Спрема се нови закон: Трајно ће се одузимати возила и дозволе
Највише привремено одузетих аутомобила су марке Volkswagen, Мерцедес, BMW и Ауди.
Радимо на изради новог закона о безбедности саобраћаја. Један од предлога вероватно ће бити трајно одузимање возила и трајно одузимање возачке дозволе за најтеже саобраћајне прекршаје и повратнике у чињењу прекршаја.
Наравно, и за кривична дела као што је изазивање саобраћајне незгоде с тешким телесним повредама или погинулим лицима, истакао је у интервјуу за Курир Славиша Лакићевић, начелник Управе саобраћајне полиције МУП Србије, и додао да ће се разматрати додатни лекарски и психолошки прегледи за несавесне возаче.
"Ићи ћемо на нулту толеранцију алкохола у организму, знатно ћемо повећати казне што се тиче психоактивних супстанци јер имамо све више возача под њиховим дејством. Измене и допуне Закона о безбедности саобраћаја важе од прошле године, а 23. фебруара ове ступио је на снагу и нови Правилник о начину вршења контроле и непосредног регулисања саобраћаја на путевима, у којем је једна од најважнијих новина привремено одузимање возила."
И какви су резултати?
"У 90% случајева су то путничка возила, имамо и шест мотоцикала, девет бицикала, три тешка теретна возила, један трактор и чак једно запрежно возило! Једном возачу смо два пута одузели возило, а једном чак три возила! Видите која је то дрскост! Највише привремено одузетих аутомобила су марке Volkswagen, Мерцедес, BMW и Ауди. Као прекршаји су се издвојили вожња под забраном и вожња без возачке дозволе. Проблем је што су трећина млади. Они су нам ове године у благом порасту страдања. Ми се сви боримо да имамо мање погинулих, а Стратегијом о безбедности саобраћаја смо зацртали да будемо међу десет најбезбеднијих земаља."
Где смо сада?
"Нешто смо бољи од земаља у окружењу. Далеко смо испод жељеног стања. Прошле године била је 501 погинула особа у саобраћају и то је изузетно важно, то је историјски резултат, најмање досад. Историјски резултат и највише писаних саобраћајних прекршаја - 1.401.000. Тежимо да до 2030. преполовимо број погинулих у односу на 2019, када их је било 534, да имамо нула погинуле деце. Највише људи нам гине суботом и четвртком у периоду од 12 до 22 сата."
Шта је важно да возачи схвате?
"И даље имамо велики број возача који не поштују прописе, али се трудимо да превентивним активностима променимо њихов став. То је кључно. Да се измени став: 'Нећу да вежем појас, идем само до школице да покупим дете" или "Нећу дете да ставим у седиште и вежем, неће ништа да се деси'."
Ко је најугроженији?
"Прошле године погинуло је 286 возача, 81 путник и 134 пешака. Пешаци су једна од најрањивијих категорија. Погинуло је десеторо деце. Морамо много тога да урадимо што се тиче безбедности превожења деце. Од укупног броја погинуле деце, половина је погинула због неадекватног превожења, а друга половина као пешаци. Нажалост, родитељи не само да их не везују и не стављају у седиште већ их превозе и на предњем седишту, па чак и у крилу возача. Мислим да је ту прописана казна коју имамо мала. Ту је свака казна мала."
Може ли се укључити центар за социјални рад у тим ситуацијама?
"Постоје таква законска решење у земљама англосаксонског права. Ми спремамо нови Закон о безбедности саобраћаја на путевима и сигурно ћемо имати знатно веће санкције за некоришћење појаса, за неадекватно превожење деце, за вожњу под дејством психоактивних супстанци, алкохола и за рецидивисте. Добар пример је Грчка, они су три пута увећали све казне и имају 30% боље стање у безбедности. Али морам да нагласим да није све у санкцијама. Много је тога у превенцији, односно промени става и свести. Једна од најважнијих новина је и Караван безбедности саобраћаја, који смо реализовали током маја и јуна у шест градова Србије и током ког је вршена едукација деце и младих."
Саобраћајци с камерама на униформама
Од 1. септембра прошле године на улицама су и саобраћајци с камерама на униформама. Да ли је упркос томе било нуђења или прихватања мита?
"Циљ и сврха тих камера је транспарентни рад МУП, унапређење односа грађана и полиције, повећање учинка, контрола обављених послова, примена полицијских овлашћења и спречавање злоупотребе и коруптивних понашања припадника министарства, али и грађана. Ми смо до краја прошле године снимили 38.000 примена полицијских овлашћења појединачно. Поднели смо 10 кривичних пријава, две за полицијске службенике, осам за грађане. Од тих осам - четири кривичне пријаве су за давање мита, а четири за напад на полицијског службеника. Надам се да ћемо у наредном периоду имати камере на униформама свих саобраћајних полицајаца."
Председник Вучић заложио се за пооштравање затворских казни са садашњих од две до 12 година на пет до 20 година, као и трајну забрану управљања возилом за сваког ко изазове повреду или смрт детета у саобраћају. Да ли ће овај предлог бити уврштен у закон о безбедности саобраћаја?
"Да, и то врло брзо. Надамо се да ће закон бити завршен до краја године. Наравно, иде на јавну расправу, консултације... Велику нам подршку дају, а и ми њима, родитељи погинуле деце. Неке од њихових предлога ћемо свакако усвојити."
Још једна новина је веома важна...
"То је револуција у саобраћајној полицији. Саобраћајни полицајци ће имати Андроид уређај на којем ће имати све што му је потребно о возачу којег је зауставио једноставним очитавањем дозволе. Неће више проверавати у централи, писати казне на папиру, па писати извештаје у станици... Свако заустављање ће бити евидентирано у систему. Само на папиру ћемо уштедети више од три милиона евра годишње! Стварно смо се потрудили. Интервенција неће трајати дуже од три минута."
Блиски с народом
Све чешће се може прочитати да су припадници саобраћајне полиције помогли породиљама да стигну на време у породилиште кроз градске гужве, да су помогли људима у обављању свакодневних послова... Како вам се чини да на вас данас народ гледа?
"Као први међу једнакима трудим се да моја управа унапреди однос с грађанима. Ми смо ту због грађана. Уопште није циљ открити прекршај, него је циљ обезбедити да се грађани осећају безбедно. Та добра дела морају да се подразумевају, не да буду изузетак. То нам је задатак. Морамо личним примером, као родитељи, као друштвено одговорне особе, да покажемо деци, комшијама, свима како се поштују саобраћајни прописи. Полиција не би постојала да сви поштују норме."
Радар у цивилном аутомобилу поред пута - возачи се питају да ли је то дозвољено.
"Један од начина да возаче који возе пребрзо дисциплинујемо јесте и да радимо без заустављања. Тај радар је направљен да може да ради са заустављањем и без. Зашто то радимо? Зато што од сваког паркираног цивилног возила поред пута можете да помислите да је возило из ког се снима. То делује превентивно и има велики ефекат и то је оно што желимо да изазовемо код возача."
Већ смо помињали важност везивања појасева, а превентивно ћете деловати и с такси удружењима.
"У целој Србији ће у такси возилима бити налепница која ће путницима сугерисати да вежу појас било да седе напред или позади. Уз то ће и таксиста да им саопшти да би због личне безбедности било добро да буду везани. Он по закону не може то да им нареди. Када саобраћајни полицајац заустави возило, казна за невезивање појаса се пише путнику."