ПОЗНАТО ЈЕ ШТА ЋЕ БИТИ СА ЦЕНОМ ГОРИВА ОД ПЕТКА! Стручњак објаснио и шта можемо да очекујемо на ЛЕТО
Сада је све јасније.
У петак се неће догодити неке велике промене цене дизела и бензина, јер су референтне цене деривата на светском тржишту стабилне. То је оценио генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић.
АМЕРИКАНЦИ У ЧУДУ: Руска рубља све јача, Москва остварила највећи суфицит још од 1994. године
ЕВРОПА НА РУБУ ЕКОНОМСКЕ КАТАСТРОФЕ ЗБОГ УКРАЈИНЕ! Могућа су два сценарија, а ниједан не доноси добро
ИСПЛАТА НОВЕ ДРЖАВНЕ ПОМОЋИ ЛЕЖЕ У ПЕТАК! Ова група грађана добија новац
- Референтне цене нафте у свету нису пале, али нису ни порасле, него су стабилне, тако да се неће десити неке велике промене ни у петак - рекао је Мићовић гостујући на РТС.
Он је објаснио да су референтне цене деривата високе због тога што се праве велике залихе дизела и керозина, с обзиром на то да се очекује интензиван авио-саобраћај током априла и маја.
Мићовић је рекао како се код нас тржиште смирило, тако да више нема повећане тражње за дериватима.
- Последњих недеља, нешто је повећана само куповина дизел горива у односу на претходне године. Ја бих рекао да је то последица чињенице да пољопривредници имају могућност да купују дизел по знатно нижој цени и то по нашој оцени више није гориво које је намењено само пољопривреди. Ту има више горива него што је пољопривреди реално потребно, али је то ситуација коју ће држава у сарадњи с нафтним компанијама разрешити - рекао је Мићовић.
Он је оценио да важећа уредба о цени деривата не може да стабилизује снабдевање, већ само да држи цене неких деривата под контролом.
- Она доприноси смањењу цене горива, а тако се и зове, а за стабилност је битно да се администрирање што пре склони са тржишта, како би оно могло да одреагује на све промене које се дешавају - поручио је Мићовић.
Високу цену течног нафтног гаса (ТНГ) - која је премашила 100 динара, он објашњава чињеницом да се то гориво производи углавном од природног гаса и да на наше тржиште долази са "врућег терена" Русије, Украјине, Пољске и Киргистана.
Мићовић је оценио да је веома важно то што ће нафтовод ЈАНАФ остати отворен за Србију, јер највећи део деривата који се троше у Србији долази из Рафинерије Панчево, која се снабдева сировом нафтом из јадранског нафтовода.
- Негде око 70 одсто дизела и око 85 процената бензина које се потроши на тржишту Србије потице из прераде нафте у Рафинерији нафте Панцево. Самим тим, сваки поремећај у допремању сирове нафте би био ненадокнадив недостатак, јер немогуће је логистички брзо обезбедити тако велике количине деривата нафте у окружењу - рекао је Мићовић.
Он се осврнуо на Уредбу о формирању опертивних резерви деривата, за коју је рекао да ће у будућности изазвати повећање цена горива.
- Од 1. јула ће све компаније које су произвођачи и увозници имати обавезу да у сваком тренутку о свом трошку на залихама имају количине на нивоу четири дана своје просечне продаје у последње три године. Тај број дана ће се повећавати из године у годину и доћи ћемо у једном тренутку до 10 дана, што је прилично велика залиха. Ми смо покушали да укажемо да можда није неопходно у тој мери обезбеђивати залихе, зато што ће компаније морати од свог новца да купује и чува те деривате, што подиже трошкове стављања горива на тржиште - оценио је Мићовић.