Бојан Кекић, председник Извршног одбора Банке Поштанска штедионица: Још јасније артикулисан државни интерес
Банка која ове године обележава стогодишњицу постојања, увођењем иновативних производа и услуга чак и у изазовној години каква је била 2020. разбила је предрасуде о мањку иновативности и инертности државних институција
За Банку Поштанска штедионица 2021. је јубиларна година, у којој обележавамо 100 година постојања и непрекидног рада. Век одговорности. Овај јубилеј значајан је пре свега јер показује да је могуће да једна финансијска институција опстане, траје и развија се цео век и на, рекао бих, турбулентном подручју и у различитим неповољним околностима у којима је често пословала од оснивања далеке 1921. године.
Једна изрека каже: немој само да идеш кроз живот, него расти кроз живот. Ништа боље не описује оно што, годинама већ, ради Банка Поштанска штедионица. Растемо, то је наш пут.
Банка Поштанска штедионица је успела да одржи базу пословања и ојача је, нарочито у претходних неколико година, захваљујући пре свега поверењу Владе Републике Србије, Минстарства финансија и Народне банке Србије, као и стотина хиљада клијената, грађана и привредника.
И веома изазовну 2020. годину, упркос околностима које је наметнула пандемија корона вируса, Банка је завршила са добити од 2,6 милијарди динара. Као и претходне четири године, резултат је тачан и рестриктиван. Наставили смо врло динамичан органски раст билансне суме који је међу највећим на банкарском тржишту Србије. Билансна сума је 31. децембра 2020. достигла 290,7 милијарди динара и повећана је за чак 63 милијарде динара у односу на крај претходне године. Кредитни портфолио бележи континуиран раст, а у току прошле године је, и поред мораторијума и тешке епидемиолошке ситуације, билансна изложеност према клијентима порасла за 25 милијарди динара у односу на крај 2019. године. Без икаквих проблема Банка је одговарала на све обавезе и одржавала све показатеље ликвидности далеко изнад прописаних минимума.
Одмах по проглашењу епидемије, у Банци Поштанска штедионица оформљен је кризни штаб да на дневном нивоу сагледава тренутне околности како би се апсолутно одржао континуитет пословања, а здравствени ризик за наше запослене и клијенте свео на минимум.
Један од највећих изазова био је како допремити потребне износе готовине нашим најстаријим клијентима који нису могли да излазе из својих домова. Занимљив је податак да је клијентима који су се определили да им се пензија достави на адресу, током ванредног стања у Банци припремљено и отпремљено око 1,6 милијарди динара које су наши запослени даноноћно паковали у вредносне пошиљке.
Све експозитуре су радиле без застоја, а наши запослени одрадили заиста херојски посао. Било је дана када смо експозитуре отварали у пет ујутро, а током читавих ноћи радили на стварању стабилних и поузданих предуслова за несметан рад.
С друге стране, имали смо бум електронског и мобилног банкарства. Наши клијенти, пре свих они најстарији, увидели су да добар део својих потреба за банкарским услугама и производима могу да задовоље преко електронских сервиса.
Да бисмо били још ближе клијентима набавили смо две мобилне експозитуре, јединствене на домаћем тржишту, што се показало као одлична одлука. Ове експозитуре на точковима, са уграђеним банкоматом, континуирано су у покрету на различитим локацијама широм земље, а у њима корисници могу да добију све банкарске услуге као у било којој од наших 190 „класичних“ експозитура.
Наравно, Банка је у потпуности пратила и прати прописане мере Министарства финансија и Народне банке Србије које укључују учешће у програму гарантне шеме за привреду, првом и другом мораторијуму, као и последње мере које омогућавају релаксацију у отплати кредитних обавеза клијената.
Истовремено, Банка је учествовала у важним државним пројектима од којих бих посебно истакао масовну државну станоградњу за припаднике служби безбедности Републике Србије. Реч је сигурно о највећем пројекту у којем Банка учествује у последњих неколко деценија, како на страни пројектног финансирања, тако и стамбеног кредитирања.
Резултати наше банке, усудићу се да кажем и осталих пословних банака на српском финансијском тржишту, поред адекватних пословних потеза менаџмента, тешко да би били оствариви без стабилизујућих одлука Министартва финансија и НБС, нарочито у 2020. години, али и претходним. Када имате кредибилне одлуке носилаца монетарне и фискалне политике, добијате стабилност пословног амбијента који даље рађа поверење грађана и привреде у учеснике финансијског система међу којима су најзначајније пословне банке. А сви ћемо се сложити да је поверење цондитио сине qua нон одрживости, раста и развоја комерцијалног банкарства у свакој земљи на свету.
Кључна мисија наше банке је стварање, одржавање и увећање вредности за акционаре, клијенте и друштво. Уз то, трајно опредељење менаџмента Банке је да све депозите, пре свега грађана али и привреде репласира у најсигурније билансне позиције. Ипак, профит није једини и искључиви циљ Банке. Добро банкарство не базира се само на профиту, него на личном, блиском односу са клијентима.
Највећи профит и долази из тог односа који ствара поверење и поштовање. Када је банка државна, као што је Банка Поштанска штедионица, онда је тај принцип још важнији. Самим тим и наша одговорност је много већа. Овим принципима нарочито смо се руководили у претходној години. Један од примера је посебна понуда за здравствене раднике, која обхвата најзаступљеније кредитне производе укључујући и стамбене кредите, а коју смо припремили у знак захвалности за све што чине током пандемије корона вируса.
Јака државна банка могућа је само у јакој, успешној држави. Поносни смо на то што постајемо један од мотора, погон који генерише раст. Такође, пословањем и успехом показујемо да компаније чији је власник држава могу да буду пример доброг, домаћинског пословања, у којем је брига за клијента, државу и друштво на првом месту.
Током претходне године зато смо увели неколико иновативних производа и услуга, у великој мери на иницијативу и уз подршку НБС, и на тај начин разбили предрасуде о мањку иновативности и инертности државних институција међу којима је и Банка Поштанска штедионица. Први смо на банкарском тржишту Србије омогућили плаћање мобилним телефоном, односно QR кодом на продајном месту трговаца, као и подизање готовине Дина картицама на бензинским станицама НИС-а.
Са великим поносом увек истичем да смо у априлу 2018. преузели пословање и све запослене Југобанке Југбанке Косовска Митровица. Досадашњи резултати пословања у јужној српској покрајни су више него задовољавајући. Банка Поштанска штедионица управо је у поступку припајања МТС банке. Основни циљ је да на крају добијемо снажну, савремену, дигитално усмерену банку која ће у пословању имати далеко јачи синергијски ефекат од простог збира компаратиних предности које свака од две банке има појединачно, а то су пре свега разграната мрежа и велики број клијената Банке Поштанска штедионица и изузетно развијени дигитални сервиси МТС банке. Биће то јак спој традиције и иновације. Овим спајањем побољшаће се капитализација, диверсификовати актива и модернизовати пословање банке.
Или расти, развијај се, напредуј, освајај нова знања, нове технологије, или се склони и препусти место другоме. Управо тако се понашамо и наставићемо са увођењем нових услуга и подршком великим државним пројектима јер је то и наш циљ, сан и наша обавеза. Да растемо, заједно са Србијом.