Шапић: Припремни радови за изградњу „малог метроа” почињу већ сутра
Град Београд већ сутра почиње са припремним радовима за пројекат „малог метроа”, који ће у потпуности изменити саобраћајну слику Београда. Пројекат подразумева уклањање Старог савског моста, изградњу новог моста преко Саве на истом месту, као и изградњу тунела од Економског факултета до Улице деспота Стефана, рекао је градоначелник Београда Александар Шапић на данашњој конференцији за новинаре.
Шапић је истакао да изградњу „малог метроа” Град ради у сарадњи са Републиком и кинеским партнером.
– Град ће већ од сутра предузети одређене радње како би створили услове за почетак планираних радова који би, по информацијама које имамо, требало да почну 31. октобра или 1. новембра. Истовремено би требало да почну и радови на уклањању Старог савског моста, што наравно подразумева затварање моста за саобраћај, док ће у Булевару деспота Стефана бити потребно неколико месеци за измештање одређене инфраструктуре, попут електричних и канализационих водова.
На тај начин ће бити створени услови за „бушење” тунела. Садашња траса трамваја долази из Улице Милентија Поповића и прелази Стари савски мост, потом иде Немањином улицом. Нова траса ће мењати и премошћавати исти саобраћајни потез док мост буде у изградњи.
То значи да ће нова траса такође кретати из Милентија Поповића, а потом улазити у Земунски пут и скретати пре Старог савског моста лево ка Бранковом мосту. Након тога следи прелазак Бранковог моста, а потом се искључује десно у Улицу Гаврила Принципа. Успели смо да променимо пројекат, јер је по првобитним плановима за тунел требало је да се „исече” Улица Гаврила Принципа која би тако остала искључена из саобраћаја.
Управо због тога је пројекат промењен па се „урања” под земљу уместо да се улази у брдо, све како би Гаврила Принципа остала проходна и како би том улицом ишли аутобуси који ће мењати трамваје. Сви који возе аутомобиле приметили су још пре неколико месеци да смо Балканску улицу, на делу од Немањине до раскрснице са Гаврила Принципа и Адмирала Гепрата, учинили двосмерном да би могло да се стигне до Немањине улице у зони раскрснице са Сарајевском, односно на исто место где данас пролазе трамваји који „силазе” са Старог савског моста – рекао је Шапић.
Према његовим речима, припремни радови подразумевају изградњу првог од три кружна тока чија је изградња још раније најављена.
– Изградња првог кружног тока, у непосредној близини Бранковог моста, кренуће већ овог лета, а на крају пројекта имаћемо кружне токове код Ушћа, као и на скретању са Бранковог моста у Булевар Николе Тесле. Возила ће из Булевара Михајла Пупина имати опцију скретања у Владимира Поповића, одакле се „прави круг” ка Бранковом мосту и одакле ће постојати опција за скретање лево и пут за Земун, што до сада није могло.
Друге опције су смер ка Новом Београду, док ће скретање десно бити излазак на Бранков мост. Линије јавног превоза, које су до сада ишле од Општине Нови Београд Булеваром Михајла Пупина, кретаће се истом трасом, с разликом да ће до Бранковог моста стизати кроз нови кружни ток.
Потрудићемо се да радови на изградњи кружног тока код Бранковог моста буду завршени пре почетка школске године, да би потом, када се 1. новембра затвори Стари савски мост, у року од највише 10 дана буду уклоњене инсталације за трамвајски саобраћај и да се оспособи траса за аутобуски саобраћај који мења трамваје.
Када је друга страна у питању, односно Улица деспота Стефана, на месту где ће уследити озбиљнији радови на изградњи тунела обезбедићемо једну малу обилазницу у близини Цвијићеве и Поенкареове улице. Конкретни радови на изградњи тунела неће довести до затварања Булевара деспота Стефана, већ ће саобраћајница са две „спасти” на једну траку – додао је Шапић.
Он је нагласио да би, према информацијама којима Град тренутно располаже, радови на изградњи моста и једне цеви тунела требало да трају до три године.
– У читавој причи динамика неће зависити од Града Београда већ и од кинеског партнера и међудржавног споразума, али ми зато већ сада крећемо са свим припремним радовима и обезбедићемо све што је до нас да радови почну и заврше се на време – поручио је градоначелник Београда.
Шапић је прецизирао да је Влада Србије инвеститор, како је и од самог почетка било предвиђено.
– Град, односно Привремени орган Града Београда, дао је сагласност Министарству грађевине, саобраћаја и инфраструктуре за уклањање друмске саобраћајнице, трамвајских колосека, оптичке везе система за надзор саобраћаја, јавног осветљења и трамвајске контактне мреже, као и за прибављање свих неопходних дозвола за уклањање Старог савског моста, иако сам мост никада није ни добио грађевинску дозволу, дакле 80 година је на том месту нелегално – навео је Шапић.
Он је истакао да је Република инвеститор свих капиталних ствари у Београду последњих десетак година, тако да, како је рекао, ништа није „прешло са Града на Републику”.
– Постоји прост разлог за то: буџет Републике износи око 70 милијарди евра, а БДП који се прави у Београду је око 45 одсто. Буџет Београда је око милијарду и по евра, што је око два одсто републичког, а ви видите колико је учешће главног града. Буџет свих локалних самоуправа у уделу буџета Србије је десетак одсто и то је одлука државе већ дуги низ година, у шта нећу да улазим и што није тема, иако у неким европским земљама иде и до 30 одсто – истакао је Шапић.
Он је најавио да ће се у центру града радити на растерећењу саобраћајница и делова који ће „трпети” због рушења Старог савског моста. Нагласио је да је већ сад у Карађорђевој улици направљен излазак за посебну траку, јер се ту правила гужва.
– Коцку у тој улици, која је била потпуно бесмислена, заменићемо асфалтом и ту ће нормално моћи да иду аутомобили. Раскрсница код „Лукоилове” пумпе ће бити у наредним месецима проширена за још једну траку око Калемегдана поред Небојшине куле, а семафори ће бити уклоњени. Очекујем да то све буде готово у току јесени или зиме. Након тога ћемо кренути у реконструисање Париске улице и трга Милана Ракића. Све ово је важно због оптерећења Бранковог моста у наредне две године, а услед решавања питања Старог савског моста – рекао је он.
Најавио је отварање понуде за извођача радова у Булевару патријарха Павла 30. јула, за који због скока цена није нађена одговарајућа понуда.
– Надам се да ће се на отворену понуду јавити извођач, а када све процедуре прођу и потенцијалне жалбе, радови могу да почну са почетком јесени. Такође, понуде за изградњу канализације и постројења за прераду отпадних вода у Борчи требало би да буду отворене крајем јула и почетком августа. Надам се да ћемо уз огроман наш напор и подршку Европске уније доћи до извођача и са радовима почети на јесен.
Рок за изградњу подвожњака, који ће повезати Булевар уметности и Булевар Црвене армије у Новом Београду и који је по тендерској документацији предвиђено да буде око годину дана, биће испоштован, навео је Шапић.
– Радови су сада интензивирани, а пре тога завршени су припремни радови и чекало се да стигну неопходне цеви. Та веза изузетно је важна за Нови Београд и умногоме ће растеретити саобраћај у овом делу града. Никаквих проблема немамо јер је извођач изабран, а радови су кренули. Динамика је у складу са тендерском документацијом – рекао је Шапић, подсетивши да је и то један од пројеката који је годинама расписиван, па није „пролазио”.
Градоначелник је нагласио да је његов једини мотив у овом моменту не висок рејтинг или да га било ко воли већ да да свој допринос да Београд за годину, две, три, четири буде „далеко бољи и инфраструктурно, социјално, и на сваки други начин него што је данас”, чему ће умногоме допринети сви пројекти о којима је говорио.