ПРЕ 68 ГОДИНА произведен је први ФИЋА, ово је прича о легенди
1955. године са производних трака Заставе сишао је први модел
Рађен по лиценци италијанског Фијата, популарни Фића (служб. Застава 750) се производио пуних 68 година. Укупни тираж крагујевачких погона износио је 923.487 примерака, чиме је Застава 750 била и остала најпопуларнији аутомобил на путевима бивше Југославије.
ЈУГОНОСТАЛГИЈА: Ово су прве фотографије прототипа СТОЈАДИНА (ФОТО ВИДЕО)
НЕВЕРОВАТНО: Драгиша је од своје куће направио МУЗЕЈ АУТИЋА, ОВО МОРАТЕ ДА ПОГЛЕДАТЕ (ФОТО ГАЛЕРИЈА)
VW ГОЛФ: Легенда дуга 50 година - ово је кратка истроја НАЈОМИЉЕНИЈЕГ аутомобила на нашим просторима
Мај 1985. године
Фића је међуградско возило. Ако не вјерујете, питајте старије: они су Фићом одлазили тамо гдје се данас одлази авионом, поручује Заставин рекламни слоган. Заиста је тако јер ове године Фића, најпопуларније југословенско возило, пуни своју 30. годину па његови савременици дуго памте. Првих 25 комада ових малих кола, која су, слободно се може рећи, увела Југословене у свет моторизације, склопљено је равно пре тридесет година, дакле 1955. у Крагујевцу. Мада се бавимо слављеником, споменимо да Фића није прво возило које је произведено у граду на Лепеници.
Ријеч-две о историји
Све је почело и одиграло се у некадашњој Крагујевачкој топионици, основаној 1851. године. Потом је прерасла у Управу артиљерије па у Војнотеһнички институт. Уочи Другог светског рата, 1940. године, у Војнотехничком институту састављено је 250 камиона „Шевролет”. За овај рад основана је школа 1939. године, а право уписа имали су они који су завршили нижи курс и положили мајсторски испит.
После рата аутомобили су поново почели да се производе у Крагујевцу 1953. године. Тада су састављена 162 џипа марке Јееп Villis. Исте године, у јуну, Раднички савет Завода расправљао је о покретању трајне производње возила.
ФИАТ испред Ровера, Алфе Ромео,…
Убрзо је расписан међународни тендер на коме би се бирала најбоља понуда за сарадњу из иностранства и најбоље возило које би се онда овде радило. Пријавили су се Французи са Реноом, Енглези са Ровером и Остином, Аустријанци, амерички џип и италијански произвођачи Алфа Ромео и ФИАТ. Свако возило је морало да прође тест - пут од 4.450 километара, од чега је 1.680 километара било изузетно тешког, планинског терена. Намерно су изабрани скоро непроходни путеви и лоше време. На крају теста, највише позитивних поена прикупио је ФИАТ са својим моделом АР 51/55. После преговора, 12. августа 1954. године склопљен је уговор о лиценци између Заставе и ФИАТ-а.
Нова звезда ФИАТ-овог програма представљена је у марту исте године на Салону аутомобила у Женеви. Мали, економичан ауто, довољно простран за породицу са мањим џеповима и довољно отмен за даму у скупој бунди која не може да се снађе у граду са великим аутомобилом - Фиат 600. Ауто је направљен по италијанским стандардима, темпераментан за своју класу, намењен, пре свега, купцу са скромним буџетом. Захваљујући поменутом уговору између Заставе и ФИАТ-а, тај хит је стигао овде исте године када је и рођен. Иако је Фијат 600 годинама био исписан на задњој хауби, радници у производњи брзо су га преименовали у Фић и тај назив се задржао до данас.
У тој првој години састављено је 25 возила. Од тада до краја 1984. са траке је сишло 902.347 комада фиће, који је најпопуларнији Заставин модел. Фића је почео да крстари нашим путевима 1955. године. Било је то време када сте путовали возом, уз обавезну ужину пржену пилетину. Док нам је море још било далеко, деца из града су одлазила код тетке на село на летовање.
Подмлађивање Фиће
И ФићА је почео да се подмлађује. Већ 1960. године стари мотор од 633 кубика замењен је новим и јачим од 750. Тада је ознаци 600 додато једно слово „Д”. Четири године касније, Фићо је добио садашње званично име – Застава 750. Чувена врата су се „окренула наопачке“ 1968. Две године касније, ФИАТ је престао да производи овај модел, иако је до тада купцима испоручио два и по милиона примерака. . Фића је наставио да живи са нама. Више није био ни престижан ни недостижан, али је и даље био пожељан. Претрпео је још две техничке интервенције и 1975. године настаје 750 специал, а 1980. Застава 850. Чак и најјача верзија нема застрашујуће перформансе јер ФићА 850 може да развије само 125 км/х, а до 100 километара убрзава веома дуго. Па, и поред тога, Фићо има своје муштерије. Мали је, погодан за вожњу по граду, а по потреби се може понети и на пут. Затим је издржљив. А наши су га довели у разне муке. Познато је да је коришћена за вучу дрљаче, за погон мешалице за бетон, за вучу и вучу терета тежих од себе и да је на њу био причвршћен чистач снега. Фићо је све ово стоички подносио. Пре петнаестак година два пријатеља авантуриста стигла су из Београда у Индију. Без иједног квара. То није пропагандни трик - ово предузеће није подржала фабрика.
У међувремену, други модели су га гурнули са првог места на топ листи у фабрици. Пре свега Стојадина, који га је за 14 година умало достигао по броју произведених комада. Југо га такође потискује. Али Фића има сатисфакцију што је већина Југословена научила да вози на њему, што је годинама био једини домаћи тркачки аутомобил. Током ових 30 година извозили смо га у Чешку, Француску, Данску, Белгију, Холандију, Еквадор. Састављали су га Колумбијци, возили Чилеанци, Грци, Египћани, а од 1985. Турци.