ДА ЛИ СТЕ ЧУЛИ ЗА "ДОПУНУ КЛИМЕ"? "Много је људи тако преварено, у хиљадама!"
"допуна климе" је још једна превара мајстора како да "на фору" узму новац.
Било да мислите да вам је кућна клима "мало попустила" након паклених летњих дана, или се већ спремате за септембарско догревање, послушајте савет правих мајстора.
НОВА ПРЕВАРА! СПРСКИ ТУРИСТИ УПЛАТИЛИ НОВАЦ, ПА ОСТАЛИ БЕЗ ЛЕТОВАЊА! Агенција из Београда је још пре пута почела да прави проблем
АКЦИЈА! ЕР СРБИЈА ПРОДАЈЕ КАРТЕ ОД 39 ЕВРА: 67 дестинација, али само пазите да не пропустите рок
ЦРНИ ОКТОБАР - ПОСКУПЉЕЊА НА ПОМОЛУ - Акцизе на нафту, дуван, алкохол и кафу шибају џепове, стижу и нове таксе
Међу многобројним жалбама грађана на мајсторе свакако су најбројније оне на цену и квалитет радова, и ту ни измене Закона о заштити потрошача нису много помогле. Када им се нешто "скупо наплати" или радови лоше изведу, грађани се осећају више или мање преваренима али постоје случајеви када ни не знају да су преварени. Чак, грађани сами изазову такву ситуацију, пишу медији.
Да и ови наизглед невероватни случајеви постоје, и то не у малом броју, кажу из једног београдског сервиса.
– Најчешћи пример је фамозна "допуна климе". Чак људи сами зову и траже "допуну фреона", неки и сваке године, а велики број несавесних мајстора искориштавају необавештеност и техничко незнање муштерија. У суштини, тако нешто не постоји јер клима уређај не може да "мало изгуби гаса". Клима "не троши" гас и уређај или ради, што значи да је гаса довољно, или не ради. Ако слабије хлади или греје, проблем је у нечем другом и то мора да сервисер утврди – објашњава Иван Антић, власник београдског сервиса и члан Управног одбора Удружења сервисера климатизације Србије.
"Допуна климе" је врло раширен случај и наивне грађане један долазак "мајстора" кошта и четири хиљаде динара, колико се наплати "килограм фреона".
– Ни у једној варијанти поправке клима се "не допуњује". То када вам дође мајстора са боцом и мало "шишне" гаса ништа не значи. Да би се знало колико гаса има и евентуално недостаје, целокупан резервоар гаса мора да се испразни и тај гас измери вагицом. А за то се не користи манометар већ рекуператор и процес не траје два минута већ сат и по . Уколико гаса недостаје, мора се наћи и где "цури", јер самом допуном не би ништа постигли. А да гас стварно излази, вероватно би се цео резервоар испразнио а не "само мало" – истиче Антић.
Чувајте се огласа
Из Удружења сервисера климатизације упозоравају грађане да ових неколико хиљада динара није и највећа штета коју могу претрпети од несавесних или чак лажних мајстора.
– Грађани када им затреба мајстор погледају огласе али не воде много рачуна о томе да ли се ради о регистрованој фирми или предузетнику, већ гледају ко може најбрже да дође или евентуално колика је цена. А када дође некакав мајстор Пера или Жика, нема ту ни ПИБ-а, ни рачуна а ни гаранције. Дешава се да човек купи припејд број, "одради сезону" и после се бави нечим другим – напомиње Антић.
Он каже да ни прави мајстор не може да вам да одсечак фискалног рачуна за извршену услугу у вашем дому, јер рачун мора да прође фискалну касу у сервису, али да потрошач може и мора да добије оверени писани предрачун са свим подацима фирме, од регистрације у АПР-у до пореског идентификационог броја.
– То свакако није папир из рачун-блока који се купи у књижари и на њему "мајстор" нажврља свој потпис. Много је људи тако преварено, у хиљадама – каже Антић.
Трошак за допуну климе насанкани грађанин ће некако и преболети али дешавају се и много озбиљније ствари, упозоравају сервисери.
– Кад вам дође неки непроверен мајстор и скине електронику са клима уређаја да би наводно поправио у сервису, чак унапред наплати, а потом се никада више не појави нити јавни на телефон, можете да будете у проблему који вас на крају кошта и неколико стотина евра. Онда уместо тржишној инспекцији или удружењу потрошача можете да се "жалите“ једино полицији – закључује наш саговорник.
Из Удружења сервисера, које окупља 140 фирми и предузетника из бранше, кажу да на своје чланове никада нису имали примедбе грађана оваквог типа.
– Наши чланови се сигурно не баве "допуном климе", јер би због таквог непрофесионалног понашања били избачени из Удружења. Једина жалба грађана за коју ја знам је била увези тога да сервисер "није желео да дође на уградњу". Испоставило се да то било у пику сезоне и да човек једноставно није могао да постигне – објашњава Антић.
Савет је, у суштини једноставан. Који год да технички производ купите, укључујући и клима уређај, уз рачун и гаранцију увек добијете списак овлашћених сервиса. Позивање тих бројева је пут са најмањом шансом за главобољу а ако мислите да су они овлашћени скупи, можете да потражите сервис у сопственој режији али, понављамо, мора бити прави, значи регистрован у АПР-у.