Уз ових 7 САВЕТА ваш "стари" ауто ће се увек СИЈАТИ КАО ОГЛЕДАЛО!
Испрскате ауто цревом, узмете сунђер и почнете да трљате уз повремено испирање сунђера у лавору или канти... Тако можете врло брзо да направите безброј микроогреботина...
Без обзира да ли сте купили потпуно нов ауто или сте управо платили за професионално полирање свог половњака, ових 7 савета које доносе Половни аутомобили, помоћиће вам да заштитите лак и боју од микро-огреботина, преко флека од птичјег измета, до озбиљнијих оштећења и превременог матирања.
1. Правилно прање аутомобила је изузетно важно, пошто треба уклонити нечистоћу која може да изгребе лак приликом самог прања уколико се оно ради погрешно. На пример, испрскате ауто цревом, узмете сунђер и почнете да трљате уз повремено испирање сунђера у лавору или канти... Тако можете врло брзо да направите безброј микроогреботина.
Уколико желите сами да перете ауто, овај текст ће бити од велике користи: Како правилно опрати ауто? У њему објашњавамо да ли је бољи сунђер или четка, да ли сме да се користи детерџент за судове, како уклонити залепљене („запекле“) инсекте са предњег краја аутомобила гребања лака...
Уколико перете ауто у самоуслужној аутоперионици, у овом тексту можете да нађете упутство и разне савете: Како се правилно пере ауто у самоуслужној аутоперионици?
На пример, не приближавајте „пушку“ одмах сувише близу аутомобилу, нарочито ако скидате веће наслаге нечистоће и блата, пошто тако практично можете да изазовете ефекат пескирања. Ту је и питање да ли ауто мора да се брише након прања, пошто се овде користи деминерализована вода?
2. Редовно перите ауто (и зими и лети) - Многи возачи не воле често да перу ауто из разних разлога, али треба имати у виду да што су нечистоће дуже на лаку, то их је теже уклонити, нарочито лети када има много инсеката, када све и свашта пада и цури са дрвећа, а сунце затим то добро „запече“...
Ни зима није много боља. Поред соли и других ствари, ту су и разне честице у загађеном ваздуху које се временом таложе на лаку и полако али сигурно изазивају његово матирање
3. Одмах уклањајте птичји измет и све што капље са дрвећа – Иако не делује као озбиљан проблем, птичји измет је прилично агресиван према лаку/боји. Уколико дуго стоји, може да остави флеку, а када се осуши, нарочито лети на сунцу, може да буде прилично тешко скинути га, при чему постоји ризик да оштетите лак приликом скидања.
Са дрвећа може да капље смола, биљни сок или тзв. медна роса – без обзира шта је у питању и како год називали супстанцу која пада са дрвета, такође треба што пре опрати ауто. Што пре одреагујете, уклањање ће бити лакше.
Што дуже такве нечистоће буду на аутомобилу, нарочито при високим температурама и на директном удару летњег сунца, биће теже уклонити их.
4. Воскирање - воскирање представља наношење слоја воска на каросерију. Восак има вишеструку заштитну улогу: штити од директног утицаја птичјег измета и других нечистоћа са дрвећа али и олакшава њихово уклањање, штити од директног утицаја свих других супстанци које могу да оштете или оставе флеке на лаку, олакшава уклањање свих нечистоћа приликом редовног прања, штити од сунчевих УВ зрака.
Пошто одбија воду, помаже да се вода мање задржава на каросерији, без обзира да ли је реч о киселој киши („прогуглајте“ уколико не знате шта је то), прљавој води која прска испод точкова других возила, итд. У сваком случају, ако је воскирање добро урађено, може да има заиста велики утицај на заштиту лака од бројних негативних утицаја.
Восак такође попуњава микрооштећења и тако прикрива већ насталу штету, односно чини да се ауто више сија.
Воскирање можете да урадите и сами, али имајте у виду да ако желите да га урадите квалитетно, требаће вам много времена и квалитетна средства, мораћете да уложите много труда и да се пре тога добро упознате са процедуром. Уколико не обавите све како треба, можете врло лако да направите више штете него користи. Зато је можда боље да то препустите провереним професионалцима.
Наравно, ту су и бројне једноставније верзије воскирања у виду брзог и лаког наношења разних средстава, од „правог“ течног воска до шампона за прање са воском. Њихов ефекат, могућност заштите, дуготрајност и све друге карактеристике зависе од бројних фактора (квалитет, начин наношења, квалитет рада, одговарајућа припрема...).
Читава прича око воскирања, било „уради сам“, било професионалног, захтева посебан текст, пошто је превише фактора у игри да бисмо се овде бавили тиме.
5. Заштитне фолије - постоје провидне фолије које се лепе на каросерију и служе за заштиту лака/боје, али треба разликовати „озбиљне“ заштитне фолије и оне које се тако називају само зато што су провидне.
Постоје јефтине фолије, по неписаном правилу неквалитетне и танке, израђене од ПВЦ-а, које не пружају баш сјајну заштиту и имају кратку гаранцију. Фолије за квалитетну заштиту израђене су од полиуретана, материјала врло отпорног на хабање и абразију, гребање, високе и ниске температуре, УВ зрачење, итд. Стога овакве фолије знатно боље амортизују ударце каменчића, штите лак нпр. од гребања кључем и слично.
Постоје и тзв. „самоизлечиве“ фолије од полиуретана, код којих при вишим температурама док аутомобил стоји на сунцу, ситније огреботине нестају.
Квалитет, тј. ниво заштите прати и цена... Више о овој теми можете да прочитате у нашем тексту: Фолије за каросерију - заштитне и украсне (мењање боје)
6. Керамички заштитни премаз – „тајна“ ове врсте премаза јесу ситне керамичке честице, које прилично успешно одбијају разне негативне утицаје, укључујући и оне који би могли да изазову микроогреботине. Наравно, све зависи од тога колико се професионално читав посао наношења заштите обави, колико је сам производ квалитетан и колико су негативни утицаји „агресивни“.
Ова врста заштите има и мане и предности у односу на воскирање. На пример, припрема је компликованија (полирање пре наношења), цена је виша (осим ако не ставите заштиту само нпр. на најугроженије делове каросерије), итд.
Са друге стране, керамичка заштита дуже траје (мада и то зависи од производа који се користи, квалитета припреме и наношења, итд.) – отприлике две до три године. Занимљиво је да керамичка заштита може да се нанесе на практично све материјале, што је посебно корисно када је у питању ветробран.
Уколико сте заинтересовани за ову врсту заштите вашег аутомобила, прво се детаљно информишите о свим аспектима – од цене, сервиса у којем ћете то радити, гаранције, делова каросерије који ће бити покривени, дуготрајности...
Постоји и могућност да керамичку заштиту сами нанесете, али овај посао је врло „осетљив“ на грешке и можете да завршите са веома лошим резултатом у односу на новац који сте дали за тај производ. Међутим, данас постоји читав низ разних „уради сам“ производа који нуде керамичку заштиту, у широком распону цена, са различитим начином наношења, обећаним периодом заштите...
Стога се у оба случаја добро информишите пре него што одлучите коју ћете врсту заштите или производ применити. Разлике могу да буду драстичне.
7. Пажљиво уклањајте снег са аута. Иако нас сада чека лето и много времена до зиме, не треба заборавити ни овај савет. Док се рано ујутро смрзавате и покушавате да уклоните снег са аута, већ замишљајући саобраћајни колапс, вероватно вам је најмања брига ризик да га огребете.
Стога на време, приликом набавке лопатице, метлице и других „реквизита“ којима ћете чистити снег и лед са аутомобила, имајте у виду да се њима, уколико имају оштре и тврде ивице, може оштетити лак.
У крајњем случају, импровизујте са лопатом за снег или неким кућним „алатом“ за чишћење – АЛИ обмотајте крај неком тканином (већи пешкир, ћебенце, итд.) и не заборавите да не морате да састружете снег са каросерије као лед са ветробрана, већ само да га уклоните како вам нпр. снег са крова приликом кочења не би пао преко ветробрана и слично.
Закључак
Осим уколико ауто не држите под стакленим звоном, на њему ће се временом приметити трагови „коришћења“. Ако сте спремни да инвестирате у неке од горе наведених заштита и генерално пазите на ауто (нпр. правилно прање), његова боја ће прилично дуго да се сија као да је управо изашао из салона.
Наравно, на неке ствари не можете да утичете, као нпр. на оштећења и огреботине које изазову други учесници у саобраћају. На срећу, ту је могућност полирања.
Све зависи од тога колико је вама стало да ауто изгледа као нов, односно колико сте спремни финансијски да одржавате такав изглед.