ДРАСТИЧНО ПОСКУПЉЕЊЕ ГОРИВА У НЕМАЧКОЈ: Мере довеле до скока цена, огласили се стручњаци
Након истека владиних мера субвенционисања цена горива, бензин и дизел су преко ноћи драстично поскупели, саопштио је Општи немачки аутомобилски клуб (АДАЦ). "Од јуче до данас бензин је у просеку поскупео за 25, а дизел за 10 цента по литри", саопштио је АДАЦ.
Цена литре горива на свим бензинским станицама премашила је границу од два евра. Немачка влада је у јуну на три месеца смањила порез на нафтне деривате на дозвољени минимум, што је теоретски омогућило смањење цене горива од 35 цента за бензин и 17 цента за дизел.
АДАЦ сматра да нафтне компаније ни у једном тренутку нису искористиле пуну могућност смањења цене горива, која посебно за време летњих празника и појачане потражње није значајно падала.
ОТКРИВЕНО: Ово је награда ако будете штедели струју - бенефиције ПЉУШТЕ
САЈАМ ВИНА ОТВОРЕН ЗА ПОСЕТИОЦЕ ОД 16 САТИ: Ево колико кошта појединачна а колико групна карта
ДА ЛИ КОРИСТИТЕ ДОЗВОЉЕНИ МИНУС? Ево шта никако не смете да урадите - један потез може пуно да кошта
Оштре критике
- Још од најаве мера смањења пореза постојала је велика сумња око тога хоће ли нафтне компаније смањене трошкове да пребаце на крајње кориснике - рекла је Катрин ван Ранденборг из АДАЦ-а. И за најновије поскупљење, како тврди највећи европски аутомобилски клуб, нема оправдања.
Представници нафтних компанија пораст цена оправдавају порастом потражње, смањеним капацитетом рафинерија, као и логистичким проблемима.
Велики део јавности је од почетка критиковао одлуку владе да у исти тренутак појефтини гориво и уведе субвенционисану карту јавног превоза, што је окарактерисано као контрадикторна мера.
Економисти су били против мере
- Никада нисам сматрао да то има смисла - рекао је за DW Мануел Фрондел, економиста енергетике и професор на Лаибниц институту за економска истраживања у Есену.
- С обзиром на тренутни климатски проблем, ово је изузетно контрапродуктивно - додао је.
- Смањење пореза на гориво је проблематично јер смањује мотив за штедњу и растерећује возаче с великим аутомобилима, великом километражом и високим приходима - рекао је Стефан Бах из DIW-a.
Институт за економска истраживања (IW) такође је био критичан према овим субвенцијама.
- Попуст на гориво се добро прима у народу, али не помаже - написали су економисти IW-a у својој анализи.
- Политика би требала интервенисати на тржишту само ако је повећање цена последица злоупотребе тржишне моћи. Интервенција у одређивању цена увек треба бити последње средство политике - објавили су.