ОВО ВЕРОВАТНО НИСТЕ ЗНАЛИ: Која је улога сензора на аутомобилу?
Сваки ауто их има.
Сензори су наизглед једноставни уређаји који рачунарима шаљу податке о раду појединих делова аутомобила, а који морају да буду довољно поуздани да годинама издржавају сурове услове рада и изложеност разним агенсима, попут уља, бензина и воде.
ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ НА ОВАЈ САОБРАЋАЈНИ ЗНАК: Потпуно је нов и изгледом се разликује од осталих, знате ли чему служи?
9 КОРИСНИХ САВЕТА: Ево како да ЕНТЕРИЈЕР у вашем аутомобилу УВЕК буде ЧИСТ
КОРИСНИ САВЕТИ: Ево на који начин да НАЈБРЖЕ ПРОДАТЕ ваш аутомобил
Савремени аутомобили се не могу замислити без сензора. Сви ови сензори имају улогу да мере одређене параметре у возилу и шаљу их до одређених уређаја. Сензори у возилу си:
- Сензор радилице
- Сензор брегасте осовине
- Сензор температуре воде
- Сензор температуре ваздуха
- Сензор протока ваздуха
- Ламбда сонда.
Сензор радилице
Он се обично налази поред ременице радилице или на самом замајцу мотора, Примети ћемо да ременица или замајац има изрезбарене жљебове те да су ти жљебови свуда исти осим на једном делу где је жљеб мало дужи.Управо то где је мало дужи, то је сигнал за горњу мртву тачку , кад ременица пролази испред сензора он преглед жљебове те тамо где је тај жљеб мало дужи, то му сигнализује да је то горња мртва тачка, те даје информацију главној електроници. Електроника на основу тих података, даје импулс бобинама, електронским дизнама и сл. Уколико је неисправан сензор, аутомобил неће упалити или ће се гасити и слично.
Сензор брегасте осовине
Сензор се налази или уз ременицу брегасте осовине и исти принцип као и код сензора радилице или се налази вертикално у односу на брегасту осовину те има исту функцију праћења осовине, Служи за корекцију паљења при неким екстремним ситуацијама. Податке шаље електроници аутомобила која их обрађује и подешава рад аутомобила захтевима возача.
Сензор температуре воде
Или сезор температуре мотора, тај сензор прати температуру мотора те шаље податке електроници мотора која онда на основу тих података упућује да ли је потребан хладан старт мотора или је мотор већ угрејан. Обично ако сезор није исправан аутомобил има повећану потрошњу и тешко пали кад је угрејан, јер сензор остане као да је мотор хладан, или кад је хладан мотор неће да упали одмах, јер електроници сензор није дао сигнал да је мотор хладан.
Сензор протока ваздуха и протока ваздуха
Заједно су описана оба сензора јер су на данашњим возилима оба сензора компактна, односно налазе се у истом кућишту, па је практично немогуће одвојити их, а налазе се на усисној цеви, од филтера ваздуха према мотору. Први, као што је наведено, мери температуру ваздуха, а знамо да је ваздух волуменски варибијалан под утицајем температуре, значи да волумени "хладног" ваздуха, од нпр. 0 Ц и оног на 40 Ц, нису исти, па према томе тако и електроника то обрачунава.
Затим, други сензор, мерач протока ваздуха, он бележи колико је прошло ваздуха кроз усисну цев према мотору и тај податак шаље електроници. Електроника обрађује те податке те тако и подешава мотор. Обично приликом неисправног сензора, аутомобил неће да вуче, нема снагу, нити хоће да нагло убрза. Због тога што сезор даје лоше податке, односно даје податак да је мало ваздуха прошло кроз цев, а кад електроника то обради, она даје и мало горива, па као крајњу последицу имамо слабу вучу возила.
Много пута се десило да сезор буде неиправан, па приликом спајања дијагностике не дијагностикује квар, јер сензор није оштећен, него је јако запрљан, па даје лоше податке. Сензор се може очистити, али најбоље је сензор заменити новим. Најсигурнија је замена, као и редовна замена филтера ваздуха.
Ламбда сонда
Фамозна ламбда сонда, се налази у издувном систему возила. Нова возила имају две сонде, једну пре катализатора (то имају сва новија возила) и једну иза катализатора (возила старија од 2000. годишта). Прва и главна сонда она региструје колико ЦО има у издуву од мотора те тај податак шаље електроници мотора, значи уколико има превише ЦО у издуву, онда најверојатније и мотор више троши горива, а ако је премало, онда мотор мање троши горива. Таква измена ламбда сонде је у милисекудама и након тога нон-стоп коригиује потрошњу, па је задржава на тај начин у оптималним условима. Друга ламбда сонда се налази иза катализатора те она надзире рад катализатора и да ли су сви гасови "исфилтрирани" у катализатору, и тај податак шаље електроници мотора. Обично, ако ламбда сонда није у реду, мотор почиње трошити више или мање, зависно како је остала, некад чак и мотор може застајкивати, док друга ламбда сонда ако се поквари неће битно утицати на рад мотора.
Закључно, сви ови сензори су везани на електронику. Уколико неки није исправан, електроника ће то препознати и упалити вам жуту лампицу (check енгине и сл.) на контролној табли, најбоље је у најкраћем року потражити помоћ стручне особе. Уколико сензор ради, али даје лоше податке, онда вам електроника неће упалити лампицу на контролној табли, али ће се манифестовати на рад мотора и вероватно ћете осетити у вожњи и раду мотора. Најбоље је отклонити квар што пре јер може нанети штету неким другим деловима и склоповима мотора.