ДРАСТИЧАН РАСТ ЦЕНА ЈОШ ЈЕДНЕ СИРОВИНЕ: Лежишта постоје широм света, тражња расте, а нове околности долиле су "уље на ватру"
Како лежишта никла постоје широм света, у последњих неколико година дошло је до несташице никла високог квалитета, који је скупљи и тежи за експлоатацију од никла нижег квалитета. Рат Русије и Украјине сада је катализатор за нагли раст цена никла, кључног материјала за батерије за електрична возила.
Растуће цене никла током прошлог месеца, које су нагло порасле као одговор на рат у Украјини, добар су пример како чак и релативно доступна роба, под одговарајућим условима, може да изазове главобоље у ланцу снабдевања за енергетску транзицију, пише Форбс.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/279079/profimedia-0354851027.jpg?itok=JvsJHLVG)
ПОЧЕЛА НАБАВКА ОГРЕВА ЗА ЗИМУ - ИЗ ПОНУДЕ ИЗБАЧЕН УГАЉ: Цене непромењене, а највише се продаје ова сировина
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2014/06/23/ugalj.jpg?itok=NxkvLBq2)
КО ЈЕ КУПИО УГАЉ МОЖЕ САМО ДА ГА БАЦИ? Донета одлука - 18 земаља престаје са коришћењем фосилног горива
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/11/10/pjimage_16.jpg?itok=RHiqGJBa)
ЦЕНА ОВОГ ОГРЕВА РАСТЕ, А КУПАЦА СВЕ ВИШЕ? Људи остављају дрва и угаљ јер им се ово ВИШЕ ИСПЛАТИ
Поуздано снабдевање никлом је важно за електрична возила, јер се у малим количинама користи за литијум-јонске батерије. Континуирана нестабилост цена могла би да подигне цену електричних возила за чак 1.000 долара, упркос малим количинама које се користе у батеријама. Питање је коју цену смо – оперативно, еколошки и финансијски – спремни да платимо за будућност са ниском емисијом угљеника.
Док лежишта никла постоје широм света, у последњих неколико година дошло је до несташице никла високог квалитета, који је скупљи и тежи за експлоатацију од никла нижег квалитета.
Компаније попут Тесле биле су забринуте због утицаја могућих будућих несташица, јер потражња за електричним аутомобилима расте. Извршни директор Тесле, Елон Муск, рекао је почетком 2021. да се могући недостатак никла сматра највећим ризиком у ослањању на литијум-јонске ћелијске батерије.
Несташица никла
То нас доводи до Русије, једног од водећих светских добављача висококвалитетног никла по конкурентној цени. Око 11 одсто глобалне производње никла прошле године је дошло из Русије, али је одлука да нападне Украјину учинила набавку из Русије компликованијом.
На почетку рата, запад је забранио увоз одређене робе из Русије, након чега је уследила најава Русије да ће обуставити извоз. Никл није био посебно циљан, али недавне флуктуације цена одражавају забринутост да ће бити укључен у будућности. Лондонска берза метала такође разматра блокаду руских испорука, што пружа још мању извесност о Русији као будућем извору метала, преноси портал Енергија Балкана.
Ови фактори су створили хаос на тржишту трговине никлом у последњих неколико месеци. Цене на Лондонској берзи (Лондон Мерцантиле Exchange -ЛМЕ) крајем године су се кретале око 20.000 долара по метричкој тони, али су почеле да расту почетком фебруара као одговор на забринутост због рата.
До друге недеље марта, цене на берзи су расле, када је трговање привремено обустављено. Шпекулативно смањење никла је у великој мери одговорно за привремене скокове цена и наставило је да флуктуира. Од 24. марта се трговало по цени од 35.000 долара по метричкој тони. (ЛМЕ је успоставио дневне границе цена за борбу против утицаја краткорочних шпекулација на цене.)
Овако драматичан скок цена је више одраз тога колико је поремећај био неочекиван, него што показује способност глобалног тржишта да се прилагоди, каже Маргарет Кид, програмски директор ланца снабдевања и технологије логистике на Универзитету у Хјустону.
Недостатак никла високог квалитета
Да појаснимо, никл није оскудан ресурс попут литијума, који је добио велику пажњу штампе због своје улоге услед недостатка полупроводника. Никл се тренутно копа у многим земљама широм света. Индонезија, на пример, тренутно производи око три пута више никла од Русије, док су Аустралија, Нова Каледонија и Филипини близу стопе производње Русије. Још неколико земаља има резерве никла које су конкурентне онима у Русији, укључујући латиноамеричке суседе Бразил и Кубу. Велике резерве никла постоје и на дну океана.
Изазов у набавци никла, дакле, није у проналажењу, већ у проналажењу најконкурентније цене. Цена зависи од квалитета и релативне тешкоће у експлоатацији. Висококвалитетни никл (познат као класа 1) има садржај никла већи или једнак 99,98% и генерално долази из наслага сулфида. Ова налазишта сулфида се налазе на мањој дубини и генерално су скупља за копање. Никал високог квалитета је једини никл погодан за производњу никл сулфата који се користи у производњи батерија.
Одржавање поузданог и економичног извора никла је важно за енергетски прелаз, зато што никл игра важну улогу у перформансама батерија за ЕВ. Никл је посебно погодан за повећање домета батерија ЕВ. Повећање количине никла на катоди батерије може повећати њену густину енергије, што значи већи домет по јединици масе батерије.
- Постоји врло мало замена за никл - рекао је Раманан Крисхнамурти, професор хемијског инжењерства и директор енергетике на Универзитету у Хјустону. "Постоје замене за кобалт, постоје замене за литијум које су доступне, али оне нису доступне за никл, углавном зато што је цена била тако ниска".
Неопходнан за батерије за електрична возила
Скокови цена, иако вероватно привремени, и даље су важни. Краткорочно гледано, они су реметили производњу батерија. На пример, кинески произвођачи никл сулфата престали су да нуде производ јер су сматрали да је превише тешко разумети како спекулације искривљују стварна повећања цена изазвана несташицом, наводи Ристад Енерџи. Неизвесност је такође навела шпанског произвођача нерђајућег челика Ацеринок да привремено заустави нове поруџбине никла, наводи Блумберг.
Иако батерије за електрична возила захтевају само мале количине никла, аналитичар компаније Морган Стенлеи, Адам Џонс, каже да би повећање цена попут оног у фебруару, ако би било трајно, могло да утиче на повећање цене електричних возила за 1.000 долара.
Дугорочно, такође постоји растући проблем снабдевања. Џонсов тим за метале и рударство предвидео је мањак никла до 2026. године, чак и пре руско-украјинског рата.
Дивље флуктуирајуће цене прошлог месеца су такође одраз тога колико нееластична може бити тражња за кључним минералима у кратком року.
Овакви скокови цена нису новина за никл. У марту 2021. године, када је кинески произвођач никла Тсингшан најавио планове за производњу никл-мата нижег квалитета у Индонезији, и – бум! – цене су пале за 20% за 48 сати.
- Ништа се у том тренутку није суштински променило, само перцепција онога што би могло да се догоди - рекао је Андреи Митчхел, директор истраживања никла у Вуд Мекензију.
Шпекулације на тржишту утичу на цене
Најновији оштар и изненадни скок цена био је подстакнут агресивним скраћењем на тржишту и претераном реакцијом тржишта. У том смислу, очекује се пад цена никла. Такође ће им помоћи нова достигнућа у технологији ископавања никла у средњем року, што ће учинити јефтинијим ископавање никла високог квалитета.
Али имаће цену вишу од 20.000 долара по метричкој тони из 2021. године, због дугорочног начина на који потражња за електричним возилима гура тржиште никла. Наставак раста тржишта електричних возила се претвара у све већу глобалну потражњу за никлом. Због виших цена ће доћи до преокрета тренутног пада производње никла, биће потребно мало времена.
На унутрашњем плану, у последњих пет година, дошло је до прогресивног смањења америчке потражње за легурама никла, које се користе у сектору нафте и гаса, као и у ваздухопловству, према Геолошком заводу САД. Током истог временског периода, глобална производња у руднику никла је такође смањена за 5%.
Оба фактора су олакшала ослањање на Русију као поузданог и приступачног трговинског партнера тамо где је никл био потребан.
Будућност енергетске транзиције
И док се чини да се сва ова драма о никлу решава, барем краткорочно, она истиче важну политичку ставку – вишеструке ланце снабдевања које треба развити за енергетску транзицију и цене.
Председник Бајден је дао циљ од 50% удела ЕВ на тржишту нових возила до 2030. године, али се испоставља да је нешто наизглед тако једноставно заправо искомпликовано начином на који можемо да гарантујемо доступност кључних материјала попут никла по конкурентним ценама.
Подстицање већег броја ископавања минерала у САД ће вероватно постати неопходно, иако га успоравају дуготрајни процес издавања дозвола и еколошког притистанка у већем делу САД.
Један такав предложени рудник у Минесоти сада пролази кроз процес издавања дозвола са плановима да буде оперативан до јануара 2026.
Иако је сам рудник контроверзан, потребно је више препознавања да би ови пројекти могли бити неопходни – или да се одреди са којим земљама је САД спреман да послује, и по којој цени – ако заиста желимо да имамо озбиљну будућност ЕВ.