"ШЕФЕ, ХОЋЕМО ЛИ СУПЕР ИЛИ 95?" Да ли се заправо исплати сипати у резервоар скупље "премијум" гориво?
Шта ви бирате?
На већини бензинских станица, можемо да бирамо између "обичног“, "премијум“ и "суперпремијум“ горива, било да је реч о бензину или дизелу. Компаније наравно промовишу све могуће бенефите које доносе скупља горива, али намеће се питање, да ли је то вредно одвајања додатног новца?
Наравно, маркетиншке етикете које се лепе за скупља горива, не би ли се у суперлативима истакле њихове карактеристике су разне, а главни разлог због којег се колебамо да ли да се одлучимо за њих је виша цена, преноси портал vrelegume.rs.
Као и код било које друге робе, што је производ квалитетнији, то он више кошта, али овде се намеће питање шта је то што дотична горива чини тако посебним и да ли се исплати сипати их у резервоар уместо стандардних верзија? Треба имати на уму да у животу чешће плаћамо додатно за луксуз, не и потребу.
Да започнемо причу са широко распрострањеним премијум бензином, често називаним "супер“. Њега обично карактерише нешто виши октански број у односу на "регулар“, што значи да има бољи отпор на детонацију. У преводу, мање је склон неконтролисаном самозапаљењу.
Количина октана коју садржи гориво такође утиче на перформансе мотора с вишим компресионим односом. У теорији, требало би да побољша економичност и перформансе погонског агрегата.
У већем делу света, укључујући и Европу, рангирање иде од 95 до 98 за стандардан бензин, док онај премијум иде од 98 до 100. У САД, купци могу да бирају између стандардног, "средњег“ и премијум бензина, рангираног између 87 и 94.
Наравно, ово не значи да Американци користе лошији бензин, јер су разлике резултат другачије класификације. У Европи и већем дијелу света, користи се "Research Оцтане Нумбер“ (РОН), док у САД, Канади, Бразилу и неким другим земљама, октански бројеви које можемо да видимо на пумпама представљају просек између РОН-а и друге класификације под именом "Мотор Оцтане Нумбер“ (МОН). Ово просечно рангирање је названо антидетонациони индекс (АКИ), који се на бензинским станицама често пише као (Р М)/2, тако да су за исте вредности бројке ниже него у другим регионима.
Премијум дизел обично има виши цетански број у односу на регуларну верзију. То значи да ће се брже запалити када доспе у комору за сагоријевање. Оно што је још важније, премијум дизел садржи адитиве који помажу чишћењу система убризгавања и спречавају стварање гарежи. Такође, боље функционише при ниским температурама, јер хемикалије које садржи га боље штите од згушњавања.
Дакле, враћамо се на питање над питањима – да ли вреди издвојити више новца за премијум горива? Генерално, одговор је – да, посебно ако сте од оних људи који обраћају пажњу на своја возила и планирају да их возе дужи временски период.
Међутим, већина погонских агрегата, било да су бензински или дизел, конструисани су на начин да функционишу с регуларним горивима, тако да њихова употреба ни у ком случају неће нашкодити мотору нити систему убризгавања.
Неки високоперформантни (бензински) мотори захтевају високооктанско гориво. Дотичну информацију ћете пронаћи и у упутству за употребу возила тог типа, а она често почива и на чепу резервоара. У овом случају је коришћење премијум горива обавезно, јер у супротном може доћи до оштећења кључних компоненти, као шту су пумпе горива, доводи и бризгаљке.
Што се дизелаша тиче, добра је идеја напунити резервоар с времена на време премијум горивом, да би се систем довода и убризгавања горива одржавао чистим, посебно из разлога што су пумпе и бризгаљке овде много скупље него у случају бензинских пандана.
Наравно, уколико поседујете возило које "фабрички“ користи регуларно гориво а сипате "премијум“, свакако нећете погрешити.