Половни аутомобили - чиста превара: У овим земљама је ризик највећи, на листи и Србија
Тржиште половних аутомобила у већини земаља вратило се на ниво пре пандемије, али транспарентност и даље остаје главна брига.
Половни аутомобили су често једини избор ако желите да дођете до доброг возила. Сваке године хиљаде купаца купују возила са скривеним недостацима и враћеном километражом, често несвесни да преплаћују за аутомобил у лошем стању.
Ево које су земље најризичније за куповину половног возила
Компанија „царВертицал“, специјализована за податке о возилима, спровела је своје годишње истраживање транспарентности тржишта како би проценила које су земље најризичније за куповину половног возила.
Хрватска је и ове године остала на истом месту, заузевши 15. позицију у индексу од 25 земаља. Словенија заузела је 10. место, Мађарска је на 17, а Србија је на 19. месту.
Возачи који купују увезена возила суочавају се са највећим ризиком куповине аутомобила са враћеном километражом или прошлим оштећењима. Према мишљењу Матаса Бузелиса, стручњака за аутомобиле и шефу комуникација у компанији царВертицал, код увезених аутомобила постоји чак четири пута већа вероватноћа да ће имати враћене километре.
Која су тржишта најтранспарентнија?
Као и претходних година, Велика Британија је била најтранспарентније тржиште половних аутомобила међу свим земљама које су учествовале у истраживању.
Само 2,1 одсто аутомобила имало је враћену километражу, а 17,8 одсто возила било је оштећено. За разлику од континенталне Европе, Велика Британија претежно користи аутомобиле са воланом на десној страни, који циркулишу земљом током целог животног века, а само два одсто прегледаних возила је увезено.
У првих пет најтранспарентнијих земаља још су Италија, Швајцарска, Немачка и Шведска.
– Купци аутомобила у Западној Европи и Скандинавији ређе се суочавају са преварама у вези са километражом или скривеним недостацима. Строжи закони обезбеђују да купци могу имати више поверења у историју и квалитет возила – каже Бузелис.
Међу другим европским земљама једина Словенија је успела да се пробије међу првих 10, заузевши 10. место. Најмање транспарентне земље у истраживању биле су Украјина, Летонија, Литванија, Румунија и Естонија. Ова тржишта су била међу најнижим рангираним и прошле године.
Висок удео аутомобила са враћеном километражом и оштећењима, застарели возни парк и високе стопе увоза доприносе томе да се ова тржишта сматрају изузетно нетранспарентним и ризичним.
Угроженост дизела
– Ситуација на источноевропском тржишту половних аутомобила остаје непромењена. Пошто је само неколико превараната кажњено због кривотворења километраже или скривања недостатака, ова штетна пракса вероватно ће се наставити још дуго. Удео дизелских аутомобила који путују са запада на исток је значајан, што значи да би дугорочно доступност дизелских возила могла бити угрожена - објашњава Бузелис.
Највећи број превара са километражом међу европским земљама забележен је у Летонији (11,1 одсто) и Украјини (9,6 одсто ). Највећи удео оштећених аутомобила пронађен је у Пољској (62,1 одсто ) и Словачкој (60,5 одсто).
Извор: Србија Данас/Н1 Загреб