РАЗЛИКА ИЗМЕЂУ КРЕДИТА И ЛИЗИНГА: Ово је важно да знате уколико купујете аутомобил - како до мање рате?
Куповина аутомобила је велика и важна инвестиција, па је битно одабрати и прикладан начин финансирања - ауто кредит или лизинг. Стручнајци објашњавају да је приликом одлучивања важно да купац сам закључи шта му је важније – да одмах постане власник возила или да има нешто мању рату за отплату?
Ауто кредит је врста банкарске позајмице која је намењена искључиво за куповину аутомобила. Приликом потисивања уговора у банци, купац одмах и постаје власник возила, након чега креће отплата рата. Иако услови варирају од банке до банке, клијенти могу да подигну кредит до 35.000 евра, уз просечну каматну стопу од око девет одсто. Период отплате најчешће је седам година. Уколико клијент одабере кредит у еврима, обавезно је учешће од 30 одсто, док код динарских кредита не постоји овај услов.
Када купац одабере лизинг уместо кредита, он постаје власник аутомобила тек када исплати последњу рату. Он у том периоду регуларно користи возило и упоредо отплаћује рате, али тек након последње исплате банци, он је званично и власник.
Када је у питању учешће, оно се креће од 20 до чак 50 одсто вредности возила, односно уговореног износа позајмице.
УГОВОР СА СББ-ом МОГУЋЕ ЈЕ ЛЕГАЛНО РАСКИНУТИ - ево која су права корисника и на који начин можете то учинити
ОПАСНА ИНФЛАЦИЈА ЗАБЕТОНИРАЛА НЕМАЧКУ: Цене скочиле за скоро 50 одсто - ситуација најгора у последњих 70 година
ВЛАДА СРБИЈЕ ДОНЕЛА ОДЛУКУ: Литар уља у малопродаји НЕ СМЕ бити скупљи од ове цене
То у пракси значи да купац мора да има унапред уштеђену суму новца која се креће у распону од 20 до 50 одсто како би му лизинг био одобрен.
Како каже финансијска саветница Каролина Хербут, куповину аутомобила на "лизинг" углавном практикују компаније, док се физичка лица опредељују за кредит.
- Кључна разлика између кредита и лизинга јесте питање власништва. Ко одабере лизинг, он није власник све док не отплати последњу рату. Ово може да буде проблематично јер то значи да не може самостално да врши промене на аутомобилу. На пример, ако жели да угради климу у возило које претходно није имало климу, мора да прође кроз одређену процедуру како би добио сагласност од лизинг компаније, а ситуација је иста са било каквом променом на аутомобилу - каже Хербут.
Сличног је мишљења и професор Београдске банкарске академије др Зоран Грубишић. Он истиче да не постоји једно супериорно решење, већ је одлука индивидуална и другачија за свакога.
Он истиче да је потребно сагледати све предности и мане ова два начина куповине, али још једном истиче проблем власништва код куповине на лизинг.
- У саобраћајној дозволи ви нисте власник. То може да буде проблематично код закупа паркинга, јер нисте препознати као власник возила - каже саговорник.
Такође, сходно томе, клијент који је одабрао лизинг, неће моћи да прода аутомбил док га сам не отплати.
Пример кредита и лизинга
Помоћу кредитних и лизинг калкулатора дошли смо до рачунице.
Тако ће клијент, који одабере да на кредит купи аутомобил од 10.000 евра, за ушеће морати да спреми 3.000, а коначан износ кредита биће 7.000 евра. Ако је период отплате седам година, рата ће на самом почетку отплате износити 114,55 евра.
Месечна рата клијента који је одабрао лизинг, са истим периодом отплате и учешћем од 20 одсто, биће нешто нижа – око 110 евра.
Дакле, разлика постоји, али није значајна.
Корисници лизинга нису безбедни од повећања камата
Како Еурибор месецима расте, тако расту и рате кредита корисника који су се задужили у еврима, и то са варијабилном каматном стопом.