НУДЕ ПЛАТУ И ДО 2.000 ЕВРА, АЛИ НИКО НЕЋЕ ТО ДА РАДИ: Ево како до зараде која је сан сваког Србина
Висина плата се креће змеђу 1.300 и 2.000 евра
На бродовима под хрватском заставом страним поморцима загарантоване су једнаке плате које иду и до 2.000 евра. Заинтересованих у Хрватској за овај посао нема.
ВАЖНО ЗА СВЕ НАШЕ ГРАЂАНЕ: Европска комисија предложила ДВА НАЧИНА за добијање сертификата за путовање у ЕУ
ГРЧКИ МИНИСТАР ТУРИЗМА ОБЕЋАВА СРБИМА: Циљ нам је да отворимо границе до овог датума - летовање све извесније
ВАЖНО ЗА СВЕ НАШЕ ГРАЂАНЕ: Европска комисија предложила ДВА НАЧИНА за добијање сертификата за путовање у ЕУ
Радна снага у такозваним нижим поморским занимањима хрватске флоте у међународној пловидби стара је и не обнавља се - то су углавном људи у доби пред пензијом, када су многи од њих болесни и не би требало више да плове и раде тешке послове, од 55 година навише, с тим да их већина има више од 60.
Како се наводи, млади хрватски поморци, након завршетка средњошколског образовања, желе да наставе школовање и занимају их само почасна занимања, па је недостатак радне снаге оно што погађа све хрватске бродаре чији бродови плове под хрватском заставом у међународној пловидби.
У смеру решавања тог проблема, лане у фебруару, потписан је колективни уговор којим је поморцима из трећих земаља, нечланица ЕУ, омогућено да плове на бродовима под хрватском заставом, а Министарство мора, поморства и веза почело је да признаје поморске дозволе других земаља.
Нови национални колективни уговор је за поморце држављане трећих земаља на бродовима у међународној пловидби хрватске државне припадности, који важи до 31. децембра 2022. године, потписан ове године, 13. јануара. Али, према речима Сандра Видаса, директора Хрватског удружења бродара "Маре Нострум", за сада се на бродове који плове под хрватском заставом није укрцао нико од странаца.
- На решавању ове проблематике радимо већ четири године и још се ради на отклањању свих бирократских препрека за запошљавање страних помораца. Овде говоримо о искључиво поморским занимањима, за којима на хрватском тржишту рада нема понуде, иако је потражња велика. Наступали смо према средњим школама, али млади желе да се школују за почасна занимања. Послови као што су, рецимо, мазач строја на броду су врло тешки, а иако су минималне плате загарантоване колективним уговором, они који одлуче да остану у томе одлазе на јахте - прича Видас.
Потребно стотинак радника
Видас истиче да висина примања зависи од врсте брода, посла и уговора, али да се плате могу кретати између 10 и 15 хиљада куна (између 1.300 и 2.000 евра).
На питање о коликом броју помораца који су потребни хрватским бродарима се ради, директор одговара да је то отприлике стотинак.
- Било је разних искустава с Филипинцима, но на крају се показало да нам и менталитетом и по исхрани и свему осталом, највише одговарају Украјинци - прича Видас, који не сматра да ће недостатак радне снаге угрозити хрватске бродаре, јер је план ЕУ прелазак на електромоторе до 2030, тако да ће потреба за нижим занимањима постати знатно мања.