КОВИД ПАСОШ ВС. ДИГИТАЛНИ СЕРТИФИКАТ: Многе државе већ увелико разматрају услове за путовања, а где је ту Србија?
Са друге стране неки се питају, а шта ако примим рецимо кинеску вакцину, и са њом ме не пусте у неку земљу европске уније?
Последњих дана актуелна тема за све оне који планирају да негде отпутују јесте који су услови под којма би требало да се улази у одређене земље, а корона-пасош се наметнуо као једно од могућих решења.
Електронски сертификат, потврда о вакцинацији, ковид-пасош...
Различите варијанте имена, али функција је иста - омогућити лакшу контролу епидемије и дозволити вакцинисаним туристима да се слободно крећу кроз земље.
БЕГ ОД ГРАДСКЕ ВРЕВЕ ЗА САМО 15 ЕВРА: Ове предивне локације налазе се на само сат времена од Београда
Обавештење Addiko банке о раду на унапређењу система
УСКОРО ПОМОЋ НЕЗАПОСЛЕНИМА: За све који су остали без посла стиже нова мера подршке
Како се вакцинација све више захухтава, не само у Србији него и у свету, све гласније се чује питање хоћемо ли ускоро моћи да путујемо.
Намеће се још питања, међу којима су и да ли ће нам бити потребне потврде о вакцинацији, или негативни тестови?
Са друге стране неки се питају, а шта ако примим рецимо кинеску вакцину, и са њом ме не пусте у неку земљу европске уније?
Међународна асоцијација за ваздушни превоз (ИАТА) очекује да ће њихов дигитални ковид пасош (ИАТА Травел Pass) бити спреман за неколико недеља.
У питању је апликација која потврђује да путник поседује тест на ковид 19 или потврду о вакцинацији, а који су потребни за улазак у одређену земљу.
Такође се потврђује и да је ова документа издао овлашћени орган. ИАТА види ковид пасош као пресудан за нормализацију путовања авионом, имајући на уму да многе земље још увек имају на снази стриктна ограничења или карантин.
Ер Србија, у сарадњи са Међународном асоцијацијом за ваздушни саобраћај (ИАТА), почетком априла почиње тестирање ИАТА дигиталног пасоша ("ИАТА Травел Pass"), мобилне апликације која помаже путницима да лако и безбедно организују путовање у складу са захтевима држава који се тичу тестирања на ковид 19 или вакцинације.
На овај начин, српска национална авио-компанија ће бити једна од првих авио-компанија у Европи која ће постати део глобалне иницијативе, чији је циљ поновно отварање граница без карантина, као и гаранција безбедности путовања и опоравак туризма и авио-индустрије.
Прва фаза тестирања апликације ће се одвијати на летовима Ер Србије између Београда и Цириха, трајаће неколико недеља, а путници ће бити позвани да учествују.
Путници Ер Србије ће бити у прилици да лако и једноставно креирају свој дигитални пасош.
Након тестирања и/или вакцинације, референтне лабораторије ће на безбедан начин слати заштићене податке у апликацију појединца. "ИАТА Травел Pass" ће затим упоредити неопходне услове за путовање са унетим подацима путника и сви који испуњавају услове за жељену дестинацију добиће зелену ознаку за путовање.
Апликација као сигурно место за дигитално складиштење здравствених података, не само да ће убрзати процес пријаве путника на летове, већ́ ће отворити потенцијал за бесконтактна путовања у будућности.
Хрватска је већ представила како ће изгледати и шта ће све садржати сертификат, односно ковид пасош, док је Кина за своје грађане увела електронски пасош који ће показивати њихов здравствени статус када путују у иностранство или се враћају у земљу.
Александар Сеничић је недавно казао да се цела ствар своди на то да неко буде безбедан за путовање и друга ствар је техничке природе, да се убрза проток људи.
- Када би свако на граничном прелазу гледао онај папир, потврду о вакцинацији и пореди сва документа, то би пуно времена односило. У електронској форми, кад се очита тај код све иде брже - рекао је Сеничић.
Најближи штампани еквивалентан апликацији је "Жути картон" (Интернатионал Цертифицате оф Vaccination анд Prophylaxis). У питању је документ Светске здравствене организације (WHO) који потврђује да су путници вакцинисани.
Често се користи као доказ да су се путници вакцинисали против жуте грознице што је потребно за улазак у одређене земље.
Авио индустрија полаже наде да ће ове године доћи до поновног покретања путовања али без карантина. Међутим, очекује се да ће напредак у том правцу бити јако спор, чак и са апликацијом. Према подацима ИАТА-е, пандемија је катастрофално утицала на авио индустрију, а потражња је опала за готово 70% током 2020. године, у поређењу са 2019. годином. Индустрија се нада опоравку током ове године, али је мало вероватно да ће и примена вакцина одмах решити проблем.
То је управо један од разлога зашто ИАТА сматра да је ковид пасош заиста потребан.
Део чланица ЕУ већ је најавио да ће такве потврде бити замена за негативни ПЦР тест при уласку у њихову државу. Израел најављује да без такве потврде грађани неће смети на масовна окупљања.
Такав приступ отвара бројне контроверзе, пре свега у подручју људских права, с обзиром на то да је вакцинисање добровољно те да, барем засад, на тржишту нема довољно цепива за све, па се поставља питање може ли севакцинисање тражити као услов за улазак, на пример, у авион.
Евидентно је да никакве ковид-исправе неће моћи да буду коришћене док вакцина не буде доступно свим грађанима ЕУ