Некадашњи ауто-пут кроз Београд постао мото-пут: Шта то значи за возаче, које су максималне брзине?
Од данас ступа на снагу нова Уредба о категоризацији државних путева. Уредбом је предвиђено да некадашњи ауто-пут кроз Београд постаје мото-пут или како се још назива "брза саобраћајница". Тиме је коначно решен статус деонице од петље Београд (Добановчка петља), преко Мостара до Бубањ потока.
Претходном Уредбом, која је усвојена у октобру прошле године, укинут је статус ауто-пута за ту деоницу и проглашена је за државни пут другог Б реда. То је изазвало полемику у јавности, јер је на путевима тог ранга дозвољено кретање пешака, бициклиста, тротинета, пољопривредне механизације.
Новом Уредбом која је објављена у Службеном гласнику 22. марта, а ступа на снагу осам дана касније, деоница кроз Београд добила је статус мото-пута.
А шта је заправо мото-пут? Мото-пут је највиши ранг државног пута, одмах испод ауто-пута. Дозвољена максимална брзина за кретање возила је 100 километара на час. На путевима тог ранга забрањено је кретање пешака, бициклиста, мотокултиватора, трактора, комбајна.
Закон о безбедности саобраћаја каже да мото-пут, као и ауто-пут има зауставну траку и да је кретање зауставном траком забрањено. То је државни пут намењен за саобраћај мотоцикала, путничких аутомобила, теретних возила и аутобуса.
Промена категорије пута са собом носи и промену сабраћајне сигнализиције у овом случају вертикалне сигнализације. На сваком укључењу на нови мото-пут мора стајати вертикални саобраћајни знак који информише учеснике у саобраћају да улазе на мото-пут, а не на ауто- пут.
Постављање нових саобраћајних знакова у надлежности је ЈП "Путеви Србије", а док они то не ураде из Агенције за безбедност саобраћаја поручују да се учесници у саобраћају понашају у складу са тренутном вертикалном сигнализацијом на путу.
Шта се мења за учеснике у саобраћају
Мирко Коковић, помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја каже да учесници у саобраћају треба да знају да многа правила која важе на ауто-путу важе и на мото-путу.
- Крајња лева трака је трака за претицање и њом није дозвољено кретање возила. Оно што је битно нагласити јесте да је максимална дозвољена брзина кретања возила на мото-путу 100 километара на час, што не значи да ће толика брзина бити дозвољена кроз Београд, односно да ће остати 80 километара на час као и до сада, јер се пролази насељено место - каже Коковић за Euronews Србија.
Појашњава да иста правила остају да важе и за зауставну траку кроз Београд.
- Кроз Београд зауставна трака је испрекидана и где год имате испрекидану траку ви можете да је сечете. Свака неиспрекидана трака или пуна линија, не сме да се сече - појашњава он.
Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја каже да је добро што је саобраћајница од Добановачке петље до Бубањ потока нема статус пута најнижег ранга, већ је добила статус мото- пута.
- У односу на навике возача, који су навикли да тај пут има статус ауто-пута, практично се не мења ништа. Добро је што је Влада Србије донела одлуку у овом тренутку, јер да је остао статус државног пута другог Б сада када долази топло време ту би могли да се појаве пешаци, мотоцилисти - каже за Euronews Србија Окановић.
Убрзавање саобраћаја
Појашњава да учесници у саобраћају и даље имају навике од ауто-пута и да је сада био прави тренутак да се Уредба измени. Сматра да је једина мањкавост то што ће на деоници пута од Бежанијске косе до Аеродрома морати да се смањи брзина са 130 километара на сат на 100 километара на сат.
- То је можда једина мањкавост ове одлуке, али можда ће се и за то наћи неко решење. Такође, мото- пут има зауставну траку као и ауто-пут. Од суботе зауставна трака не може да се користи. Казна за вожњу у зауставној траци је од 20.000 до 40. 000 динара, плус шест казнених поена, плус два месеца забране вожње - прича Окановић.
Идеја нове категоризације пута кроз Београд је да се убрза саобраћај. То што је та деоница задржала највиши ранг државног пута, одмах испод ауто-пута, значи и да неће бити лако да се дође до нових прикључака (укључења и искључења) на мото- пут, што успорава саобраћај.
- На сваком путу мора да се одобри прикључак, када су у питању локални путеви и државни путеви. Што је виши ранг пута и заштита је на неком вишем нивоу, теже се испуњавају услови за прикључак - објашњава Окановић.
Идеја је да та деоница државног пута, од Добановачке петље до Бубањ потока, постане градска саобраћајница. Да би се то догодило, како су раније објаснили из ЈП Путеви Србије, потребно је да се донесе одлука о томе.
Одлуку доноси Град Београд уз сагласност надлежног министарства, а уз испуњење услова.
Саобраћајнице у категорији мото-путева
У категорију мото-путева, одлуком Владе, сврстано је 19 саобраћајница чије ће ознаке бити М1-М19. Неке од њих су изграђене и одавно у употреби, друге се граде док су поједине у плану за изградњу.
М1 означава деоницу: Државна граница са Мађарском (гранични прелаз Бачки Брег) - Сомбор - Кула - Врбас - Србобран - Бечеј - Нови Бечеј - Кикинда - Државна граница са Румунијом (гранични прелаз Српска Црња) - државни пут у изградњи познат и као Осмех Војводине.
М2 је нова ознака за Везу са државним путем А1 (петља Нови Сад југ) - Нови Сад - Ириг - Рума - веза са државним путевима А3 и А8 (петља Рума) - државни пут у изградњи познат и као Фрушкогорски коридор
М3 је Веза са државним путем А 8 (Шабац) - Лозница - државни пут у изградњи, док је М4 ознака за деоницу Бадовинци - Слепчевић.
М5 је деоница Нови Бечеј - Зрењанин, а М6 деоница Београд (петља Ковилово) - Панчево.
М7 представља деоницу: Веза са државним путем А1 (петља Пожаревац) - Пожаревац - Велико Градиште - Голубац - Доњи Милановац - Брза Паланка - државни пут у изградњи познат и као Дунавски коридор (до Голупца) са наставком познатим и као Ђердапски коридор (од Голупца надаље).
М8 је деоница Кладово - Неготин - Зајечар, док је М9 ознака за деоницу Ваљево - Лајковац – веза са државним путем А2 (петља Лајковац) - државни пут у изградњи.
М10 је Веза са државним путем А2 - Лазаревац - Аранђеловац - Рача - Свилајнац - Деспотовац - Бор - Зајечар.
М11 представља Везу са државним путем А1 и А3 (петља Београд) - петља Аеродром - петља Мостар - веза са државним путем А1 и А9 (петља Бубањ поток), односно дојучерашњи аутопут кроз Београд.
М12 је Веза са државним путем М11 (петља Аеродром) - Аеродром "Никола Тесла", док је М13 Веза са државним путем А1 (петља Мали Пожаревац) - Младеновац - Аранђеловац (веза са државним путем М 10).
М14 представља деоницу Топола - Крагујевац, док је М15 Веза са државним путем А1 (петља Баточина) - Баточина - Крагујевац - Кнић - веза са државним путем А5 (петља Катрга).
М16 означава Везу са државним путем А1 (Параћин) - Зајечар - гранични прелаз Вршка Чука, а
М17 Везу са државним путем А5 - Краљево - Рашка - Нови Пазар.
М18 је деоница Нова Варош - Сјеница - Нови Пазар, док је М19 ознака за деоницу Рашка - административна линија АП Косово и Метохија (Јариње).
Јавни пут Нови Београд (Војвођанска улица) - петља Сурчин југ привремено се категоризује као државни пут II Б реда ознаке 475.