УГРОЖАВА ЛИ СЕ ДОДАТНО БЕЗБЕДНОСТ САОБРАЋАЈА? Погледајте ко ће све моћи да полаже за камионе и аутобусе
Можете имати само пробну дозволу.
Возачку дозволу за категорију Ц и Ц1 (камионе) и Д и Д1 (аутобусе) моћи ће да добију и они возачи који имају само пробну дозволу за вожњу аутомобила (категорија Б), предвиђено је Предлогом закона о изменама и допунама Закона о безбедности саобраћаја на путевима, који је утврдила Влада Републике Србије.
ПОЛИЦИЈА ПОСТАВИЛА АИ КАМЕРУ: Ево колико је прекршаја снимила за кратки временски период
ИНСПЕКТОР САОБРАЋАЈНЕ ПОЛИЦИЈЕ ЗА СД ОТКРИО: Колике су казне за сакривање таблица?
КАКО УШТЕДЕТИ ГОРИВО У ВОЖЊИ: Да ли додатних 100кг повећава потрошњу?
До сада су дозволу за управљање аутобусима могли да добију само возачи који су имали дозволу за Ц1 (камиони од 3,5 до 7,5 тона) најмање две године. То значи да су до сада возачи морали прво да положе за категорију Б (аутомобили), да им прође период пробне дозволе (годину дана за средњошколце који се школују за возаче и две или више година за остале), да онда полажу за категорију Ц и да тек након две године добију могућност да возе аутобус.
Сада ће већ са пробном возачком дозволом за аутомобил моћи да полажу за возачку дозволу за камионе и аутобусе. Пробну возачку дозволу добијају сви који су први пут положили возачки испит за А и Б категорије. Пробна возачка дозвола важи две године за оне који су положили возачки испит са навршених 19 година, а за оне који су положили раније, пробна дозвола важи до њихове 21. године.
Изузетак су једино ученици средњих школа који се школују за возаче и који су положили возачки испит за камионе (Ц и ЦЕ категорија) и њима пробна возачка дозвола траје једну годину.
Изменама закона је предвиђено и да ограничења која се односе на возаче са пробном дозволом не важе за возаче Министарства унутрашњих послова, Војске Србије и служби безбедности.
Подсетимо, возачи који имају пробну дозволу не смеју да возе између 23х и 6х, не смеју да управљају возилом чији је мотор јачи од 80kW (109 коњских снага), морају да се крећу брзином која је 90 одсто од дозвољене брзине и највише 110 километара на час на аутопуту и 90 километара на час на мотопуту.
Возачи са пробном дозволом осим што не смеју да разговарају телефоном за време вожње, не смеју ни да користе друге уређаје за комуникацију који не захтевају коришћење руку (нпр. блутут повезивање аутомобила и телефона).
Оно што важи за све возаче са пробном дозволом, укључујући и возаче МУП-а, Војске и безбедносних служби је да не смеју да имају ни мало алкохола или психоактивних супстанци у организму у току вожње.
Разлог за олакшане услове за добијање дозвола за камионе и аутобусе је што постоји константан недостатак квалификованих кадрова, пише у образложењу закона.
Такође, просечна старост возача је близу 55 година јер се велики број младих професионалних возача опредељује за рад у другим земљама, где такође постоји потреба за овим кадром, а услови су знатно повољнији.
Проблем постоји и у превозу путника и у превозу робе, а нарочито је постао значајан од почетка 2019. године када је постало извесно да ће возачи моћи лакше да одлазе у земље у ЕУ.
У образложењу се наводи да је потпуно извесно отварање тржишта рада и укидање административних препрека за запослење наших грађана у Немачкој, а да је разлог томе управо потреба Европске уније за возачима камиона и аутобуса, пише Нова економија.
Због недостатка ових возача, угрожена је и безбедност саобраћаја, јер, како селекција није могућа, ангажују се сви расположиви возачи и довољно је само да имају дозволу за Д категорију, пише у образложењу. Предлог закона Влада је утврдила на прошлонедељној седници и послат је Народној скупштини на разматрање.