На колико километара се МЕЊАЈУ СВЕЋИЦЕ?
Уколико свећица не функционише како је предвиђено, долази до лошег сагоревања, а тиме и до лошег рада мотора, повећане потрошње горива, подсећа сајт Половни аутомобили.
Свећице су изузетно важне за рад мотора. Оне пале смешу ваздуха и бензина у цилиндру тако што створе варницу – а то морају да ураде у прецизно одређеном тренутку.
Уколико свећица не функционише како је предвиђено, долази до лошег сагоревања, а тиме и до лошег рада мотора, повећане потрошње горива. Могу да настану и други проблеми.
Тешки услови рада
Пошто свећица свој посао обавља у самом цилиндру, односно тамо где се одвија сагоревање, то значи да трпи страховит притисак и температуру, као и њихове нагле промене.
Не смемо да заборавимо ни продукте сагоревања у цилиндру, као и продор уља у цилиндар, што може да доведе до стварања наслага на свећици.
Стога свећице треба редовно мењати и проверавати уколико мотор почне необично да се понаша.
На колико километара се мењају свећице
Ово у великој мери зависи од типа свећице и мотора. На пример, код неких мотора се по фабричком упутству мењају на 20.000 км, код других на 30.000 км, код трећих на 60.000 км.
Постоје и мотори код којих се свећице мењају на више од 100.000 км. Зато је изузетно важно да користите оне свећице које је препоручио произвођач. Не уграђујте оне које вам је саветовао комшија или сте о њима прочитали много похвала по форумима.
Приликом замене, обавезно се мењају свећице "у комплету", на свим цилиндрима – нема појединачног мењања.
Међутим, животни век свећице зависи од разних фактора, а километража је ту као нека врста стандардизованог и генерализованог начина одређивања интервала замене.
Шта ако, на пример, 30% до 40% вожње проводите у градским гужвама, више стојећи, него возећи, при чему свећице све време раде?
Превенција
Зато периодична превентивна провера није лоша идеја, али саветујемо да то препустите професионалцима – скидање и враћање свећице може озбиљно да се закомпликује... Генерално, то није тежак посао.
Међутим, ако нека свећица неће да се одврне или урадите нешто погрешно приликом враћања свећице (укључујући силу затезања), ето проблема. Чак ни у многим сервисима не желе да ризикују и дирају свећице које не могу да се скину нормалном силом.
Свећице могу драстично да се разликују по разним карактеристикама – од димензија разних елемената и материјала од којих су израђени, конструкције, топлотног броја...
Коришћењем неодговарајуће свећице можете и да скратите животни век самој свећици, и да повећате потрошњу горива, као и да изазовете читав низ других негативних ефеката.
Једноставно, неки возачи нису свесни чињенице да куповином неких скупих и добро изрекламираних свећица, а које у ствари не одговарају мотору њиховог аутомобила, у ствари себи чине штету на више начина.
Наглашавамо – није обавезно да користите идентичне свећице из прве уградње, али морају по карактеристикама да одговарају мотору. Зато будите пажљиви приликом куповине, без обзира да ли их купујете преко интернета или у продавници.
Подразумева се да не треба слепо да пратите упутство произвођача по питању километраже на којој треба заменити свећице.
Уколико дође до проблема у раду мотора, између осталих ствари, треба обавезно проверити и свећице и каблове.
Могући симптоми неисправних свећица:
• повећана потрошња горива
• пад снаге
• пад еластичности
• неравномеран рад мотора
• теже стартовање
• Итд.
Неисправна свећица може да доведе и до тога да несагорели бензин стигне до катализатора или сензора или других компоненти, што може да изазове разна оштећења. Што дуже игноришете неисправан рад мотора, могућност за настанак озбиљније штете је већа.
Међутим – важно је да знамо да неисправност самог мотора може да доведе до оштећења или стварања наслага на свећици. Тако стање свећице може да буде један од "путоказа" ка одређеном проблему са мотором.
Када испред себе имате свећицу извађену из мотора, на основу њеног стања и изгледа могу да се донесу неки закључци. Притом треба узети у обзир и која је свећица у питању.
На пример, исправна свећица је без наслага (мала количина је нормална) и има сиво до светлобраон боју. Чађава свећица може да указује на пребогату смешу, али и на погрешан избор свећице по питању нпр. топлотне вредности или много вожњи на кратким релацијама.
Уље на свећици може да се појави уколико сте наточили превише моторног уља или су се истрошиле карике на клиповима. Убрзано трошење електрода или истопљене електроде могу да имају разне узроке, исто као и стварање разних наслага.
Закључак
Саветујемо да направите подсетник на колико километара треба да мењате свећице, али и да их редовно проверавате, нарочито ако је предвиђен интервал замене нпр. на 60.000 или више километара.
Слободно их мењајте и раније него што је предвиђено, нарочито ако много возите на кратким релацијама, када мотор не успе да достигне радну температуру или у саобраћајним гужвама.
Уштеда по овом питању се не исплати, пошто због неисправних свећица може да дође до веће потрошње горива, квара других делова, навој свећице може да "запекне" ако се дуго не скида, нећете на време приметити неки други проблем на мотору...