НАЈБИТНИЈА ЈЕ БЕЗБЕДНОСТ: Ново истраживање показало да аутономна возила могу да буду опасност за децу пешаке
Како бисте реаговали када бисте на путевима свог града видели аутомобил у којем нема возача?
Устаљено мишљење у аутомобилској индустрији је да ће контролу над возилима у скоријој будућности преузети вештачка интелигенција, али у више истраживања се показало да самовозећи аутомобили имају одређену дозу дискриминације, а да су у највећој опасности деца.
ШОКАНТНО: Радознали посетилац чачкао дугмице у пагани моделу и изазвао општу панику (ВИДЕО)
ТРИ НЕДЕЉЕ БЕЗ КИШЕ СУ ДОВОЉНЕ: Улице тада постају екстремно клизаве и опасне
БРАВО, МИЛОШЕ: Гест и порука на брисачима која враћа веру у људе (ФОТО)
Како бисте реаговали када бисте на путевима свог града видели аутомобил у којем нема возача? Да ли бисте таквом возилу, иза којег стоје напредна техника и алгоритми, веровали више него људима који седе за воланом? Ако питате екипу из Google-a, тачније њихове компаније за аутономну вожњу Waymo, нема дилеме да су рачунари много бољи возачи од људи.
Да би аутомобили без возача могли на путевима да буду равноправни са људима, техника коју користе мора бити готово савршена јер само једна грешка у коду може значити разлику између живота и смрти. Зато аутомобилске и технолошке компаније спроводе дуготрајно обучавање вештачке интелигенције која управља возилима и тренирају је у различитим стварним и симулираним условима.
У више случајева до сада показало се како истраживачи при обучавању вештачке интелигенције могу бити пристрасни, па и резултати вештачке интелигенције могу бити такви – неки АИ алати за запошљавање су дискриминисали жене, ChatGPT је показао знакове расизма и дискриминације, а већ смо писали и о полицијским алатима за препознавање лица који су погрешно идентификовали особе тамније пути, због чега су незаслужено завршили у затвору.
Како је показало истраживање које су спровели британски и кинески научници, таква пристрасност при обучавању вештачке интелигенције присутна је и при обучавању АИ-а за аутономне аутомобиле, што би се у неким ситуацијама могло показати погубним и трагичним. Како пише зимо.дневник.хр, научници су истраживали системе препознавања пешака и показало се да постоји разлика у препознавању особа у зависности од старости и расе.
И у овом случају показало се да систем не функционише добро када су у питању особе тамније пути. У прошлости су припадницима мањина ускраћиване основне услуге, а данас могу добити тешке повреде, коментарисала је научница Јие Зханг, која је учествовала у истраживању које је показало да је 7,52 посто већа шанса да ће систем за детекцију пешака препознати особу светлије пути у поређењу са особама тамније пути.
Лошије препознају децу
Још је горе када су у питању деца, односно постоји чак 20 посто већа вероватноћа да ће систем препознати одраслу особу у поређењу са дететом. С обзиром на то да роботаксији већ неко време возе у неколико америчких градова, јасно је да се резултати морају узети са великом озбиљношћу. Научници који су учествовали у истраживању су позвали законодавце на бољу регулацију софтвера за аутономну вожњу како би се спречила пристрасност у системима за детекцију пешака.
Из Цруисеа и Wayma, компанија које развијају ту технику и чији аутомобили већ неко време превозе путнике без возача на предњем седишту, за сада нису коментарисали резултате овог истраживања.