Замена шоферке, амортизера, удес... да ли сте знали да ово морате да урадите?
АДАС је комбинација разних система за помоћ при вожњи. То није само један систем, већ комбинација разних система који помажу да вожња буде безбеднија, лакша и опуштенија.
АДАС значи "Адванцед driver-assistance systems" - у преводу, напредни системи за помоћ возачу.
Скупо је бити "мангуп": Показао средњи прст полицији, папрено кажњен (ФОТО)
"Као да раид на Дивљем западу": Бивши радник Ривиана о компанији
СТАЊЕ НА ПУТЕВИМА: Услови одлични за вожњу, али су у ОВОМ периоду могуће гужве
Проблем је у томе што АДАС није један систем – већ скуп система, тако да може у великој мери да се разликује од аутомобила до аутомобила, генерације, нивоа опреме итд.
Наравно, што је ауто старији и ниже класе, системи који чине АДАС су по неписаном правилу малобројнији и "примитивнији". На пример, системе које смо некада могли да нађемо само у најлуксузнијим лимузинама, данас можемо да добијемо и у малим градским аутомобилима – понекад су и део базног нивоа опреме, пише сајт Половни аутомобили.
Једноставно, разни сензори, камере, радари и слично постали су знатно јефтинији и напреднији, док су компјутери који обједињују рад свих ових система постали неупоредиво бржи и "моћнији".
Који све системи чине АДАС?
Што је новији и савременији аутомобил, његов АДАС по неписаном правилу чини више система и то софистициранијих, али то може у великој мери да зависи и од пакета опреме. Такође, неки системи су обавезни по закону – без њих ауто не сме да се продаје у ЕУ.
Ово су неки примери:
1) Адаптивни темпомат - одржава задату брзину као класичан темпомат, али аутоматски успорава када примети да возило испред успорава и убрзава када возило испред почне да одмиче.
2) Светла са аутоматском контролом (адаптивни фарови) - у зависности од брзине кретања, осветљености пута и густине и услова саобраћаја, компјутер сам одлучује о дужини и ширини светлосног снопа. Данас постоје изузетно софистицирани фарови са могућностима које заиста импресионирају.
3) Аутоматско паркирање - системи за аутоматско паркирање константно напредују, па код најнапреднијих система уопште није потребно присуство возача у аутомобилу. Такође и сами траже одговарајуће паркинг место, а све то уз помоћ камера и сензора.
4) Аутономна (полуаутономна) вожња – постоји више нивоа аутономне или полуаутономне вожње, са различитим могућностима у различитим условима.
5) Аутоматско кочење - у зависности од произвођача, модела и генерације, постоје бројни системи који користе камере, радаре или ЛиДАР-е како би препознали ризик од удара у друго возило, пешака, бициклисту или било какву препреку. Један аутомобил може да има више оваквих система за различите услове вожње и са различитом наменом, при чему возач прво може да добије упозорење и уколико одмах не одреагује, долази до аутоматског кочења.
Ту су и разни системи за упозорење на неминован судар (без обзира с које стране прети опасност), упозорење на ненамерно напуштање траке, упозорење на возила у мртвом углу...
Сви ови системи користе радар, ЛиДАР (ласер) и ултразвучне сензоре, као и камере уз чију помоћ захваљујући моћним компјутерима систем може да препозна да ли се испред аутомобила налази пешак, животиња, бициклиста, возило или нешто друго. Уосталом, одавно имамо камере за препознавање лица, тако да не треба да нас чуди што су и аутомобили опремљени оваквом технологијом.
Међутим, без калибрације – до компјутера могу да стигну недовољно прецизни подаци.
У зависности о којем систему говоримо, као и од којег уређаја (камере, радара, ЛиДАР-а, ултразвучних сензора) тај систем добија податке, уколико уређај који шаље податке није усмерен или подешен како треба – може доћи до разних проблема.
Како се калибрише АДАС?
Не постоји универзалан одговор на ово питање. То зависи од система до система. Такође, некад је потребно да се калибрише само камера, а некад и други уређаји/системи.
Углавном, калибрација АДАС-а подразумева да се камере, сензори и друге компоненте подесе према произвођачкој спецификацији. То значи да је неопходно да онај ко ради калибрацију има неопходне податке, пошто мора да зна који типови сензора и камера се користе, где се налазе, која је процедура калибрације…
Једноставно, калибрација АДАС-а углавном захтева специјализовану опрему и обучене техничаре. Приликом калибрације возило мора да буде адекватно припремљено, чисто (како нечистоћа не би утицала на сензоре и камере), важно је да гуме буду надуване на прописан притисак...
Постоје статичка и динамичка калибрација. Статичка се обавља у месту, док је возило "паркирано".
Динамичка калибрација подразумева вожњу аутомобила. Пошто је то у суштини компликованија процедура, самим тим што аутомобил мора да се креће, веома је важно да се испрате упутства која је прописао произвођач по питању врсте пута (идеално што квалитетнији пут), дистанце коју треба прећи и брзину којом се треба кретати. Стога динамичка калибрација може да захтева знатно више времена како би се сви системи калибрисали.
На пример, статичка калибрација се користи за камере и радаре, како би се они прецизно усмерили у „стабилним“ условима. Систем за упозорење на напуштање траке може да се калибрише динамичком методом.
Међутим, све зависи од тога како је произвођач система предвидео калибрацију – стога је веома важно да се поштују процедуре које је прописао произвођач.
Неки системи, изгледа, могу да се калибришу и статичком и динамичком методом, али то опет зависи од произвођача и врсте. Не можемо ништа да тврдимо по овом питању.
Колико дуго траје калибрација?
Неколико фактора утиче на дужину калибрације - врста АДАС система, број „ствари“ које треба да се калибришу, комплексност самог процеса калибрације, итд.
Углавном АДАС калибрација траје од 30 минута до неколико сати.
На пример, једноставни АДАС систем базиран на једној камери може да захтева да се калибрише само та једна камера, што може да траје око пола сата. Са друге стране, комплекснији системи, као они који имају више камера и радаре, могу да захтевају и неколико сати.
Треба нагласити да трајање калибрације може у великој мери да зависи од фактора као што су доступност одговарајуће специјализоване опреме, као и од искуства и обучености техничара који калибрацију обављају.
Колико кошта калибрација АДАС-а?
Не желимо да наводимо примере пошто цене могу драстично да се разликују у зависности од разних фактора. Распитајте се на више страна, како по питању цена, али и по питању квалитета, па онда одлучите где ћете да обавите калибрацију.
Када је потребно да се уради калибрација АДАС система?
Свесни смо да ће некима списак деловати "параноично", али калибрација је обавезна у неким ситуацијама, док се у неким озбиљно препоручује:
* После замене шоферке
* Након удеса, чак и блажег, пошто разни сензори могу да се поремете
* Уколико камера почне да показује проблеме, па се замени, или из неког разлога буде уклоњена па враћена, након било каквог проблема са камером и генерално тим системом
* Уколико се појави упозорење да постоји нека неправилност
* Након саобраћајне незгоде
* Након замене точкова, при чему се мењају димензије
* Након замене амортизера (многи ће сматрати да је у овом случају непотребно, али то је савет произвођача)
Постоје и друге ситуације у којима произвођач аутомобила препоручује калибрацију АДАС-а. Стога треба прочитати упутство за употребу аутомобила, између осталог, како бисте знали шта можете да очекујете од АДАС-а у случају непредвиђених околности.
Закључак
Пошто процедура калибрације АДАС-а може у великој мери да се разликује од случаја до случаја, саветујемо да се распитате на више места, укључујући обавезно и овлашћени сервис, како бисте добили што више информација по питању процедуре, система који се калибришу, цене, итд.
Притом и ви пружите што више информација по питању разлога због којег желите да урадите калибрацију – није исто уколико желите да калибришете АДАС након замене шоферке и након озбиљнијег удеса.