САВЕТИ ЗЛАТА ВРЕДНИ: Ево како да ПРИПРЕМИТЕ свог четвороточкаша за ХЛАДНИЈЕ ДАНЕ!
Како на ниским температурама не би дошло до великих оштећења, требало би да своје возило адекватно припремите за зимске услове.
За почетак, пре зиме треба поправити сва оштећења на лиму, како не би дошло до већих оштећења и корозије. Обавезно проверите и по потреби обновите заштиту доњег дела возила која се због посипног материјала зимских служби брже разара.
С обзиром на то да ретки имају потребан алат, али и знање за проверу свега што је потребно, препоручујемо преглед возила у провереном сервису.
Једна од најосновнијих контрола је провера стања акумулатора, који је један од најчешћих разлога отказивања старта мотора. Проверите напон акумулатора, струју пуњења, те очистите и затегните каблове и полове. Уколико је могуће допунити течност у ћелијама акумулатора, треба је допунити дестилованом водом. Ако је акумулатор старији од три године, замените га новим.
Промјена и контрола расхладне течности једна је битнијих ствари које треба урадити пре зиме. Мањак антифриза, односно његова слаба концентрација приликом ниских температура могу узроковати смрзавање течности у блоку мотора, што за последицу има његово пуцање. Просечан век трајања антифриза је око три године, саветују из БИХАМК-а.
Поред расхладне течности, врло је важно напунити посуду за прање ветробрана течношћу против замрзавања да не би дошло до оштећења њеног резервоара или електричне пумпе. Такође, проверите у каквом су стању метлице брисача и по потреби их замените. Просечни век трајања метлице брисача износи око годину дана.
Монтажа и балансирање зимских гума је обавезна у припреми аутомобила за зимску вожњу. Зимске гуме мекше су од летних и боље пријањају уз тло и захваљујући специфичном саставу остају еластичне и на температурама испод 7°Ц. Проверите да ли гуме имају довољну дубину профила, која не би смела бити мања од 4 mm. Редовно проверавајте притисак ваздуха у гумама, који зими треба бити већи за 0,15 бара. Повећајте притисак у гумама до вредности коју препоручује произвођач, а које можете наћи у књижици возила.
Проверите комплетну светлосну сигнализацију. Сваком возачу јасно је да је добра видљивост један од основних предуслова за сигурну вожњу, стога је неопходно проверити да ли су сва светла на аутомобилу исправна.Замените неисправне сијалице и осигураче. Такође, проверите подешеност фарова.
Премда се моторно уље, у зависности од упутства произвођача, мења сваких 10.000 до 20.000 километара, зима је период када је моторима потребно мање вискозно уље. Ниске температуре додатно ће згуснути вискозно уље, због чега оно неће једнако добро кружити кроз расхладни систем те ће мотор, барем у почетку, док не досегне радну температуру, добити знатно мање потребног подмазивања.
Препоручује се да током зиме ниво горива у резервоару не смањујете испод половине како бисте избегли евентуална смрзавања. По потреби превентивно заменити филтер горива.
10 правила за вожњу у зимским данима
1. Код поледице нежно поступајте са управљачем и ножним командама, никад истовремено воланом и кочницом. Ако осетите да више не управљате возилом притисните квачило, пустите педалу гаса и лагано покушајте управљачем окренути возило у жељеном смеру.
2. Кочење на залеђеној цести је практично „забрањено“, а ако без кочења не може онда папучицу кочнице притисните крајње нежно
3. Укључивање нижег степена преноса готово је једнако кочењу. Најбоље је „шалтати“ са међугасом.
4. Блокирани точкови слабо коче и онемогућавају управљење возилом. Заноси ли аутомобил ногу одмах склоните са кочнице. На поледици је главни возачев помоћник-волан. Благим окретом волана, уз одузимање гаса и њежно кочење покушајте возило вратити у жељену путању.
5. Ако не можете избећи препреку радије се склоните са цесте.
6. Понашање задње стране аутомобила возач осећа леђима у наслоњачу седишта, а понашање предње стране рукама на волану. Предуслов за то је правилно држање руку и леђа упрта у наслоњач.
7. Слаби амортизери и лоше подешене кочнице најбоље показују „зубе“ на поледици.
8. Гуме, без обзира какве, морају имати најмање 4 mm профила. Притисак зрака треба повећати за 0,15 бара.
9. Желите ли у опасним околностима с осећајем управљати воланом и ножним командама морате бити прикладно одевени.
10. Зимска вожња тражи сталоженост и чврсте живце. Не возите уморни или узбуђени.
Запамтите:
Зимске гуме (као уосталом и летне), треба по могућности мењати сваке две године, пошто након тога губе своју еластичност.
Никада не купујте „одлежале“, протектиране или половне гуме, јер никада нисте сигурни што купујете.
Зимска опрема
Поседовање зимске опреме законски је обавезно од 15.11. текуће године до 15.04. наредне године.