"Највећи кинески пројекат намерно заобилази европске компаније" БРИСЕЛ СЕ ЖАЛИ НА ПЕКИНГ
Нови Пут свиле важи за највећи инфраструктурни подухват на свету
Кинески пројекат века - оживљавање трговачких рута ка централној Азији и Европи - погодује скоро искључиво кинеским фирмама.
На то се жали Трговинска комора ЕУ која каже да европске фирме ни не учествују на тендерима.
СВЕТ УЛАЖЕ У ЗЕЛЕНУ ЕНЕРГИЈУ: Ове земље су највећи инвеститори
УНИТЕД МЕДИА ОНЕМОГУЋИЛА ПРАЋЕЊЕ СВОЈИХ КАНАЛА ГЛЕДАОЦИМА СУПЕРНОВЕ
Тај систем - кинески новац иде само кинеским фирмама - сада упада у очи и Бриселу. У питању је подухват тежак стотине милијарди евра, познат под називом Нови пут свиле.
То је појам из XIX века кад су тако називани каравански путеви који су Кину повезивали са земљама централне Азије и Европом. Од 2013. Кина је поставила амбициозан циљ, да поново оживи копнене и водене трговачке руте.
Нови кинески Пут свиле важи за највећи инфраструктурни подухват на свету. Али, европским фирмама је јако тешко да у њему учествују. Ово су налази студије Трговинске коморе ЕУ која је у четвртак представљена у Пекингу.
Под називом "Пут са малим прометом", Институт ЕУ са седиштем у Пекингу истраживао је учешће Европе у кинеској иницијативи "Белт анд Роад". Дошло се до закључка да кинеска влада покушава да развој и градњу инфраструктурних пројеката првенствено резервише за кинеске фирме.
Веома споран пројекат
Док једни, како стоји у студији, Нови Пут свиле пореде са Маршаловим планом, други виде покушај Пекинга да придобије финансијски зависне државе. Критика највећег пројекта Пекинга концентрисана је на "политичке, економске и стратешке ефекте, док се пословним изгледима придаје много мање пажње", наводе аутори студије.
Због тога је Трговинска комора испитивала своје чланице о очекивањима и њиховом стварном учешћу у пројекту. Добили су одговоре 132 чланице коморе – то је читав спектар предузетника који делају у Кини.
У првом реду аутори студије се жале на нетранспарентност приликом доделе послова. Кинеске државе фирме имају предност над иностраним конкурентима. Веома мали број европских фирми је заиста укључен у пројекат.
Само 20 од њих 132 су одговорили да су учествовали барем на једном тендеру, а само две од њих су знале за регуларне тендере. Најчешће, ако желите информације о пословним могућностима, морате да се ослоните на контакте из владиних кругова или кинеских партнерских фирми.
"Можеш да дубиш на глави…"
Европским фирмама не недостаје стручности, већ пројекти једноставно нису јавни, казао је председавајући Трговинске коморе ЕУ Јерг Вутке:
- Можеш да дубиш на глави, али једноставно нема улаза.
Но, то што мали број иностраних фирми уопште учествује у тендерима није ништа ново. У студији се цитира истраживање из јануара 2018:
- Партнери у кинеским пројектима су 89 одсто кинеске компаније, 7,6 одсто локалне фирме и 3,4 процента отпада на иностране компаније. С друге стране, у пројектима које финансирају мултинационалне развојне банке, учествује 29 одсто кинеских фирми, 40,8 одсто локалних и 30,2 процента иностраних - наводи се у том извештају.
На питање да ли је учешће у пројекту имало ефекта, "велика већина" је одговорила да скоро ништа нису осетили. Десети део испитаних је рекао да су забележили пораст прихода, а један предузетник је рекао да је имао губитке.
ХЕКТАР ЊИВЕ КАО СТАН: Пољопривредно земљиште у Србији чак двоструко скупље него у земљама у окружењу
АЕРОДРОМ, 11 ХОТЕЛА НА ЈАДРАНУ, ЛУКА У ТРСТУ: После Хрватске, Словеније и ЦГ, Миодраг Костић елитни туризам шири и на ИТАЛИЈУ
Премијерка Брнабић најавила: Фокус будуће Владе Србије биће РЕФОРМА ЈАВНИХ ПРЕДУЗЕЋА
Лансиран широкопојасни сателит: СИГНАЛ ДОПИРЕ и у пустиње и океане
"Швајцарска формула" се коригује: Председник најавио усклађивање и повећање пензија!