ЦЕНЕ ГОРИВА ИДУ УВИС: Пораст потрошње доноси поскупљење на пумпама, а ово је сценарио који треба очекивати
Поскупљење у нашој земљи се од почетка марта креће од пет па до девет динара по литру.
Цена нафте континуирано расте и у свету и у Србији, па се тако од почетка марта до данас, у зависности од врсте и квалитета који возачи сипају у своје резервоаре, поскупљење у нашој земљи креће од пет па до девет динара по литру.
ИСТИЧЕ РОК ЗА ЗАМЕНУ "ШВАЈЦАРАЦА" Народна банка Србије упозорава, урадите то до овог датума
АКО ПУТУЈЕТЕ СА ДЕЦОМ ОВО МОРАТЕ ЗНАТИ: Све што вам треба од докумената за малишане на граници, ко ради ПЦР тест, а ко не
"СТОЧАРСТВО ЈЕ РАЗВОЈНА ШАНСА СРБИЈЕ" Продуктивна пољопривреда подразумева развијено сточарство
То, практично, значи да је за пун резервоар потребно сада издвојити између 320 и 350 динара више него пре два месеца, што није мали удар на џеп. Тај износ ће бити већи за оне који користе квалитетнији бензин, који је јуче на неким пумпама коштао чак 163,90 динара што је 14 динара више него почетком марта.
Додуше, просечна цена бензина Евро премиум БМБ 95, по подацима од 19. маја је око 153 динара, па ако се то узме у обзир онда је овај скок значајно мањи. Што се тиче дизела и он се почетком марта продавао за 148,90 динара а ових дана за 157,40 динара по литру, што је скупље за 8,5 динара.
Слична ситуација је и у региону, где готово свакодневно поскупљује гориво, али и у свету, па стручњаци тврде да наредних месеци заборавимо на праксу стрмоглавог појефтињења горива које смо имали током прошле године.
Разлог за то крије се у чињеници што су процене да ће до краја године доћи до озбиљног пораста у потрошњи сирове нафте. Наиме, након стагнирања привреде због пандемије, она почиње да се опоравља, посебно у Кини и Америци, што наговештава и већу потражњу за црним златом, што би могло да значи и тренд даљег раста сирове нафте али и њених деривата.
И поред оваквих трендова, из Удружења нафтних компанија Србије кажу да наредних месеци не треба очекивати значајне корекције у малопродајним ценама горива.
- Цена сирове нафте уз мање осцилације заиста има тренд раста током априла и маја, али то ни близу није исти раст који је забележен од 30. октобра до 7. марта. Промене цене у малопродаји су последња два месеца веће јер је у другој половини марта гориво поскупљивало као последица наглог скока цене сирове нафте који је трајао до 7. марта - каже за Томислав Мићовић, генерални секретар УНКС.
Како додаје, садашња кретања на глобалном тржишту нафте не указују да би у наредном периоду могле да наступе тако велике промене у цени горива какве смо доживели у последњих годину и по дана, али мање корекције оба смера су могуће.
- Цена сирове нафте се релативно стабилизовала, што се очекује и за цену горива. Промена цене горива у оба смера је последица промене трошкова нафтних компанија.Тако смо прошле године забележили стрмоглави пад цене бензина и дизела као последица наглог смањења цена сирове нафте - оценио је Мићовић.
Слично мишљење има и професор Горан Радосављевић, генерални секретар Националног нафтног комитета Србије.
- Не очекујем да ће повећање цена деривата нафте бити осетније. Наредних годину дана, очекујем благи раст цена и потрошње, али не очекујем да просечна цена пређе ниво из 2019. године, од око 65 долара по барелу. У међувремену, пошто је тржиште још увек осетљиво, дешаваће се благи поремећаји и осцилације цене. Од средине марта до средине априла ове године, цена сирове нафте типа Брент је расла са 61 долар, на 70 крајем месеца, да би опет пала недељу дана касније на 61 долар, а средином априла скочила на 65 долара по барелу - наводи Радосављевић.
Закључује и да су такве осцилације одраз нестабилности тржишта које реагује на сваку промену или потенцијалну промену, како на страни понуде, тако и на страни тражње.
- Тржиште има тренд опоравка, тако да се може очекивати да се у следећој години и стабилизује под претпоставком победе над пандемијом до краја године - навео је Радосављевић.