О ОВОМЕ СЕ МАЛО ПРИЧА: Ево како да припремите трактор за зимски период
Неки пољоприведници ће и зими користити трактор.
Трактор, уколико се неће користити зими, требало би посебно да се припреми за дужи период мировања. Наравно, када ћете да спремите трактор за "зимски сан", како и колико темељно ћете да га спремите, зависи од разних фактора - од региона у којем живите и послова које треба да завршите пре зиме, преко временских услова, до самог трактора.
БИЗАРАН ПРОПУСТ ТЕСЛЕ: Аутомобили испоручени без плаћања, преварант ухапшен
ЈЕДАН ОД НАЈХАОТИЧНИЈИХ КРУЖНИХ ТОКОВА: Невероватно је да нема великог броја удеса, а ево како изгледа (ВИДЕО)
ПРИВЛАЧИ ВЕЋУ ПАЖЊУ ОД НАЈНОВИЈЕГ BMW-A: Ево шта је једна девојка направила од Фиће (ФОТО ВИДЕО)
Неки пољоприведници ће и зими користити трактор, што на њиви, што за чишћење снега, што за разне друге ствари, али то не значи да не треба припремити трактор за рад при ниским температурама. На "минусу" ће се много брже и лакше показати да је акумулатор лош, да постоје проблеми са дизнама, грејачима, итд.
Не постоји универзална процедура за припрему трактора за зиму. Постоји разлика за припрему старијих и новијих генерација трактора. Те разлике могу да буду заиста велике. Стога саветујемо да прочитате и упутство за коришћење свог трактора – можете да нађете разне корисне информације по питању паркирања преко зиме.
Углавном, без обзира на старост, очуваност, софистицираност, цену, опрему и друге ствари – што боље спремите трактор пред зиму, мање ћете посла и (евентуалних) проблема имати на пролеће.
1) Детаљно прање и чишћење. Ово није ствар естетике – на чистом и "одмашћеном" трактору много је лакше проверити лимарију и друге делове по питању корозије, проверити да ли цури неко уље (моторно, хидраулично, из мењача) или течност (кочиона, антифриз), проверити у каквом су стању црева...
Будите пажљиви уколико користите перач под високим притиском, пошто сувише јак млаз воде може да изазове оштећења. Компресором издувајте воду са незгодних места из којих вода не може да исцури. Посебно пажљиви будите приликом прања мотора, пошто савремени трактори имају много осетљиве електронике.
2) Комплетна провера. Након прања треба кренути редом и проверити комплетан трактор. Паметно је да се превентивно уради и компјутерска дијагностика.
3) Поправка кварова. У зависности од врсте квара, трактора и ваших могућности, кварове решавајте сами или одвезите трактор у сервис. Идеално је да се све поправке заврше одмах, како би се трактор потпуно исправан паркирао, али нажалост у пракси често дође до одлагања...
4) Гуме. Њих такође треба детаљно опрати и проверити да ли постоје нека оштећења. Проверити притисак ваздуха у њима – уколико је мањи од фабрички предвиђеног, обавезно их надувајте. Корисно је померити трактор мало бар једном или два пута месечно како се гуме не би деформисале услед дугог стајања.
5) Подмазивање. Треба подмазати све што је по фабричком упутству предвиђено за подмазивање.
6) Напуните резервоар. Треба сипати гориво у резервоар до врха – тако ће се спречити кондензација воде у самом резервоару и корозија код металних резервоара.
Такође треба имати у виду да се дизел временом "квари" под утицајем ваздуха, микроорганизама, итд. Британски РАЦ (Royal Аутомобиле Цлуб – слично као AMSS код нас) каже да дизел у идеалним условима, односно у заптивеном канистеру и на одговарајућој температури може да траје 6 до 12 месеци. То не значи да након тог времена неће бити употребљив, већ да ће му се значајно променити карактеристике.
Рок трајања дизела у резервоару знатно је краћи него у добро затвореном канистеру. Уколико дође до озбиљнијих промена у гориву, то може да изазове разне проблеме – од неправилног рада мотора до озбиљних кварова. Стога није лоша идеја да се у резервоар дода стабилизатор горива који може значајно да редукује негативне утицаје којима је гориво изложено.
Није довољно само сипати стабилизатор у резервоар, већ треба испратити упутство, пошто уколико након додавања стабилизатора не стартујете мотор, стабилизатор неће проћи кроз све делове довода и убризгавања горива.
Резервоар треба напунити тзв. зимским дизелом, који захваљујући додатим адитивима може да се користи и на веома ниским температурама. У супротном, додајте адитив који спречава "смрзавање" горива, односно издвајање парафина из дизела (пошто он може да изазове озбиљне проблеме) и побољшава течљивост дизела при ниским температурама.
Адитив мора да се дода на време, пре него што ниска темепература већ почне да утиче на гориво, иначе неће имати готово никаквог ефекта. Ову проблематику треба схватити озбиљно, пошто савремени трактори имају разне софистициране компоненте које могу да буду осетљиве на лоше гориво.
7) Чување осетљивих уређаја. Уколико трактор има нешто од осетљиве технологије која може да се скине, тј. уклони, као што су ГПС, монитори и слично, извадите их из трактора и ставите на неко место где неће бити изложени ниским температурама и наглим променама температуре.
8) Проверите акумулатор (или акумулаторе). Не чекајте екстремно ниске температуре да бисте открили да вам је акумулатор солидно испражњен. Проверите га на време, сами уз помоћ унимера или у сервису. У специјализованим сервисима за акумулаторе могу да обаве врло детаљне провере и да дају прецизну дијагнозу здравља акумулатора.
У сваком случају, веома је корисно да имате свој пуњач за акумулатор - за релативно мало новца данас могу да се купе пуњачи са мноштвом напредних функција. Имају заштиту од прекомерног пуњења и од замене полова, контролу пуњења у зависности од стања
Да ли ћете током зимског периода акумулатор вадити из трактора или не, зависи од савремености трактора (стари трактори немају компјутере, новији могу да их имају много), од тога да ли ћете користити повремено трактор зими, у
У сваком случају, повременим допуњавањем можете акумулатору знатно да продужите животни век и то не само зими, већ током целе године. Али наглашавамо да прво треба да проверите да ли акумулатор може да се пуни док је у трактору или је потребно да се извади. Обавезно прочитајте упутство за коришћење трактора, а није лоше ни да се информишете на више других начина, нпр. у овлашћеном сервису.
9) Палите трактор бар једном месечно. Ни једна машина "не воли" да сувише дуго не ради. Стога је добро упалити трактор бар једном месечно, али само под одређеним условима. Избегавајте то уколико су веома ниске температуре. Избегавајте и уколико у мотору није одговарајуће уље - то је посебна тема.
Избегавајте уколико постоји било какав проблем са паљењем, са мотором и слично. Сврха повременог паљења трактора је "разгибавање" и подмазивање, али нема потребе да се то ради ако ће се изазвати већа штета него корист. Такође, уколико држите акумулатор у трактору, не очекујте да ће се он допунити за нпр. 15 или 30 минута рада у месту.
10) Трактор треба да буде заштићен од снега, мраза, кише... Логично, преко зиме је идеално да трактор буде у што топлијој гаражи или хангару. Наравно, не кажемо да треба да уграђујете подно грејање и радијаторе у гаражу. Уколико немате одговарајући простор за смештај трактора преко зиме, купите цераду и покријте га.
Послужиће и најмања и најјефтинија церада – боље ишта него ништа, али треба проверавати да ли пружа одговарајућу заштиту и треба ли затезати везове. У том случају треба и посебно заштитити одређене делове на трактору – оне који су најосетљивији на продор влаге.
11) Проверите антифриз. Подразумева се да ниво антифриза треба редовно проверавати током целе године, али пред зиму је нарочито корисно да му проверимо тачку смрзавања, што може да се обави мерачима који могу лако и релативно јефтино да се купе.
Не доливајте чист (концентрован) антифриз уколико сте током сезоне доливали само воду, пошто тако "наслепо" не можете да погодите одговарајућу концентрацију. Ако налијете превише концентрованог антифриза можете да добијете расхладну течност која ће много лакше да се заледи и при не тако ниским температурама. Обавезно прочитајте упутство и направите концентрацију која ће да пружи максималну заштиту од стварања леда.
Закључак
Кварови на трактору и другој механизацији који могу да настану због држања на отвореном могу да нанесу већу финансијску штету него што би коштала изградња објекта у којем бисте држали трактор и механизацију.
Слично важи и за држање трактора и механизације у гаражи или хангару, али да се притом не испрате основе по питању зиме.