РАЗРЕШЕНА МИСТЕРИЈА: Да ли се исплате гуме за све сезоне?
Могу да постоје драстичне разлике између All Сеасон пнеуматика различитих произвођача и модела.
Годинама уназад, All Сеасон пнеуматици постају све популарнији. Не говоримо само о Србији, већ читавој Европи и Америци.
То нам показује и све већи избор када су у питању произвођачи, модели и димензије гума. Истовремено, све је мање њихових критичара.
НИСТЕ НИ ЗНАЛИ ДА ОВОЛИКО ГРЕШИТЕ: Вожња на што нижем броју обртаја, ево зашто је ПОГУБНА за мотор аута
НЕЋЕ ВИШЕ БИТИ ТАКО ЈЕФТИНИ: Кинески електрични аутомобили на удару ЕУ (ВИДЕО)
ОПЕЛ ФРОНТЕРА: Теренац који је преокренуо европске трендове
Основне предности
Разлога за популарност има више. На првом месту однос уложено-добијено, тј. цена у односу на употребљивост у разним условима и то током целе године.
На другом месту, зиме постају све топлије и уз све мање снега, па зимске гуме многи возачи користе изузетно ретко по снегу и при веома ниским температурама.
На трећем месту, All Сеасон гуме су значајно напредовале и сада могу квалитетно да испуне различите задатке, при различитим условима.
Наравно да то зависи од гуме до гуме, али зато возач мора да се информише пре куповине.
Неизбежни компромиси
На пример, једна гума за све сезоне може да стане раме уз раме с правим зимским гумама, али ће се веома лоше понашати лети по мокром асфалту.
Друга гума ће бити одлична лети и по сувом и по мокром асфалту, док ће по снегу бити веома лоша.
Трећа гума ће имати сјајан компромис по питању карактеристика и зими и лети – али наравно да ће бити осетно лошија од правих летњих гума лети и правих зимских зими…
Оваквих "комбинација" има много зато што произвођачи овом проблему прилазе на различите начине, па се и крајњи резултат драстично разликује.
Дакле, могу да постоје драстичне разлике између All Сеасон гума различитих произвођача и модела. То је чињеница коју потврђују бројни тестови.
Не може да се каже да су гуме за све сезоне лоше у овим или оним условима. Зависи о којим гумама говоримо.
Управо овде лежи главни проблем. Нису све All Сеасон гуме исте. Када у обзир узмемо и понашање гуме на сувом и влажном асфалту (са више или мање воде), при вишим или нижим температурама, као и разне друге карактеристике, тек онда схватамо колико је тешко направити квалитетну All Сеасон гуме.
Још када у причу убацимо и трошење пнеуматика, односно његов животни век, ситуација постаје заиста незгодна.
All Сеасон гума не сме сувише да се стврдне при ниским температурама како би зими имала добру тракцију и по снегу и по сувом асфалту, али не сме ни да постане сувише мека лети да се не би пребрзо потрошио газећи слој.
Да ли су безбедне?
Узмимо као пример просечног возача у Београду који зими не иде на скијање или село. Да ли су њему заиста потребне праве зимске гуме?
Није у питању само снег, већ и температуре – зиме су све топлије, са све мање снега, а често имамо и веома дуге сунчане периоде са неочекивано високим температурама за зимско и јесење доба године.
Дакле, кренете аутом негде ноћу или рано ујутру и можете да налетите на неочекивану поледицу, иако сте јуче преко дана уживали у готово летњем сунцу.
Подсетимо се, зимске гуме су обавезне од 1. новембра до 1. априла, али само ако је пут прекривен снегом, ледом или поледицом. Стога се може рећи да су бар оне квалитетније All Сеасон гуме сасвим безбедне у зимском периоду.
Када је у питању летњи период, и ту се углавном добро држе, мада су неке по карактеристикама далеко од обичних или да их назовемо летњих гума.
Понављамо, карактеристике тзв. универзалних гума, односно гума за све сезоне могу драстично да се разликују и на врелом асфалту.
Боље су него раније
Данашње универзалне гуме (неки их и тако називају, мада је то погрешно) драстично су напредовале у односу на некадашње.
Приметан је велики напредак и у односу на оне које су се користиле пре само 10 или 15 година, мада је тада избор био значајно мањи.
Генерално, технологија и материјали напредовали су толико да данас имамо заиста широку понуду All Сеасон гума и то таквих које у директном поређењу надмашују неке најјефтиније праве летње или зимске пнеуматике.
Пронађите тестове
Уколико сте заинтересовани за гуме за све сезоне, покушајте да нађете што више тестова гума које се уклапају у ваш буџет.
Нађите их што више, упоредите резултате и проверите која гума константно остварује добре резултате.
Такође је веома важно да погледате резултате свих тестирања, на различитим подлогама и у различитим условима, а не само коначну оцену.
Не заборавите да не купујете само зимску гуму која може да се вози и лети – треба да вас интересује како се та гума понаша при кочењу и скретању по сувом и влажном асфалту, колико је "отпорна" на аквапланинг и слично.
Чак и међу оним најквалитетнијим могу да постоје драстичне разлике у понашању у различитим условима.
Једна гума може да буде фантастична по снегу и на сувом, али зато да озбиљно подбаци у тестовима на мокром асфалту.
Друга може да има просечне карактеристике по снегу, док ће одлично да се покаже у кишним условима.
Нажалост, тестове најјефтинијих All Сеасон гума је тешко или немогуће наћи, пошто се ретко тестирају, или их у старту дисквалификују због неке веома лоше карактеристике.
На пример, један познати немачки часопис пре главног тестирања прво проверава како гуме коче на сувом и влажном асфалту – ако ту не прођу аутоматски их дисквалификује.
Одлука није лака
Тешко је дати универзалан одговор на питање да ли се гуме за све сезоне исплате. Неким возачима представљају сјајно решење, у зависности од тога у којим условима возе, колико снажан ауто, која гума је у питању и слично. Другим возачима је много боље да имају два сета гума, летње и зимске.
На пример, ако имате снажан/тежак ауто и притом возите оштро, а купите неку од најјефтинијих All Сеасон гума, лети готово сигурно нећете бити задовољни њиховим карактеристикама.
Или уколико живите у брдовитим крајевима где пада доста снега – праве зимске гуме су ипак бољи избор за зимски период.
За некога ко скоро све време за воланом проведе у саобраћајним гужвама и то у неком граду у којем не пада много снега, All Сеасон гуме могу да представљају одличан избор.
Као што смо рекли, код гума за све сезоне морају да се праве компромиси, а какви су ти компромиси, то зависи од гуме до гуме.
Стога саветујемо да потражите тестове и упоредите како се која гума понаша на снегу, на сувом и на мокром асфалту, од кочења до држања у кривини.