Већина купаца половњака на ово уопште не обраћа пажњу, а могло би много да им олашка муке!
"Код нас су превладале навике које су се претходних деценија укорениле и тешко их је мењати, а то значи половни ауто се купује у виђеном стању и одмах иде на генерални сервис..."
Потрошачи у Србији који купе половно возило имају за њега гаранцију од најмање годину дана. Уколико у уговору о купопродаји није посебно наведен никакав гарантни рок, онда се примењује законски од две године.
То значи, да власник у том периоду не треба да плаћа никакав сервис, јер је продавац дужан да санира било какав крупнији квар или недостатак. Ово у разговору за Новости објашњава Младен Алфировић из Националне организације потрошача Србије, истичући да купци уопште не користе ово своје право.
- Код нас су превладале навике које су се претходних деценија укорениле и тешко их је мењати, а то значи половни ауто се купује у виђеном стању и одмах иде на генерални сервис - каже Алфировић. - У гарантном року који, ако се уговори, не може бити краћи од годину дана, а уколико се ништа посебно не наведе у уговору, онда је две године, власник треба да вози ауто и да не ради никакав сервис. Када дође до неког квара, онда се обраћа трговцу који има обавезу да то санира.
Он додаје да њихова организација дуго ради на информисању и подизању свести потрошача о њиховим правима, али да то слабо иде, посебно када су аутомобили у питању.
Небојша Ивановић из једне познате ауто-куће, потврђује да купци не знају да имају право на гаранцију. Он наводи и да њихов центар обезбеђује гарантни рок од чак три године на мотор и мануелни мењач, уз услов да се возило сервисира код њих.
Србија је директиву ЕУ која се односи на период важења гаранције усвојила знатно пре неких европских земаља. У Немачкој је ових дана праву буру међу трговцима половних аутомобила изазвала најава о измени закона која предвиђа то усклађивање. Европска правила прописују да сваки продавац мора да даје гаранцију од годину дана, а она је до сада у тој земљи била шест месеци.
Немачки трговци наводе да им толико дуг рок ствара велике проблеме и очекује се да би то могло да доведе до скока цена половњака у тој држави за око 10 до 20 одсто, али и краја продаје старијих возила. Ако дође до таквог поскупљења, одразиће се и на наше тржиште, али не у великој мери, јер се код нас коришћена возила углавном увозе из Француске, Италије, Швајцарске, Белгије...
- То ће утицати на цене аутомобила који у Србију стижу из Немачке, или ће продавци одлучити да промене добављаче и да се преоријентишу на неку другу земљу - објашњава Ивановић. - Много више половњака долази из неких других европских земаља, јер су папирологија и сам процес увоза једноставнији, а и у Немачкој су скупља коришћена возила.
Половњаци су на нашем и тржишту ЕУ поскупели у односу на период пре пандемије. Саговорници Новости из познатих ауто-кућа, Борко Чаркиловић и Небојша Ивановић, објашњавају да је главни разлог за то значајно већа потражња од понуде.
- У набавци је застој, јер се власници возила у Европи теже одлучују за куповину нових, односно замену старих за нове аутомобиле због околности изазваних пандемијом - каже Чаркиловић.
Ивановић истиче да проценат поскупљења у односу на период пре короне зависи од возила. На пример, половњак чија је цена раније била око 7.000 евра, сада кошта око 500 евра више, док је ауто који се куповао за 15.000, скупљи за око 1.000 евра.