Бришу бензинска и дизел возила: Ова земља постаје прва земља која у потпуности прелази на електричне аутомобиле
Норвешка ће постати прва земља на свету која ће ефикасно избрисати бензинске и дизел аутомобиле са свог тржишта нових аутомобила.
Упркос огромним резервама нафте и гаса, нордијска земља је одавно препозната као глобални лидер у одрживом транспорту. Њена продаја електричних возила (ЕВ) порасла је са мање од 1 одсто укупне продаје аутомобила у 2010. на невероватних 88,9 одсто прошле године - и овај тренд не показује знаке успоравања.
Подаци које је објавила норвешка управа за јавне путеве, која је одговорна за националну путну мрежу у земљи, показују да су електрична возила чинила више од 96 одсто нових аутомобила продатих у првих неколико недеља ове године.
То ставља Норвешку на додирну дистанцу да постане потпуно електрична — реализујући необавезујући циљ који су законодавци први поставили 2017.
Кристина Бу, генерална секретарка Норвешке ЕВ асоцијације (НЕВА), која представља власнике електричних аутомобила у земљи, очекује да ће Норвешка погодити ову мету. У ствари, Бу је рекла да су у току планови за одржавање забаве како би се прославило оно што је рекла да ће бити историјска прекретница.
- Већ смо позвали доста политичара и различитих актера на забаву 13. фебруара, јер, не знамо тачно док се година не заврши, али сви кажу да ћемо завршити негде између 95% и 100% ове године - рекао је Бу за ЦНБЦ путем видео позива.
- Дакле, у оваквим временима када [председник Доналд] Трамп повлачи САД из климатског споразума и свега тога, мислим да треба да славимо достигнућа која смо успели - додала је она.
Поред настојања да се САД повуку из значајног Париског споразума, Трамп је прошле недеље такође циљао на неколико технологија са ниским садржајем угљеника. Ово је укључивало опозив необавезујуће извршне наредбе претходника Џоа Бајдена која је имала за циљ 50% продаје електричних возила до 2030.
Трампова извршна наредба, коју су заговорници ЕВ критиковали, била је осмишљена да „елиминише мандат електричних возила (ЕВ) и промовише прави избор потрошача“.
"Нова нормалност"
Заменица норвешког министра саобраћаја Цецилие Книбе Кроглунд рекла је да су дугорочне и доследне политике осмишљене да подрже увођење електричних возила – уместо наметања мера за забрану коришћења возила са моторима са унутрашњим сагоревањем – биле кључне за транзицију земље.
Компаративно, Европска унија је усвојила закон за ефективну забрану продаје нових аутомобила који емитују угљеник од 2035. године, док је Уједињено Краљевство навело да ће забранити продају нових аутомобила који се покрећу искључиво моторима са унутрашњим сагоревањем до 2030. године.
Неки од норвешких подстицаја за ЕВ укључују ослобађање од ПДВ-а, попусте на путне и паркинг таксе и приступ аутобуским тракама. Влада је такође доста уложила у инфраструктуру за јавно пуњење, а многа норвешка домаћинства могу да пуне своје аутомобиле код куће.
Кроглунд је те промене описао као „нову нормалу“ за земљу од 5,5 милиона становника. „Саобраћај је велики део одговора за климатска решења. Дакле, морамо се побринути да се неки од успеха који смо постигли са аутомобилима могу искористити за друге области транспортног сектора“, рекао је Кроглунд за ЦНБЦ путем видео позива.
Кроглунд је рекао да земља планира да у потпуности пређе на електричне градске аутобусе 2025. године, док ће тешка возила учинити 75% обновљивим до краја деценије.
Док је продаја нових аутомобила у Норвешкој скоро 100% електрична, још увек има доста возила са моторима са унутрашњим сагоревањем на путу. НЕВА-ин Бу је рекао да је 28% аутомобила потпуно електрични на националном нивоу, иако се то повећава на преко 40% у главном граду Ослу.
- Толико средовечних мушкараца ми је прилазило да каже: 'Никад нисам хтео да добијем електрични аутомобил - никако', а затим кажу: 'Али сада возим...' и кажу ми модел возе и одушевљавају се технологијом и свиме - рекао је Бу.
- Цело наше друштво је прошло кроз ову менталну промену. Мислим, није да су Норвежани зеленији или склонији да раде овакве ствари од других. Политике су то учиниле и људи су брзо схватили и променили своје мишљење о томе - додала је она.
Сматра се да је недостатак лобија произвођача аутомобила у Норвешкој допринео стопи усвајања електричних возила у земљи током година.
Заиста, Бу је рекао, иако је често било политичких дебата о предностима преласка са мотора са унутрашњим сагоревањем, они који се противе преласку „нису били довољно јаки или довољно организовани“.
Како се други пореде?
За разлику од настојања Норвешке да постане потпуно електрична, електрична возила су чинила 8,1% укупне продаје у САД у 2024. Та цифра је порасла у односу на 7,8% удела на тржишту у 2023, према компанији за истраживање тржишта Цок Аутомотиве.
У Уједињеном Краљевству, индустријски подаци су показали да су
Рико Луман, виши секторски економиста за транспорт и логистику у холандској банци ИНГ, рекао је да норвешко руководство ЕВ показује да је могуће да и друге земље следе тај пример.
- Норвешка је светски лидер, а у том погледу и пример за друге земље. Међутим, такође морамо имати на уму да је Норвешка једна од најпросперитетнијих земаља у Европи, која лако може да приушти немилосрдне буџете - рекао је Луман за ЦНБЦ путем е-поште.
„Друга ствар је да је енергија релативно јефтина у Норвешкој (као великом извознику нафте и гаса), што чини електрична возила привлачнијима. Већина других не може да испуни тај ниво - и размислите о томе шта се догодило у Немачкој након изненадног укидања субвенција за општу јавност након буџетских ограничења“, рекао је Луман.
Немачка, највећа европска економија, нагло је укинула субвенције за електрична возила крајем 2023. године након споразума о превазилажењу буџетске кризе. Владајућа коалициона влада у земљи, која је пала крајем прошле године, од тада се сложила око предлога да се обезбеди извесна пореска олакшица за електричне аутомобиле усред пада продаје.
Харалд Нилс Røstvik, професор на норвешком Универзитету у Ставангеру, рекао је да не очекује да ће Норвешка назадовати у транзицији ЕВ.
-Предности електричног аутомобила у односу на бучни дизел аутомобил су бројне. Тиши је, економичнији, изгледају добро, за многе је то нека врста статусног симбола, чист је, не морате да мењате филтер за уље, не морате да отварате хаубу - рекао је Røstvik за ЦНБЦ путем видео снимка. позив.
„Нећемо се враћати гломазним, бучним, прљавим дизел аутомобилима. Мислим, за већину. То једноставно није логично“, рекао је Røstvik.
Србија Данас/Блиц