Речи године – удруживање и иновација: Мејкерс лабови као катализатор креативности и удруживања за подршку образовању
Учионице будућности су током претходне године отворене у 12 градова Србије, тј. у 13 средњих школа, чиме је обухваћено 11 365 ђака и 1 223 наставника.
Мисија Групе за образовање која има за циљ да младима пружи будућност пуну избора, знања и могућности наставља се и у 2024. години. Након отворених 13 Мејкерс лабова, најављују отварање још минимум 12 Мејкерс лабова до краја 2024. који ће дуплирати број ученика и наставника са приступом савременом образовању.
Како је све почело? Синергија привреде и образовања
Медицинска школа у Чачку била је прва школа у Србији у којој је отворен мултидисциплинарни иновативни простор, Мејкерс лаб, пре само нешто више од годину дана. Након тога, низ се настављао - Лесковац, Вршац, Зајечар, Руски Крстур, Књажевац, Београд, Шабац, Младеновац, Ниш, Врњачка Бања, Крагујевац. Школе различитих профила отвориле су своја врата иновацијама, савременим технологијама и програмина. Отварање учионица будућности значи модерну опрему, реновирање простора, повезивање школа са привредом, учешће различитих актера у стварању основе за ученичке пројекте и идеје које ће унапредити будућност и оснаживање већ постојећег образовног система. Ови подухвати значили су и мапирање потреба конкретне школе, окупљање локалне заједнице, представника компанија, локалних самоуправа, организација цивилног друштва са циљем јачања капацитета школа кроз пружање квалитетног STEAME образовања (наука, технологија, инжењеринг, уметност, математика, предузетништво). Сваки Мејкерс лаб има једног или тим наставника и координатора који су кључни чиниоци промена јер су заслужни за то да се он максимално ефикасно користи за добробит свих у школи. Додатна вредност мреже лабова је и могућност повезивања ових школа и наставника, увезивање кроз рад и размену знања и искуства, што мултипликује ефекат иницијативе и дистрибуције знања по целој земљи.
Како је то изгледало у пракси на неким примерима? Техничка школа у Младеновцу добила је професионални студио за снимање, Медицинска школа у Чачку нове микроскопе, школа у Руском Крстуру добила је опрему попут Лего робота, Ардуино сетова и 3Д штампача. а Крагујевачка гимназија добила је највећи Мејкерс лаб са новом бином за драмску секцију… И то је само део опреме за ове школе, а за сваку од њих посебно је осмишљена листа опреме која је потребна ђацима и наставницима.
Промена као предуслов за успех, а школе као генератори промена
- Оно што се ствара у Мејкерс лабу, не остаје у Мејкерс лабу. Пројекти, иновације и идеје које се рађају у Мејкерс лабовима широм Србије, имају потенцијал да помогну развоју школе, локалне заједнице али и друштва у целини. Учионицама будућности тренутно има приступ 11.365 средњошколаца и 1.223 наставника у школама различитих профила широм земље. Током 2024. године, овај број ћемо више него дуплирати на око 25.000 деце и 2.500 наставника. И колико год да се, за сада, највише говори о самом отварању Мејкерс лабова, још више ћемо причати о ономе што се у њима креира и спроводи. Изградња Мејкерс лабова само је почетак континуиране сарадње са школама и њиховог оснаживања. Група за образовање, уз подршку компанија партнера у Мејкерсима спроводи различите STEAME програме, за наставнике и ученике - изјавио је Милош Ђуричанин.
Промене су већ видљиве. У неким школама, све је више интересовања за ИТ смерове, примењене науке, vannastavne активности и пројекте, као и све више предузетничких пројеката и интересовања. Сведоци, али и они који су понајвише утицали на ове промене, јесу и наставници, координатори Мејкерс лабова, који су током целог периода радили са ученицима у Мејкерс лабовима на развоју вештина и интересовања, али и на подстицању њиховог учешћа у овим активностима и пројектима. Координатори имају кључну улогу када је реч о привлачењу пажње ђака, подстицању тимског духа и постављању услова у којима ће иновативне идеје постати успешни подухвати. Добар пример је гимназија у Зајечару, у оквиру које је, након отварања Мејкерс лаба, знатно повећало интересовање за изборни предмет Примењене науке. И не само то, рађа се велики број занимљивих пројеката чији су креатори деца и наставници а који подстичу практичан начин размишљања, игру, креативан приступ учењу и истраживању.
- Дешава се да уђем у Мејкерс и затекнем неколико ученика како вежбају за Базе података, недалеко од њих друга група штимује гитару коју су направили у оквиру Примењених наука, а оба 3Д штампача су укључена и праве држаче за накит или медаљоне из серија. То је читав један мали хаос у школи из кога настаје цео свемир. И то су моји омиљени тренуци, кад схватим колико Мејкерс значи свима који су спремни да засучу рукаве - поделио је утиске наставник физике Младен Шљивовић, иначе један од најнаграђиванијих професора у нашој земљии и координатор Мејкерс лаба у Гимназији Зајечар.
Признање за образовање – САМ награда као подстицај за наредне кораке
Значај савременог образовања за будућност нашег друштва, као и повезивања образовања и привреде, кроз иницијативу Мејкерс лабова, препознала је и Српска асоцијација менаџера, која годинама уназад промовише одговорно пословање, подстиче лидерство, рад са младима, и ради на оснаживању менаџера у циљу успешнијег пословања и подизања конкурентности српске привреде.
У оквиру традиционалног САМ Гала догађаја и годишње доделе награда, Нордеус Фондација, у име Групе за образовање, добила је признање у категорији „Друштвено-одговорна компанија године“, управо за пројекат Мејкерс лаб. На овај начин пословна заједница у Србији и представници привреде, кроз највеће менаџерско удружење, указали су на реалан потенцијал и значај отварања иновативних простора у српским школама. То произилази из чињенице да су Мејкерс лабови тачка контакта привреде са младима. Кроз рад у Мејкерс лабовима и менторство стручњака из различитих индустрија, млади откривају своје потенцијале и стављају их у контекст будућих занимања и потреба привреде.
- Ова награда нам је велики подстрек и сигнал да се моћ удруживања препознаје на ширем плану, па и од стране неких од лидера домаће привреде, коју видимо као кључног партнера у подршци образовању. Они разумеју шта значи улагање у будућност уз дугорочно размишљање али уз брзо прилагођавање променама 21. века. Тек ће се показати за шта су све способни средњошколци и њихови наставници, јер им дајемо алате који тек треба да откључају њихов потенцијал и покажу како се кроз спој технологије и знања могу решавати и неки друштвени проблеми - истакао је Небојша Бјелотомић, извршни директор Иницијативе Дигитална Србија.