КОРИСНО ИЛИ ИПАК НЕ: Ваздушни јастуци на мотоциклима, као део опреме
Предности и мане.
Интеграција ваздушних јастука на мотоциклу је тешко изводљива. Како због конструкције самог мотоцикла тако и због природе кретања тела мотоциклисте током саобраћајне незгоде. У тој ситуацији, силе које делују на мотоциклисту су огромне па је тело немогуће задржати нити га успорити па чак и предвидети кретање тела.
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/04/15/trudnica-profimedia-0143473574.jpg?itok=PoVanfab)
ВЕЋИНА ПРАВИ ГРЕШКУ: Овако се правилно стартује мотор аутомобила
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/08/03/profimedia-0580070729.jpg?itok=5IHCT8LM)
ВЕОМА РИЗИЧНО: Млади возачи често праве ове грешке, јако су ОПАСНЕ И КАЖЊИВЕ
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/07/04/profimedia-0347998367.jpg?itok=0Sj2G24W)
КАКО МУ ЈЕ ОВО ПОШЛО ЗА РУКОМ: Београђани У ЧУДУ! Како је успео ОВДЕ да ПАРКИРА (ФОТО)
За разлику од аутомобила, на мотоциклу нема седишта које држи цело тело, нема појасева, нема кабине. Већини је познато да најтеже повреде настају наглим успорењем тела приликом удара у друго возило или објекат. Сврха ваздушног јастука јесте да успори тело како не би дошло до наглог трзаја и катастрофалних повреда. Тако функционише и у аутомобилима.
Постоји само један серијски мотоцикл са ваздушним јастуком
Једини произвођач који је имплементирао ваздушни јастук на мотоцикл је "Хонда" на својој крстарици "Goldwing 1800".
Ради се о јединственом мотоциклу који нема своју класу нити конкуренцију. Можемо га описати као аутомобил на два точка. Огроман, тежак, ниског тежишта са седиштима попут фотеља. Позиција мотоциклисте на "Goldwingu" je "ушушкана", па је кретање тела предвидиво и мало вероватно да ће бити катапултирано преко управљача у случају удеса. Зато ваздушни јастук на таквом мотоциклу има смисла. Код осталих мотоцикала, велика је вероватноћа да ће током удеса тело једноставно прелетети преко ваздушног јастука па самим тим нема никаквог бенефита.
Чак и случају "Goldwinga", ваздушни јастук има ограничења. Штити само у случајевима фронталних удеса. На пример, ударац у бок аутомобила који одузео предност мотоциклу. У осталим случајевима падова где се мотоциклиста одваја од мотоцикла, фиксни ваздушни јастук нема смисла.
Неколико произвођача ради на развоју интегрисаних ваздушних јастука на мотоцикле, али та технологија је још увек далеко од серијске производње.
Интеграција ваздушних јастука у личну заштитну опрему
Други начин имплементације ваздушних јастука који се показао успешним је њихова интеграција у јакне и прслуке. Ово је за сада једина опција коју мотоциклисти могу и треба да користе када су у питању ваздушни јастуци. Ова технологија омогућава да ваздушни јастук има функцију у различитим сценаријима удеса.
Постоји више произвођача са различитим приступом имплементације. Постоје две варијанте:
- Комбинезони и јакне са интегрисаним јастуком
- Независни прслуци који се облаче преко регуларне мото јакне.
Шта ћете користити зависи од начина вожње и временских услова. Тркачки комбинезони нису предвиђени за коришћење на путовањима због промењивих услова или на кратким релацијама, па је у тим случајевима прслук практичније решење.
Примену овог решења можете видети на тркама МотоГП шампионата. Тркачи их користе већ више од деценију. Доказ ефиканости у спречавању повреда је чињеница да је "ФИМ", (Међународна мотоциклистичка федерација) прописала обавезно коришћење ваздушних јастука свим МотоГП возачима од 2018. године. Јапанска и Британска полиција на мотоциклима такође користе ваздушне јастуке већ дужи низ година.