Звукови, мириси, флеке и остале појаве којима ваш ауто жели да вам поручи да нешто није у реду
Звиждање, гребање, стругање, звук тупог ударца... део су "речника" којим вам се ваши аутомбили, с времена на време, обраћају. Доносимо вам први део текста у коме ћете наћи тумачење неких од тих појава.
Можда нису жива бића, али ваши аутомобили у одређеним ситуацијама сами одлуче да "проговоре". Звиждање, гребање, стругање, звук тупог ударца или нешто слично стењању део су речника језика којим вам се обраћају.
Знају они и за невербалну комуникацију, па ће тако понекада оставити неку барицу или флеку на месту на коме су били паркирани, или вам неким чудим мирисом ставити до знања да нешто није у реду.
Зато ћемо овде покушати да вам преведемо шта је то што ваш аутомобил, с времена на време, жели да вам каже.
1. Туп звук који постаје интензивнији
Звук сличан тупом ударцу шамара или ударања унутрашњих делова дланова једним о други, који постаје све интензивнији са повећањем брзине, је звук пробушене гуме која испушта ваздух. Производи га газни слој гуме, који се угиба пошто се, због опадања притиска ваздуха у гуми, одваја од бочних страна гуме која губи своју структуру.
Вожња са оваквом гумом брзо може да уништи цео точак, а можда и каросерију, па је потребно што пре се зауставити и заменити је.
2. Сладак мирис
Ако осетите слаткаст мирис који долази из моторног простора, вероватно је у питању проблем са системом за хлађење. Слаткоћа потиче од етилен гликола, једињења које улази у састав већине антифриза и расхладних течности.
Разлози цурења ових течности могли би да буду различити, од старог напуклог црева хладњака, до дотрајале пумпе за воду. Игнорисање овог мириса може да доведе до прокувавања мотора, зато посебно обратите пажњу да ли је ваш ауто испод мотора оставио зелену или жућаксту барицу и пратите на командној табли да ли вам се пали индикатор повишене температуре мотора.
3. Барице испод мотора
Ако их приметите, обратите пажњу на њихову боју и положај. Протрљајте мало те течности међу прстима и помиришите је. Најчешће је у питају вода која излази из клима уређаја. Ако је течност чиста (прозирна) али делује "уљасто", у питнају је течност серво уређаја. Проверите серво пумпу и полугу волана.
Тамнија и маснија барица указује на цурење моторног уља, што је најчешће проузроковано оштећеним чепом (шрафом) отвора за испуштање уља или неправилно инсталираним филтером за уље.
Ако је барица маснија и тамнија, а уље у мотору није скоро промењено, проблем би могао да буде у дотрајалом дихтунгу или неком другом делу система за уље. Зато проверавајте ниво уља неколико пута у наредних пар дана како бисте установили да ли уље цури брже или спорије, пре него што ауто одвезете код мајстора.
4. Ређе врсте барица и флека
Масњикава црвено-браон течност испод вашег аутомобила је течност аутоматског мењача, која указује на то да би хладњак трансмисије могао бити пробушен. Ако, уз то, осетите и мирис паљевине, време је за одлазак у сервис.
Ако на боковима гума приметите масне флеке, највероватније вам цури уље за кочнице. Нипошто не семете дозволити да оно исцури, пошто, ако ваздух уместо уља доспе у кочиони систем, ваш ауто ће остати без икакве могућности заустављања.
Веома тамна, масна и лепљива мрља на средини аутомобила испод погонске осовине указује на то да је диференцијал зрео за мајстора.
5. "Скичање"
Звук који личи на скичање или цвиљење, који долази из мотора и мења интензитет са додавањем гаса указује на то да је (клинасти) каиш на издисају. Оштећен каиш је потребно што пре заменити, будући да он повезује више делова мотора, па би вас његово пуцање дефинитивно оставило на путу за неко време.
6. Звук "рендања"
Ако шкрипање кочница престане да се чује током вожње, после њега може да се јави звук који подсећа на рендање. То значи да су се кочионе плочице потпуно излизале и састругале, до тачке када метално лежиште плочица директно "струже" о кочиони диск.
У том стању кочење постаје немогуће, а вожња изузетно опасна. Што дуже такво стање остане и дискови ће трпети већу штету, па ће цена поправке само још више порасти.