Турбо моторе треба РАСХЛАДИТИ ПРЕ ГАШЕЊА и ево како то да учините...
"Вешто" гашење мотора је веома битно, нарочито после динамичније вожње...
Број нових аутомобила које покрећу искључиво мотори са турбопуњачима из дана у дан све је већи. Ако сте власник турбобензинца који жели да му аутомобиле што дуже потраје, требало би да знате да су за турбобензинце потребни одређени радни услови, као што је "вешто" гашење мотора - нарочито после динамичније вожње.
Зашто мотор треба да се хлади?
Иако на кратким релацијама од неколико километара и уз мало оптерећење, не треба бринути о стању мотора и његовим деловима приликом гашења, након дуге вожње ауто-путем или агресивније, спортске, током које је коришћен пун потенцијал мотора, потребно је пустити мотор да се мало охлади пре искључивања (гашења).
То се пре свега односи на моторе са турбопуњачем, који захваљујући компресору, пружају бољу флексибилност и динамику током вожње.
Турбопуњачи или суперпуњачи (код мотора са компресором) су веома оптерећени уређаји. Покретан издувим гасовима мотора, ротор турбопуњача унутар кућишта окреће се брзином и до 200.000 о/мин, на температури од неколико стотина степени.
Правилно хлађење и подмазивање, кључни су за спречавање оштећења турбопуњача, за шта је одговорно моторно уље. Слично је и када је реч о компресору, пишу Automobili.ba.
Искључивањем врућих издувних гасова, одмах након заустављања аутомобила, прекида се довод мазива у турбину која још увек ради у празном ходу, услед чега јој се температура брзо повећава, што узрокује сагоревање уља, зачепљење чађи у уљним каналима и зачепљење лежајева.
Како охладити мотор?
Након дуже вожње великом брзином или спортске вожње, причекајте барем 90 секунди, држећи мотор у празном ходу, да би се турбинско коло успорило, а радна темепратура уља смањила на температуру мотора пре гашења.
Након вожње на краћим удаљеностима, нпр. у динамичним градским срединама, потребно је приближно 30 секунди да се турбопуњач охлади.
Ако путујете ауто-путем и свраћате до бензинске пумпе или паркинга, добро је успорити на око 1-2 километра раније. Тако да мотор ради при малој брзини, под малим оптерећењем, али је уље у циркулацији.
Након вожње и заустављања аутомобила, више није потребно дуго хлађење мотора. Савет је да возило тада паркирате, откопчате сигурносне појасеве, узмете све што вам је потребно и тек тада угасите мотор, непосредно пре напуштања аутомобила. Обично је то довољно време да се мотор охлади.
Неопрезност у вези са радом мотора, посебно оних опремљених турбопуњачем, повећава ризик од скупих кварова након неколико десетина хиљада превезених километара.
Под претпоставком да би век трајања турбопуњача, у оптималним условима требало да буде око 300 хиљада км, пажљивим поступањем, радни век мотора (турбопуњача или компресора) се може продужити за око 100 хилада километара.
На крају, потребно је напоменути да у неким, посебно спортским аутомобилима, постоји могућност хлађења турбине системом подмазивања, чак и након искључивања мотора.