ТРАГЕДИЈА: Ево шта можете да урадите када изгубите једине кључеве од АУТА
ТРАГЕДИЈА: Ево шта можете да урадите када изгубите једине кључеве од АУТА
Пре неколико година купили сте добар полован аутомобил. Возите га и добро вас служи, међутим имате само један кључ. Други је оштећен и није више употребљив, па вам се недостатак резервног кључа увек чинио као потенцијални проблем. Док то заиста није и постао...
Управо такав случај догодио се једном нашем читаоцу, који је изгубио исправан кључ од свог аутомобила, па му је неодстатак резервног прилично загорчао живот на неколико дана. Зато нам се и јавио да нам исприча своју причу.
Када имате резервни кључ, све је много лакше. Међутим, прво питање које се поставља у његовом недостатку је да ли ће мајстор хтети да дође до места на коме сте паркирали ауто (и да ли ће ту ишта моћи да уради) или ћете морати да платите шлеп службу да га довезе у сервис.
Некадашње "обичне" кључеве, којих је све мање, било је много лакше направити, пошто се у недостатку тзв. механичког кода - шифре по којој се реже фабрички облик кључа (до кога мајстори долазе на основу броја шасије), кључ могао направити "према брави".
Међутим, од деведесетих година до данас најраспрострањенији су кордирани кључеви, који у себи имају чип са кодом који је јединствен за сваки аутомобил. Када се кључ стави у контакт браву, централни компјутер упоређује шифру кључа са шифром аутомобила и када се оне поклопе долази до стартовања мотора.
Због тога је нови кључ потребно кодирати, па је од увозника потребно прибавити код, како би то могло да се уради. До кода се долази преко броја шасије, а нови кључ се у неким случајевима може наручити од произвођача или се од њега само прибавити код, на основу кога ће овлашћени сервис направити кључ.
Иако то није чест случај, актеру ове приче у се десило да његов нови кључ не буде успешно кодиран, па се тако цела мајсторија додатно закомпликовала.
Да би коначно могао да покрене свој аутомобил, наш читалац је пристао на најкомпликованији начин да до њега дође - очитавање кода са "компјутера", односно електронске јединице свог аутомобила (ЕЦУ - Енгине цонтрол унит).
Овде је важно напоменути да је то поступак којим се овлашћени сервисери не баве, па треба имати у виду да би, у том случају, било препоручљиво да се определите за електричара у кога имате поверења.
Након вишесатног огромног посла, који је подразумевао демонтирање комплетне инструмент табле (ЕЦУ се код највећег броја аутомобила налази испод командне табле са сувозачеве стране, иза ваздушног јастука), очитавања потребних података и потом враћања свега у првобитно стање, наш читалац је добио свој кључ. Али, по коју цену?
Цела ова операција укупно га је коштала 140 евра. Како је мајстор дошао на место на коме му је аутомобил остао паркиран, избегао је трошкове шлеповања до сервиса (који у зависности од раздаљине могу да износе између 20 и 50 евра).
Иако то, све укупно, није занемарљив износ, више од тога коштало га је неколико дана малтретирања, током којих није могао да користи свој аутомобил.
Зато, у новој години, чувајте кључеве од својих аутомобила и пазите да их не изгубите. Сачуваћете себи новац, избећи вишедневно малтретирање и нећете остати без свог четвороточкаша, који вам је можда баш у том тренутку потребан.