Зашто је поскупело осигурање возила и шта под тим подразумева?
Обавезно осигурање које се плаћа приликом сваке регистрације код неких осигуравајућих кућа је већ поскупело, а код других ће поскупети наредних дана, пише сајт Половни аутомобили.
Немамо прецизне податке о поскупљењу, али у просеку је реч о поскупљењу од нешто преко 20%. Наглашавамо да се ово не односи на комплетну цену регистрације, већ искључиво на обавезно осигурање.
Цена обавезног осигурања се одређује на основу снаге мотора и премијског степена. Држава је одредила минималне цене, а осигуравајуће куће су слободне да формирају своје цене изнад минималне.
Пошто су многи возачи већ огорчени озбиљним растом цена горива, па им је ово поскупљење представља со на рану, обратили смо се "Удружењу осигуравача Србије" како бисмо сазнали због чега је поскупело обавезно осигурање.
Преносимо одговор у целости
"Основни разлог поскупљења полисе осигурања од аутоодговорности јесте раст цене резервних делова, условљен инфлацијом на светском нивоу. Ту је и раст цена услуга транспорта и процене штете, а значајна ставка која је утицала на поскупљење су и више цене радног часа у сервисима јер су цене код нас достигле цене које су актуелне у најразвијенијим европским државама", каже генерални секретар Удружења осигуравача Србије Душко Јовановић.
"Укупна ситуација на тржишту аутомобила се неповољно одражава на пословање друштава за осигурање у делу АО. Са једне стране, производе се све софистициранија и скупља возила, пре свега електрична, која су подложнија оштећењима, док са друге стране имамо евидентан скок цене половних возила на тржишту, која су репер за одређивање накнаде штета на возилима", додаје Јовановић.
Он наглашава и да је претходни пут цена полисе осигурања од АО промењена 1. јула 2014. године. Од тада до данас, забележена је инфлација, мерена индексом раста потрошачких цена, од 20,68%.
Са друге стране, у 2019. години имали смо промену бонус/малус система у делу повећања бонуса, са 10 на 15 за другу и са 15 на 25% попуста за прву премијску групу.
Јовановић каже и да су на раст цене основне полисе осигурања утицали и међународни фактори, ако тако можемо да их назовемо.
"Наша обавеза и услов да будемо део јединственог тржишта ЕУ, јесте формирање капитала који мора да буде изнад постојећег односно оног који обезбеђује искључиво испуњење минималних законских захтева. То ће бити велики изазов у условима либерализације тржишта. Искуства земалја региона показују да либерализација готово по правилу доводи до драстичног пада премије осигурања од аутоодговорности. У таквим условима не може се рачунати на јачање позиције капитала и солвентности, већ се у такву фазу мора ући са већ припремлјеним снажним фондовима",објашњава Јовановић.
Генерални секретар УОС каже и да не треба заборавити даље повећање лимита за накнаду штета које прописује Закон о обавезном осигурању у саобраћају. То је континуиран процес који подразума постепено повећање лимита за накнаду штета.
"Од момента када су актуелни лимити по једном саобраћајној незгоди ступили на снагу, до данас, дошло је до раста накнада за исти тип повреда од око 20%. Тај раст биће настављен како се лимити буду повећавали и прилагођавали ЕУ. Не треба заборавити ни чињеницу да су због веће фреквенције српских возила по иностранству, наша друштва изложена повећаном ризику накнаде штета које су причињене у другим државама и то по лимитима државе настанка незгоде који су вишеструко већи од домаћих критеријума", каже Јовановић.
Додаје да су ту и државе, попут Француске, Белгије, Луксембура, скандинавских држава и Велике Британије, које имају неограничене лимите. Домаћа друштва за осигурање се од екстремних штета углавном штите уговорима реосигурања, који због сталног раста лимита и све већег броја штета изнад самопридржаја постају све скуплји.
Образлажући нове цене полисе АО, Јовановић подсећа и на одлуку Савета бироа зелене карте да све землје чланице, уклјучујући и Србију, од 1.1.2021. преузму плаћање за све штете причињене возилима регистрованим у землји и до три месеца по истеку регистрације.
"До измене прописа гаранција је важила до момента док је возило регистровано. То ће довести до радикалног скока броја и износа штета са међународним елементом. Те штете пашће директно на терет Удружења осигуравача Србије које обавлја функцију бироа зелене карте, односно посредно на домаће осигураваче који учествују у финансирању", објашњава Јовановић. Извор: Половни аутомобили; Аутор: Драган Ромчевић