Српски шофери мењају аутобус за камион: Зарада ЧЕТИРИ ПУТА ВЕЋА, али то НИЈЕ све
"Највећи нам је проблем што примимо младе, оформимо их као возаче, а они онда оду"
Београд нема довољно возача аутобуса! Градско саобраћајно предузеће "Београд" и конзорцијум приватних превозника, који свакодневно превозе 1,7 милиона путника у престоници, последњих годину дана немају довољно возача. Ништа боља ситуација није ни у СП "Ласта". Због скоро четири пута веће зараде, волан аутобуса многи мењају за волан камиона, и то у земљама ЕУ.
Ненад је некад био угоститељ, а данас после ОВЕ ОБУКЕ има плату 700 ДОЛАРА!
Рад на градским и приградским линијама, за плату која се креће од 300 до 400 евра, београдски шофери све чешће избегавају. Осим ниске зараде, на одлуку да дају отказ утичу и лоши услови рада. Према званичним подацима ГСП, јуна ове године овом предузећу недостајало је 147 возача аутобуса. Наводи се и да је до јула отишло 176 радника ГСП, а да је на одређено време примљено 245 возача.
- За протеклих осам месеци из ГСП отишло је око 150 возача - прича Никола Антић из Савеза озбиљних синдикалаца ГСП. - Конкурс за нове возаче аутобуса већ три године је стално отворен. Месечно се запошљава по десет нових шофера, али их оде по 20, 30. Лоши су услови рада, а плате не прелазе 45.000. Најтеже је кад су годишњи одмори и боловања, јер тада ни слободне дане немају због мањка људи. Зато и не чуди што одлазе да возе камионе за 1.200 до 2.500 евра месечно.
Наши возачи одлазе у Словачку, Аустрију, Немачку. Они бољи, који су некада и возили туре у међународном саобраћају, најбрже налазе посао. Они млађи, занат пеку на градским улицама, а после неколико година, када стасају као возачи, одлазе.
Да наши људи у вожњи градским улицама као млади испеку занат, па онда после неколико година оду да возе камионе по иностранству, не крије ни Драго Тошић, из конзорцијума приватних превозника.
- Већ годину дана нам недостају возачи - каже Тошић. - Од почетка године отишло их је око 130. На све начине покушавамо да их задржимо, али због ниске цене рада то не успевамо. Зато смо и послали захтев граду да коригује цену рада, како бисмо могли да им повећамо плате. Одлазак возача свих старосних доба озбиљан је проблем и ако се нешто не промени, не знам како ће превоз функционисати. Сада имамо 2,7 шофера по возилу. Највећи нам је проблем што примимо младе, оформимо их као возаче, а они онда оду. Истина, одлазе и они старији, искуснији.
Урнебесан оглас за посао: Послодавац нуди плату, стан и храну, али има само један услов (ФОТО)
Одлазак возача аутобуса проблем је и у СП "Ласта", а како тврде из овог предузећа, последњих месеци одлив стагнира.
- Возача увек недостаје, јер када имамо више возача за једно возило, можемо да направимо избор кога ћемо да пошаљемо на неку линију - кажу из "Ласте". - Тренутно имамо два до три возача по линији на међуградском саобраћају, а у међународној посади од четворо до шесторо људи. Проблем је што платна моћ превозника у Србији није као у Европи, а истина је да и приватне компаније за камионски превоз плаћају много више.
Из "Ласте" наводе да је плата шофера испод републичког просека, али да са додатним сатима достигне тај просек.
Казне не важе
Вожња у градском саобраћају је најтежи режим рада возача. Путници стално улазе и излазе, а они морају да воде рачуна о њима. У саобраћају учествују аутомобили, бициклисти, пешачи који често претрчавају улицу. Уједно, вожња стани-крени је најтежа. Мањак радне снаге велики је проблем и за безбедност у саобраћају.
Кажњавање несавесних возача не доноси жељени резултат, јер нема ко да их замени, упозоравају из Комитета за безбедност у саобраћају.
Упослили 20 трамвајџија
ГСП је пре неколико дана запослио 20 возача трамваја, који су успешно прошли обуку још почетком године.
Тренутно је деветоро кандидата на новој обуци, а почетком јануара ће сви заинтересовани за посао трамвајџије моћи опет да се пријаве.