ДА ЛИ СТЕ СКРОЗ БЕСПОМОЋНИ КАД ВОЗИТЕ ПО ЛЕДУ? Запамтите ове важне ТРИКОВЕ ВОЖЊЕ, могу вам спасити живот
Научите да возите у зимским условима.
Ледена киша најављена је за предстојеће дане. Већину возача оваква ситуација на асфалту затекне, и то без ланаца и остале зимске опреме.
![ležeÄi policajac](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/386616/lezeci.jpg?itok=fNd_RlOA)
КАКО ПРЕЋИ ПРЕКО ТОГА?! Ово је највећи лежећи полицајац на свету (ФОТО ВИДЕО)
![saobraÄaj zimi](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/386616/saobracaj_zimi.jpg?itok=abGKzD2E)
БУДИТЕ СПРЕМНИ НА ВРЕМЕ: Ево како да лакше презимите са својим аутомобилом?
![auto brisaÄi](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/06/30/profimedia-0580445124.jpg?itok=rydLFtVj)
Након колико времена су четкице брисача неупотребљиве?
А да ли заправо постоји било какав спас када са гумама наиђете на ледену подлогу? Сви су, макар једном искусили када аутомобил нема контролу по залеђеној подлози. А да ли постоји реална шанса да управљате када је трење непостојеће?
Када ледена киша покрије коловоз и створи лед, како објашњавају саобраћајни стручњаци, настају услови када су од слабе помоћи и зимске гуме, а ни погон на сва четири точка.
Наиме, када се на путу налази лед, постоји изузетно мало или најчешће не постоји никакво трење и отпор који би пнеуматике усмеравао тамо где желите. Пошто су, дакле, технички услови нешто на шта се не можете ослонити, једини начин да вожња у условима ледене кише буде иоле безбедна јесте – људски фактор.
- Ако сте већ на путу, основни савети су да возите споро и будите опрезни, поштујући сву сигнализацију уз прављење великог одстојања од возила које се налази испред вас - кратко кажу саобраћајци.
Тајна у кочењу мотором
Ако сте ипак на залеђеном путу, коришћење кочница представља највећи изазов. Јасмина Бончић, инструкторка вожње.
- Нема ту претераног кочења, већ се кочи мотором у комбинацији са благим притискањем педале ножне кочнице. Кочи се постепено како би се избегла блокада точкова. Ако точкови блокирају, возило проклизава и губи се контрола. Тада треба отпустити кочницу, затим постепено закочити, а истовремено кочити мотором – прећи у мањи степен преноса, односно пребацити мењач у нижу брзину - рекла је за РТС Бончићева.
Све операције које возач мора да обавља на сувом коловозу постају неупоредиво теже на снегу. Најнеугодније изненађење возач доживљава приликом наглог кочења на леду, поледици и снегу, а разлог је слабо приањање пнеуматика на коловоз. Коефицијент приањања између точка и асфалта може варирати од 0 до 1. Када је пут покривен снегом, он није већи од 0,5, а на залеђеном коловозу коефицијент приањања се креће између 0,1 и 0,01, односно – веома је мали.
Да бисте се зауставили на таквом коловозу или бар успорили брзину кретања возила, нужно је да задржите било какав коефицијент приањања, односно – треба избећи да он пређе у коефицијент клизања. Основно правило које морати поштовати јесте да никада не смете снажно притискати педалу кочнице, јер ћете у том случају изгубити минималну количину трења између пнеуматика и коловоза возило ће наставити да се креће по инерцији. Да бисте избегли евентуално излетање са пута или ударање у препреку, усвојте технику дозираног кочења – нежно и кратко притискајте и пуштајте папучицу кочнице, трудећи се да је што мање користите.
Наравно, то није све. Покушајте да пулсирањем точкова балансирате са тежиштем возила. То ће, колико-толико пребацити масу на предње тоћкове, па постоји шанса да се возило лакше заустави. Такође, можете окретати управљач лево и десно како би, у екстремном случају изазвали окретање возила и на тај начин га зауставили.