Рекордни успон српског туризма: Раст Ер Србије и модернизација аеродрома "Никола Тесла" изазвали туристички бум - није све прошло без изазова
Повећањем броја директних летова и модернизацијом аеродрома, дестинације постају лакше доступне за туристе.
- Година 2024. била је рекордна за српски туризам по свим мерилима. Томе су, осим континуираног рада на промоцији земље као пожељне туристичке дестинације са богатом природом, културно-историјским наслеђем, врхунском гастрономијом и гостопримством, допринели и директни летови. Наш национални авиопревозник "Аир Сербиа" нас повезује са више од 80 дестинација, што је један од главних предуслова за пораст броја туриста из тих земаља - каже за "Блиц Бизнис" Марија Лабовић, директорка Туристичке организације Србије.
Према званичним подацима, на пример, број кинеских туриста био је за чак за 72 одсто већи у односу на исти период претходне године и заузели су високо треће место по броју иностраних туриста.
- "Аир Сербиа" је недавно успоставила трећи директни лет до Кине, између Србије и Шангаја. То ће, верујемо на основу претходног искуства, допринети још већем доласку туриста из ове пријатељске земље. Кад говоримо о авио саобраћају и директним авио линијама, директне линије до Њујорка и Чикага су и те како значајне, што потврђује податак да је забележен велики раст броја америчких туриста којих је у првих 11 месеци 2024. било за 8 одсто више него у истом периоду 2023. - каже Лабовић.
Снажан развој флоте Аир Сербиа
Као важан фактор развоја српског туризма, и флота Ер Србије се снажно развијала у минулом периоду и сада броји 27 авиона. Трећи "ербас А330-200", брендиран у боје EXPO 2027, први пут је полетео на чартер лету између Београда и Токија. Био је то временски најдужи непрекидни лет у историји српске националне авио-компаније.
Из Ер Србија за "Блиц" кажу да су у 2024. години у редовном и чартер саобраћају превезли 4,44 милиона путника, што је 6 одсто више у односу на до сада рекордну 2023. годину. Са матичног аеродрома у Београду, као и друга два међународна аеродрома у Србији, компанија је реализовала 47.022 лета, односно 4 одсто више у поређењу са претходном годином. Када је реч о роби, за протеклих годину дана српска национална авио-компанија превезла је преко 7.144 тона, што је 25,14 одсто више у односу на 2023. годину и уједно најбољи резултат од када компанија послује под садашњим именом.
Захваљујући ангажовању Града Београда и Ер Србије, престоница Србије је у новембру угостила више од 250 највећих светских лидера и водећих експерата авио-индустрије у оквиру престижног Светског самита о авијацији ЦАПА 2024. На тај начин Београд је учврстио своју позицију на мапи глобалне авио-индустрије, а Ер Србија се још једном истакла као кључни играч у региону, истичу из компаније.
Раст и изазови Аеродроми "Никола Тесла"
- Градимо аеродром будућности, који ће моћи да се носи са повећањем обима саобраћаја, увођењем нових линија, доласком нових авио-компанија. Бићемо спремни на то.
Ово је била амбициозна визија матичне компаније ВИНЦИ Аирпортс, глобалног играча у управљању аеродрома, када је преузела Аеродром "Никола Тесла". Данас, београдска ваздушна лука је на добром путу да достигне капацитет од 15 милиона путника, што представља значајан подстицај за развој туризма, посебно у контексту растућег интереса кинеских туриста.
Према последњим подацима које су "Блиц Бизнису" доставили из компаније, Аеродром "Никола Тесла" угостио је скоро 8,4 милиона путника током прошле године, што је 5,3 одсто више него прошле године и 36 одсто више него 2019.
Поређења ради то је скоро као пет хрватских аеродрома укупно. На пример, аеродром Загреб је тек премашио бројку од 4,3 милиона путника.
Такође, "Никола Тесла" је забележио више од 86.000 летова, односно 3,4 одсто више него прошле године и 22 одсто више него 2019. године. Према овим цифрама, "Никола Тесла" је један од најдинамичнијих аеродрома у Европи, са растом саобраћаја од близу 50 одсто у односу на 2018. годину.
Огромне радове пратили проблеми
С друге стране, рапидна експанзија аеродрома је изнедрила бројне изазове и проблеме. На пример, огромне инфраструктурне радове који су трајали неколико месеци пратили су проблеми који су се gomillali током две летње сезоне које су обележиле кашњења и отказани летови. Било је много изгубљеног пртљага, дугачких редова испред шалтера и значајан број незадовољних путника.
Није их заобишао ни квар софтвера који је оборио систем. А јавност је била изненађена и необичним случајем када се због пропуста обезбеђења један возач "провозао" пистом.
Санкције НИС-у ремете и летове
И санкције НИС-у су донеле изазове у авио саобраћају у контексту аеродрома "Никола Тесла". Компанија "Виз ер", која је базирана на “Николи Тесли” са три авиона, одлучила је да више не точи гориво на београдском аеродрому. Београдски аеродром је навео да је у свакодневном контакту са свим надлежним институцијама и партнерима како би обезбедили неометано снабдевање горива за све авио-компаније.
Држава је због учесталих проблема због којих су испаштали путници упозоравала "Ванси". То их је и коштало - послове земаљског опслуживања преузела је компанија "Мензиес Авиатион", која је сада задужена за технички прихват и отпрему авиона, руковање пртљагом, одлеђивање ваздухоплова, путнички сервис...
Да су изазови били бројни показало је и истраживање портала "АирХелп" који је београдски аеродром сврстао међу лоше рангиране од стране путника. Ипак, цифре су у међувремену побољшале статистику, па и мишљења путника.
Будућност: Један од најзеленијих аеродрома у региону
"Ванси" воли да истиче да је пројекат београдског аеродрома потврда да приватни и јавни сектор могу одлично да функционишу, јер се у међусобној сарадњи ослањају на страни капитал и међународно искуство, с једне стране, и на домаћу стручност и традицију дужу од 60 година.
План им је и да "Никола Тесла" достигне нулти ниво емисије у својој мрежи аеродрома и да наша ваздушна лука буде један од најзеленијих аеродрома у региону.
Србија Данас/Блиц