Пет једноставних правила која ће значајно продужити животни век вашег мотора
Дуготрајност погонског агрегата аутомобила може се значајно повећати ако се обрати пажња на само неколико елементерних ствари...
Мотор је најскупљи део сваког аутомобила. Зато не треба да чуди што возачи често траже одговоре на питање - како продужити животни век мотора. То, међутим, не мора да буде тешко...
Велики сервис мотора кошта од неколико стотина до неколико хиљада евра. Замена оштећеног мотора другим половним, уз гаранцију техничке исправности и уградњу, коштаће неколико хиљада евра...
Међутим, ако на уму имамо неколико једноставних правила, дуготрајност погонског агрегата може се значајно повећати.
1. Сачекајте 30 секунди
Дуготрајно загревање мотора у стању мировања је бесмислено, повећава потрошњу горива и ствара непотребне издувне гасове и продужава само време загревања мотора, који и иначе брзо достигне радну температуру.
С друге стране, не треба кретати одмах након покретања мотора, поготово ако возило није коришћено неколико дана. Зато га пустите да ради до пола минута у празном ходу, јер ће се тако уље распоредити по унутрашњости погонске јединице, што ће смањити трење и трошења кључних елемената мотора.
2. Пажљиво са мотором
Немојте да преоптерећујете мотор пре него што га загрејете на радну температуру, која износи око 90 степени Целзијуса, пишу Automobili.ba.
То се односи и на расхладну течност и на уље, које се загрева двоструко спорије од "воде". Кад се игла температуре течности заустави на пола скале, уље је обично загрејано на око 40 до 50 степени. У зависности од мотора и услова, за достизање температуре од 80 до 90 степени потребно је неколико километара вожње.
Постепено загревање мотора је важно је из неколико разлога. Делови мотора израђени су од различитих метала, који се загревају различитим брзинама, мењајући своје величине, што у екстремним ситуацијама проузрокује стварање неповољних напрезања. Што се уље више греје - постаје флуидно, захваљујући чему боље штити елементе који "сарађују".
3. Не покушавајте да одржавате малу брзину
Када је мотор загрејан може да користи цео распон броја обртаја. У одређеним случајевима, то би и требало учинити. Ништа није толико штетно за чауре цилиндара, дводелни (пливајући) замајац или лежајеве мењача као покушај убрзавања наглим гасом "до пода" у високом степену преноса. Потрошња горива се тада повећава, убрзање је мало, а оптерећења делова мотора огромна.
Зато је боље пребацити у нижи степен преноса, пустити мотор да ради на 3.500 обртаја у минуту или више, да бисте брзо прешли у виши степен преноса након постизања жељене брзине. Важно је да периодична вожња високих перформанси подстиче сагоревање наслага из комора за сагоревање, издувног система и чађи из ДПФ филтера. Такође, вожња при већем броју обртаја мотора утиче и на рад система променљиве геометрије у турбопуњачу (ако возач вози само при ниским обртајим, чешће ће му се палити лампица ДПФ-а).
4. Не гасите мотор одмах након вожње
Код већине аутомобила искључивање мотора једнако је заустављању његовог подмазивања и хлађења. Треба запамтити и не гасити мотор одмах након напорне вожње. Чак и десетине секунди празног хода пре искључивања омогућиће бар делимично хлађење најоптерећенијих делова, укључујући турбопуњач, који се дословно може загрејати до усијања. Када показивач температуре расхладне течности покаже 90 степени Целзијуса, температура турбопуњача може да буде неколико стотина степени.
5. Не потцењујте кварове!
Мотор и његова додатна опрема чине једну целину која сарађује. То значи да неки кварови могу изазвати друге. Када истрошене млазнице за гориво почну да просипају гориво, долази до претераног испирања уља из цилиндра, што доводи до трења у мотору, а затим и до сагоревања уља.
Ако су дизне делимично запушене, постоји могућност да ће сензори регистровани "сиромашну" смешу, па ће компјутер додавати више горива. Проблем, међутим, настаје када компјутер покушава да компензује ову појаву додајући више горива и у цилиндре којима дизне нису запушене, правећи смешу која је сада "пребогата" и која не производи довољно јаке експлозије.
Код делимично запушених дизни такође постоји шанса да уместо финог "спреја", изађе млаз који не може да се запали. Неравномеран рад уништава пливајући замајац и мењач. Као резултат сагоревања уља, у мотору се сакупља пуно талога - што у екстремним ситуацијама може довести до запушавања и квара на мотору.
Цурење уља може да отопи гумена црева, а списак сличних грешака је заиста дугачак. Зато, ако мотор не ради као раније, обавезно треба посетити сервис.