ДА ЛИ БИСТЕ СЕ УСУДИЛИ? Јестиво уље као погонско гориво - ево да ли и колико штети вашем љубимцу (ВИДЕО)
Можете пробати на старијим дизел аутомобилима.
Као и мноштво других глобалних иновација, тренд електрификације аутомобилизма нема запаженог одјека у региону. Само на простору Босне и Херцеговине до сада је регистрован једва двоцифрен број електричних аутомобила, ситуација није много боља ни у осталим земљама Западног Балкана.
МАЊЕ СУ НА МЕТИ ЛОПОВА: Зашто се електрични аутомобили мање краду?
Како каже сарајевски таксиста Един Врабац, у Босни и Херцеговини прилагођавање новим енергентима диктира потреба а не тренд.
Зашто би неко сипао зејтин у аутомобил?
Једна од потреба, у ратом погођеном Сарајеву пре готово три деценије, уродила је коришћењем алтернативних погоснких горива у дизелским моторима. Након "лож-уља" и илегално извађеног уља из трафо-станица, најстабилнија опција која је као енергент опстала и данас је прерађено јестиво уље.
- Не говорим да смо ми измислили ту технологију, али сигурно смо били једни од првих што су започели масовније користити прерађено јестиво уље у дизелашима. Било је људи који су дуго након рата возили на тај ‘чаробни биодизел’ са шмеком помфрита. Како ствари стоје, то постаде тренд, мање загађује, скоро бесплатно се вози и некако делује као наредна ствар која би могла заменити плин - каже Врабац.
Ново и боље погонско гориво?
Фикрет Чаушевић из Бихаћа вози аутомобил, али не посећује бензинске пумпе. Он, уместо бензина у свог љубимца на четири точка сипа - обично јестиво уље. Сада путује без великих трошкова, али је већ уложио много, јер је до свог изума уништио три мотора и "потрошио" три деценије живота.
- Мени је заиста требало пуних тридесет, можда чак и четрдесет година, да сатарем три мотора, и да дођем до идеје шта треба одрадити. Ја сам први у свету, открио то револуционарно откриће. И то сам направио на свом Мерцедесу. Ја сам модификовао мотор Мерцедеса 123 и мотор Мерцедеса 124, с тиме да сам уградио, преградио, додао три до четири преинаке, да мој мотор може да ради данас на сто посто обновљиви еколошки извор енергије, а то је чисто, јестиво, рафинирано уље из трговине. Одете у трговину, купите литар јестивог уља, било којег произвођача, наспете и са једном литром прелазите двадесет километара. Мој мотор троши на отвореном путу пет литара јестивог уља, у градској шест литара. - наводи он.
А шта је требало урадити, не откривајући све детаље, Фикрет објашњава:
- У првом реду морамо смањити вискозитет. Друго, требамо решити проблем тзв. коксног филма, коксног филтера, који се ствара на дизнама и у комори мотора, који ће довести до зарибавања мотора. Затим, неопходно је смањити температуру јестивог уља. Треба је смањити са 274 степена на неких 60 степени. Даље, треба повећати распршеност честица у комори, да се боље вуче кисеоник. Кисеоник је тај који доводи до самопаљења. У зимском периоду уље је склоно смрзавању. Ја већ тридесет година радим експериментална испитивања везана за то. Неопходно је додати адитив у зимском периоду.
Уље ипак није добра идеја?
Инжењер развоја, техничке подршке и примене мазива компаније Адецо Александар Кекић каже да јестиво сунцокретово уље није припремљено за коришћење као погонско гориво: "Оно садржи доста баласних несагоривих материја, које се током рада мотора таложе. Вискозност је виша од вискозности дизел горива, те распршивање горива није квалитетно. Нема потребних адитива да се назове биодизел гориво и агресивно је према заптивкама које се користе у дизел мотору".
Додаје да је још гори случај коришћење прерађеног моторног уља, које је канцерогено. Наиме, оно се само физички процеди и помеша са дизел горивом. Због високог садржаја киселина и других штетних материја, долази до оштећења мотора, почевши од резервоара па до бризгаљки, цилиндара, клипова.
Када се сабере и одузме, прича са уљем из фритезе јесте стара и прилично превазиђена у ери самовозећих аутомобила, али даје добро полазиште у потрази за решењем блокада саобраћајница због поскупљења горива.