Не дајте да вас преваре! Почиње сезона одмора, а ево када имате право на ПОВРАЋАЈ НОВЦА
Када путник изабере дестинацију и плати аранжман најважније што очекује јесте да му путовање не пропадне.
Нажалост, прошлогодишњу летњу сезону обележило је неколико случајева преваре у туризму, чак је тур-оператер из Суботице побегао из Србије са новцем путника и само су неки од њих захваљујући доброј вољи агенција из Београда отишли на одмор. Конкретно, проблем путника који нису могли да буду обештећени је што су резервације платили на руке власнику агенције. Претпоставља се да су имали поверења у догогодишњег туристичког радника, али без обзира што је поверење у агенције кључно постоји још много тога на шта треба обратити пажњу.
Након превара које су подигле на ноге српску јавност уведено је и неколико новина, а међу њима је и осигурање од отказа за путовање које је два одсто од цене аранжмана.
Ако је летовање 100 евра, ово осигурање се плаћа два евра. Александар Сеничић, директор ЈУТА, објаснио је за "медије" зашто је пожељно узети осигурање од отказа путовања.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2018/10/22/profimedia-0333930047.jpg?itok=zD-MCrKR)
РУСКИ ГАЗДА ПОСЛАО ПИСМО ЗАПОСЛЕНИМА И КУПЦИМА НЕФА НАМЕШТАЈА: Нисмо руски лопови и преваранти, сви ће добити свој новац
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2014/05/30/psenica.jpg?itok=DvpDlIIN)
КИША ДОПРИНЕЛА РАЗВОЈУ КОРОВА, БОЛЕСТИ КЛАСА...За задовољавајуће приносе послушајте ове САВЕТЕ СТРУЧЊАКА
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2019/02/14/gasovod.jpg?itok=OO4-LUNz)
ИЗ СРБИЈЕ ПРЕМА СРПСКОЈ: Створени услови за изградњу крака гасовода "ТУРСКИ ТОК"
- Ово осигурање омогућава поврат новца у случају непредвиђених околности као што су болест или смртни случај. О томе треба да воде рачуна путници који имају ризичне групе, а то су стари родитељи, мала деца и други, где може доћи до непланираних околности – каже Сеничић.
Туризмолог Борис Тот сматра да путници агеницју треба да бирају по препоруци или да користе услуге агенција у које су стекли поверење.
- Најбитније је да грађани физички буду присутни приликом склапања уговора. Уговор је обавезан и треба га прочитати и проверити да ли је у њему наведено све што је договорено. Уговор о путовању мора да има печат и потпис. Термини морају бити прецизно наведени. Уколико се новац уплаћује код посредника мора да буде назначено ко је тур-оператер. Пожељно је проверити да ли је летовање плаћено тур-оператеру - каже Тот.
Путници могу на интернету да провере да ли агенција има лиценцу и полису осигурања. Документација и општи услови путовања које агенција мора да изда приликом склапања уговора треба да се сачувају.
- То је документ од око 12 страна, али нека им не буде мрско да све прочитају да би знали на шта имају, а на шта немају право – каже Тот.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2015/09/17/valjak.jpg?itok=oKlDPx31)
ПОСТАВЉЕН ПРВИ СЛОЈ: И последња деоница ИПСИЛОН КРАКА под асфалтом
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2019/05/26/bik_sajam.jpg?itok=JvVjHgbt)
Малиша је највећи бик у Србији! Дневно поједе до 15кг, и тежи је и већи од ТРАКТОРА!
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2019/05/26/profimedia-0312026841.jpg?itok=z4opQ7dq)
Крај после 134 године: УГАШЕН суботички гигант који је извозио месо читавој Европи
Агенције су дужне и да уруче путнику гаранцију да ће путовање бити извршено и да ће у случају пропуста моћи да остваре своја права. Како се наводи на сајту ЈУТЕ, агенције које имају њихову гаранцију гарантују следеће: поврат новца за незапочета путовања у случајевима банкрота, бесплатан смештај ако то није учинила агенција, бесплатан поврат, могућност алтернативних путовања ако путници нису отпутовали преко агенције, бесплатну арбитражу ако је програм делимично неиспуњен и правну помоћ.
Није редак случај да се путницима кроз фотографије представе хотели и други смештај у бољем издању него што заиста јесу. Уколико путник сматра да је преварен, треба на лицу места да контактира представника агенције.
- Свака туристичка агенција мора имати представника на дестинацији. Туриста треба да направи фотографије и по повратку да упути жалбу и онда може да очекује поврат одређеног дела новца, одштету или замену за друго путовање - каже туризмолог Тот.