Све што би требало да знате о гумама које не могу да се пробуше...
Њихова тајна је у томе што имају толико ојачан бочни зид да на њима може да се вози и када се потпуно издувају...
Рун-флат („рун флат“ или ран-флет) гуме постоје већ дуго, али и даље постоји много недоумица. Неки произвођачи их користе стандардно код готово свих својих модела.
Њихова тајна је у томе што имају толико ојачан бочни зид да на њима може да се вози и када се потпуно издувају. Возач неће чак ни приметити да му је гума пробушена, пише сајт Половни аутомобили.
Имају и својих мана, па ћемо кренути питање по питање.
1. Да ли су скупље и колико од обичних гума?
Скупље су, али незахвално је поредити колико су скупље у односу на класичне – зависи од димензија, произвођача, намене... Пошто су рун-флат обично реномиранијих марки, аутоматски су скупље и због тога.
Зато нађите ауто који желите, утврдите димензије гума, проверите какве су цене обичних, а какве рун-флат гума и одлучите сами желите ли да их користите или не.
2. Да ли се брже троше од обичних гума?
Неки возачи тврде да се брже троше, наводно због мекшег смеше газећег слоја како би се побољшала удобност, али ништа до сада није доказано. Ипак, нема поузданих истраживања на ову тему.
3. Да ли је истина да возач ни не осети да му се пробушила рун-флат гума?
Врло често је истина. Због тога по закону рун-флат пнеуматици морају да имају посебне сензоре који упозоравају да је дошло до пада притиска ваздуха у гуми.
Многи возача тврде да никада не би приметили да се гума пробушила да их систем није упозорио. То може да буде и опасно уколико се настави са вожњом, нарочито великом брзином.
4. Да ли рун-флат гумама треба редовно проверавати притисак ваздуха?
Наравно! На пример, може доћи до квара сензора који јавља да се гума пробушила, а возач буквално не осећа да нешто није у реду.
Реч је о електронским сензорима који у случају неправилности јављају компјутеру да је пао притисак. Рун-флат гуме морају да их имају по закону.
5. Да ли је ауто неуодобан са рун-флат гумама?
Некима рун-флат гуме одговарају, некима не. Неки тврде да им је ауто због њих неудобан, други кажу да им је ауто савршено удобан са њима. Имајте у виду да код савремених, нарочито луксузних аутомобила удобност код неког модела може да зависи од разних фактора:
Димензија пнеуматика – може да се осети разлика између точкова од 18, 19 или 20 инча
Врсте вешања – није исто класично и ваздушно вешање (ваздушно много боље „пегла“ неравнине)
И класично вешање може да буде нпр. спортско, а да власник тога није ни свестан
А ту је и субјективни осећај – зависи да ли поредите удобност садашњег аута са претходним који сте имали, са комшијиним Аудијем чије су гуме на 60% притиска од оног на којем би требало да буду...
6. Да ли је тешко наћи рун-флат гуме у Србији?
Некада је било, али данас је избор прилично широк.
7. Могу ли рун-флат гуме да се замене обичним?
Могу – притом можете да задржите и исте фелне. Истина, постоји одређена разлика код фелни које су фабрички предвиђене за рун-флат гуме, али то не утиче на безбедност или друге карактеристике.
Обавезно мењајте све четири.
8. Да ли је тачно да рун-флат гума не може да се поправи?
Рупа може да се закрпи, али не заборавите да сте неко време возили тако што су бокови гуме трпели озбиљан терет. Стога произвођачи рун-флат гума препоручују да се такве гуме више не користе, већ да се купи нова. У крајњем случају, уколико сте се врло брзо зауставили, гуму би требало да провери стручно лице и да утврди да ли је безбедна.
У пракси ће вам се гума ретко када пробушити када пролазите поред вулканизера, тако да рун-флат гуме углавном завршавају на отпаду након бушења.
9. Шта ако вулканизер нема рун-флат гуме, а мени хитно треба замена?
Може да монтира обичну гуму на фелну, а ви наставите вожњу веома пажљиво. Слично као када монтирате тзв. „ћопавац“ (резервни точак мањих димензија).
Можда ће се на инструмент табли појавити неко упозорење – игноришите га, али имајте на уму да при вишим брзинама и изненадним маневрима ауто може да се понаша знатно другачије. Можда ће се јављати и проблем са радом АБС-а, као и свих других система који раде уз помоћ АБС-а (нпр. ЕСП) – то је додатни разлог за пажљивију вожњу. Зависи од аута, модела, генерације...
10. Не може сваки вулканизер да мења рун-флат гуме
Рун-флат гуме захтевају посебну опрему, тако да када стављате зимске или летње гуме, морате да нађете вулканизера који има опрему за њих.
11. Када се рун-флат гума пробуши, колико још може да се вози и којом брзином?
Након бушења рун-флат гуме, можете да наставите да возите на пример још 80 километара брзином од 80 км/х како бисте стигли до куће, вулканизера или на неко безбедно место.
Обавезно прочитајте упутство да бисте знали колико смете да пређете при коликој брзини када се гума пробуши – није исто за сваку гуму и за сваки ауто!
То у суштини и јесте сврха рун-флат гуме – да не морате да стајете на неком небезбедном месту како бисте заменили точак, нарочито на неком путу где нема места да се склоните са коловоза, да не морате да мењате точак ноћу по киши или снегу, итд.
12. Шта ако је оштећење/рупа на боку гуме?
Уколико оштетите бок рун-флат гуме, безбедан наставак вожње зависи од много фактора. Колико је тешко оштећење, да ли сте ви уопште у стању да процените реалну тежину оштећења, да ли је можда страдала и фелна и колико (можда је напукла)...
Ако је оштећење превелико, гума ће можда првих неколико километара издржати, а затим почети убрзано да се дезинтегрише... Много је фактора у игри.
Стога у таквој ситуацији остаје на вама да процените да ли је безбедно да наставите вожњу.