ ЖИВОТ: Ево када је време за ЗАМЕНУ АМОРТИЗЕРА!
Обавезно прочитајте...
О замени амотизера просечан возач готово никада не размишља, а то може да буде веома опасно.
Зашто не размишља о њима? Зато што дуго „трају“ – нпр. 60.000 до 80.000 км, што може да буде и више од 6-7 година.
ЗА СПАС МНОГИХ ЖИВОТА: Усвојена Стратегија безбедности саобраћаја Србије до 2030. године
КРИЗА ИЛИ СЛАБА ПОТРАЖЊА? Смањен увоз ПОЛОВЊАКА - просечна старост аутомобила у Србији прешла 17 година!
ЧАК 90 ОДСТО ВОЗАЧА ПОГРЕШИ! Ко има првенство пролаза на овој раскрсници? (ФОТО)
Међутим, пракса показује да се исти амортизери користе знатно више од 100.000 км, односно мењају се тек када ситуација постане критична или дође до неког „очигледног“ квара.
Зашто је то опасно?
Зато што се стање амортизера погоршава врло постепено, током дугог временског периода, односно након много пређених километара.
Тако се возач из дана у дан навикава на то да су амортизери све лошији и лошији и једноставно не обраћа пажњу на промене у понашању возила, већ прилагођава своју вожњу стању амортизера.
Наглашавамо да су исправни (довољно ефикасни) амортизери изузетно важни када је безбедност у питању – и то на више начина. Ово нису „празне приче“ произвођача који желе да купите нове амортизере, већ чињеница коју можете и сами да проверите.
Удобност је на другом месту – безбедност је на првом. Амортизери имају неописиво значајну улогу по питању безбедности.
Грубо (лаички) речено, амортизер „смирује“ опругу, односно њене осцилације и тиме омогућава боље пријањање гуме уз подлогу.
Лош амортизер може буквално да доведе до одскакивања точка, односно потпуног губитка контакта са подлогом приликом вожње по веома лошем путу, налетања на рупу или више рупа, што може да буде веома опасно у кривинама или приликом кочења, нарочито при вишим брзинама.
Много је и других начина на које лоши амортизери утичу на безбедност, од претераног нагињања у кривинама, до продуженог пута кочења колико год кочнице биле добре.
Нарочито је опасно када треба избећи неочекивану препреку на путу (већи камен, излети животиња...) при чему смо принуђени да оштро скренемо прво у једну страну, па затим у другу да бисмо избегли возила из другог смера, а притом се неретко намерно или рефлексно кочи...
Тада више не помаже чињеница да се возач навикао на другачије понашање возила у односу на време када су амортизери били исправни, пошто се ауто са неисправним амортизерима у оваквим ситуацијама понаша врло непредвидиво.
Лоши амортизери такође смањују ефикасност ЕСП-а и АБС-а.
Како да знам да је време да се амортизери мењају?
Пошто амортизер временом постепено губи на ефикасности, није лако одредити тачно време кад их треба мењати. Симптоми могу да буду мање или више изражени, па је на власнику аутомобила да одлучи када ће то да уради.
Неки ће бити спремни за замену на 50.000 км, док ће други да раде релативно добро и преко 100.000 км. Све зависи од квалитета пута, начина вожње, оптерећења возила, квалитета и врсте амортизера, итд.
Навешћемо неке од симптома да су амортизери спремни за замену, али уз важну напомену.
Велики проблем је у томе што амортизери током дугог временског периода благо и постепено губе ефикасност, без изражених знакова да нешто није уреду, при чему се возач временом навикава на све негативне ефекте које доноси пад ефикасности амортизера:
лошија удобност
дужи зауставни пут приликом кочења
израженије нагињање приликом скретања
слабија управљивост
осећај да се ауто понаша непредвидиво приликом узастопног оштријег скретања
љуљање и поскакивање приликом преласка преко већих неравнина као што су нпр. лежећи полицајци
израженије понирање предњег дела приликом кочења, нарочито оштријег кочења
израженије подизање предњег дела приликом кретања и нарочито оштријег убрзавања
нестабилност возила под ударима бочног ветра
Упркос томе што се возач навикне на овакво понашање аутомобила и прилагоди вожњу у смислу да вози спорије кроз кривине, буде пажљивији при скретању и раније и нежније кочи, остаје чињеница да у критичним ситуацијама када мора оштро да кочи или смота волан или обоје истовремено – да тада постоји драстично већи ризик да ће доћи до губитка контроле.
Могу ли сам да тестирам какво је стање амортизера?
Наравно. Притисните или „заљуљајте“ један нпр. предњи леви крај аутомобила и нагло пустите. Аутомобил не сме да настави да се љуља, већ мора да се врати у првобитан положај.
Уколико се љуљање настави, то је сигуран знак да је амортизер одавно зрео за замену.
Међутим, овај метод не пружа ни приближно прецизну процену стања амортизера. Говори нам само да ли су амортизери уопште функционални, нарочито код иоле новијих аутомобила који имају савременије амортизере.
Стога је много ефикасније да их проверите у вожњи, АЛИ наглашавамо:
*при малим брзинама
*на безбедној површини без саобраћаја
*без других учесника у саобраћају у близини
*уз максималну пажњу
Наглашавамо да се и ова провера амортизера своди на ваше субјективно виђење тога како се ауто понаша у различитим ситуацијама.
Идеално би било да можете одмах директно да обавите поређење са истим таквим потпуно новим аутомобилом, али пошто је то немогуће ослањамо се на оно што је могуће.
Углавном, урадите следеће тестове:
оштро кочење (проверавате понирање предњег краја и издизање задњег)
оштро убрзавање (проверавате подизање предњег краја)
оштро скретање
узастопно оштро скретање
прелазак преко неравнина – лежећи полицајац, мање рупе, изразито нераван асфалт или друга површина...
Затим обавите нормалну свакодневну вожњу, пожељно са кривинама у којима ћете се посебно фокусирати на то колико се ауто нагиње.
Обратите пажњу и на то да ли се ауто на правцу по лошем асфалту понаша као чамац на благим таласима, нарочито када пређете преко неке израженије „аномалије“ на путу.
Самостална провера у месту
Уколико сте у могућности и имате довољно искуства, проверите да ли цури уље из амортизера.
Неправилно трошење гума такође може да буде знак да су амортизери неисправни. У сваком случају, овај симптом дефинитивно тражи посету сервису (или вулканизеру).
Компјутерска провера амортизера у сервису
Амортизере можете да проверите у неком сервису који има специјалну машину за њихову проверу. Како та машина конкретно функционише
Укратко – возило стаје точком на вибрациону плочу, која мери тежину, односно притисак тог точка на подлогу у мировању. Затим плоча почиње да вибрира, симулирајући читав низ услова на путу.
Вибрациона плоча може током тестирања да вибрира фреквенцијом до нпр. 25 Хз – то значи да може да се помери горе-доле до 25 пута у једној секунди. Такође је одређена и амплитуда – колико дубоко ће плоча да „пропадне“ или високо да „скочи“ приликом вибрирања.
Приликом тестирања мењају се и фреквенција и амплитуда вибрација. За време док вибрациона плоча „тресе“ точак, константно се мери сила којом точак притиска плочу, а најнижа вредност се чува за поређење са силом којом је точак притискао плочу пре почетка мерења.
Такође, на основу односа силе („тежине“ точка) којом је точак деловао на вибрациону плочу у стању мировања и силе којом је деловао током вибрирања плоче, добија се графикон и на основу њега могу да се донесу одређени закључци.
Коначан резултат добија се у процентима. Међутим, што се тиче тумачења резултата мерења, ситуација није баш једноставна. Проблем је у томе што нису све машине за тестирање амортизера исте, а има и других фактора.
У Ауто Центру Анђелковић су нам рекли да њихова машина аутоматски након тестирања даје процену у каквом су стању амортизери. Конкретно, уколико је резултат изнад 68%, амортизери су у зеленој зони, што значи да су исправни и у добром стању. Ако су испод 68%, ушли су у жуту зону, када се већ саветује замена. Ту је и црвена зона – ако је компјутер убацио резултате „у црвено“, дефинитивно је време за нове амортизере.
У овом сервису наглашавају да је веома важно да се провери да ли су сви остали елементи ослањања исправни пре него што се ради компјутерска провера амортизера. У супротном, резултати мерења неће бити веродостојни.
Такође, обавезно се пре испитивања амортизера мери притисак у гумама – пренизак или превисок притисак у гумама такође може да доведе до резултата који не представљају право стање амортизера.
У сервисном центру „Лав ауто“ такође препоручују да се пре тестирања обави преглед возила, што је и битнија ствар од самог теста амортизера. Тест амортизера се ради на крају када се утврди да неки проблем са понашањем возила на путу или необичне звукове не изазивају неки од других елемената вешања.
Такође, уколико се гуме неравномерно троше, а утврђено је да је све у реду са системом вешања, да гуме нису дефектне и да су балансиране, може се посумњати да су кривац лоши амортизери, па их треба тестирати.
У овом сервисном центру такође наглашавају да је веома важно да не буде превелика разлика између резултата левог и десног точка на истој осовини (нпр. 15% до 20%).
На питање да ли се пре тестирања у компјутер уносе подаци о аутомобилу, добили смо одговор да се не користи никаква база података са информацијама о вешању неког модела, већ да вибрациона плоча измери „тежину“ точка чији се амортизеру тестира и на основу тога компјутер одреди параметре вибрација плоче.
Рекли смо већ да постоје различите машине за тестирање, а и читава прича око тумачења резултата и конкретног значења резултата у процентима није баш једноставна, па нећемо ићи даље у детаље.
У сваком случају, тестира се искључиво један по један точак, иако обично аутомобил стане истовремено на две вибрационе плоче, прво предњим, па задњим точковима.
Закључак
Дакле, исправни и квалитетни амортизери нису важни само за удобност или спортски доживљај у кривинама. Напротив, они имају неописиво значајну улогу када је безбедност у питању.
Многи возачи их ретко када замене на време. Обично до замене дође када ситуација постане заиста критична, иако вожња са лошим амортизерима може да буде веома опасна.