НАЈВЕЋИ СТРАХ СРПСКИХ ВОЗАЧА: Ако ово радите свом аутомобилу, правите велику грешку!
Важно је напоменути да би у функционалном мотору количина чађи требало да буде мала.
Возачи се често одлучују да уместо поправке искључе ЕГР вентил и друге компоненте из система. Зашто је то погрешно?
Мотори савремених аутомобила имају ЕГР вентил (“Exhaust Гас Рецирцулатион Валве”), који се може наћи и под именом АГР вентил, што је скраћеница немачке речи “Abgasrückführungsventil”, а у питању је је вентил одговоран за рециркулацију издувних гасова.
Реч је о систему чији је циљ смањење токсичности издувних гасова – углавном смањење количине азотних оксида, пише сајт Automobili.ba.
Азот сам по себи није токсичан и главна је компонента ваздуха који нас окружује. Међутим, његови оксиди су отровни и доводе, између осталог, до респираторних поремећаја.
Реакција која доводи до стварања азотних оксида одвија се под утицајем температуре, притиска и одговарајуће количине кисеоника. Тако су дизајнери мотора дошли на идеју да одређену количину издувних гасова врате у усисни систем, где се мешају са усисним ваздухом, што смањује количину кисеоника која доспева у коморе за сагоревање.
Када се отвара ЕГР вентил
ЕГР вентил се отвара када мотор ради при ниском до умереном оптерећењу, док се у ситуацијама где је потрабена већа снага мотора он затвара.
Нажалост, чађ у издувним гасовима се временом накупља у водовима и ЕГР вентилу, узрокујући на крају озбиљније проблеме који резултују паљењем лампице “check енгине”.
Важно је напоменути да би у функционалном мотору количина чађи требало да буде мала. Та количина се повећава када мотор има проблема са сагоревањем уља, истрошеним дизнама или оштећеним турбопуњачем. Разлог може бити и неправилно одрађен “chiptuning”, што узрокује дим.
У тим ситуацијама замена ЕГР вентила неће учинити много – ускоро ће се поновно зачепити.
ЕГР вентил је често отворен. Као резултат тога, издувни гасови теку широким млазом до цилиндара. Последица је неравномеран рад мотора (посебно у леру), потешкоће с покретањем, пад динамике или се пали лампица “check енгине”.
Можете га покушати раставити, затим механички и хемијски уклонити чађ (нпр. прањем вентила керозином или спрејом за чишћење кочница), а затим активирати управљачки елемент издувних гасова. То би требало донети побољшање за барем неколико хиљада километара.
Вентил се такође може заменити, док се неки одлучују да га потпуно уклоне физичким затварањем или софтверским гашењем.
ЕГР вентил – зашто је погрешно уклонити га?
Због неколико разлога. Мотору са уклоњеним ЕГР системом требаће дуже да се загреје на радну температуру.
Да би се то постигло, можда ће бити потребно прећи и до 5 км више од аутомобила са ЕГР-ом. То је велика разлика ако возите у граду.
То је зато што многи аутомобили имају ЕГР хладњаке који прикупљају топлоту из издувних гасова кроз течност која циркулише у расхладном систему. Пре него што достигну радну температуру, многи дизелаши неугодно звецкају и имају ниску радну културу.
С обзиром да се мотор спорије загрева, потребно је више времена да постигне радну температуру. Људи који су одлучили да уклоне ЕГР такође су приметили да неки мотори без ЕГР одржавају нижу температуру и на путу.
Као што је наведено, ЕГР је такође одговоран за снижавање температуре у коморама за сагоревање. У екстремним ситуацијама недостатак овог система може утицати на дизне или турбопуњаче, који су дизајнирани за рад у специфичним условима.
И, на крају, оно најважније – уклањањем ЕРГ-а ваш аутомобил ће емитовати знатно већу количину азотних оксида, који су изузетно штетни по здравље.