СВЕ МАЊЕ ПРЕПРЕКА ЗА ИЗГРАДЊУ АУТОПУТА НИШ-ПРИШТИНА: Европска банка одобрила кредит, тендер у новембру
Харгитаи каже да се само чека нова влада да потпише споразум о кредиту за тај аутопут
Европска банка за обнову и развоју договорила је са српским властима кредит од 85 милиона евра за финансирање изградње дела аутопута Мира, од Ниша до Плочника, а тендер ће бити објављен почетком новембра, изјавила је данас регионална директорка ЕБРД за ЗБ Жужана Харгитаи.
ВАЖНА ВЕСТ ЗА СВЕ УГОСТИТЕЉЕ У СРБИЈИ: Од сутра ОБАВЕЗНА пријава гостију преко еТуриста
РАСТ ИНДУСТРИЈЕ: Производња у августу ВЕЋА него пре годину дана
НАЈНОВИЈА ОДЛУКА: Познато шта ће се дешавати са туристичким агенцијама у Србији
Харгитаи каже да се само чека нова влада да потпише споразум о кредиту за тај аутопут.
- Ипак, још боља вест је да су тендери спремни и да ће бити објављени негде почетком новембра. Тако да чим потпишемо споразум о финансирању почињемо са реализацијом - рекла је Харгитаи.
Упитана како види долазак америчке Међународне развојне финансијске корпорације (ДФЦ) у Србију и њено отварање регионалне канцеларије у Београду, Харгитаи је пожела добродошлицу том америчком фонду и додала да ће са ДФЦ-ом видети шта могу заједно да раде.
ДФЦ је најавио да ће једна од првих пројеката које ће финансирати у Србији бити управо изградња дела аутопута Ниш - Приштина.
Харгитаи каже да нису до сада радили са ДФЦ-ом, али да свакако ДФЦ има одличну пословну праксу (трацк рецорд) у обезбеђивању финансирања, побољшавању услова пословања и пружању сигурности од политичких ризика за пројекте приватног сектора.
- Договорили смо се да седнемо са новоименованим директором канцеларије ДФЦ-а у Београду Џоном Јовановић и видимо шта све можемо заједно да радимо - навела је она.
На питање да ли будуће америчке инвестиције у Србији и региону види као конкуренцију или као комплементарне пројекте пошто је, на пример, Аутопут мира наставо у оквиру Берлинског процеса, Харгитаи каже да она то не види као конкуренцију, која може да постоји у приватном сектору.
Такође, истиче да су амерички инвеститори веома добродошли како у Србији тако и у региону Западног Балкана.
Напомиње да су са делегацијом ДФЦ-а и америчком Ексим банком разматрали које пројекте у јавном сектору могу заједно да раде, и додаје да има пуно пројеката.
Харгитаи наводи да се пројекат изгадње аутопута од Ниша до Приштине припрема већ неко време и да је ЕБРД на томе радио заједно са ЕИБ и ЕУ, који су такође обезбедили средства за припрему и реализацију тог пројекта.
На питање да ли очекује да долазак ДФЦ-а у Србију убрза економски развој Србије, Харгитаи каже да бржи економски развој зависи, пре свега, од спровођења даљих економских реформи и пост ковид опоравка у 2021. години.
Како је рекла, Србија је већ на мапи страних диркетних инвестиција, али сада реформе треба да иду према уједначавању услова на тржишту како би и локалне компаније могле више да инвестирају.
- Ми очекујемо у Србији снажан опоравак у 2021. години, у пост ковид фази, и још бржи раст после - додала је Харгитаи.
Иначе, прва деоница Аутопута мира је Ниш-Мердаре у дужини од 77 км.
За прву деоници од Ниша до Плочника, чија ће изградња коштати око 250 милиона евра, већ је обезбеђен зајам Европске инвестиционе банке од 100 милиона евра, као и грант од 40,6 милиона евра из Инвестиционог оквира за Западни Балкана (WBIF). Преостали део средстава биће финансиран из буџета Србије.
Иначе, укупна процењена вредност изградње пуног профила аутопута (шест трака) Ниш-Мердаре је 1,065 милијарди евра, а аутопут би се градио фазно.
У првој фази ће се радити изградња полупрофила аутопута, и цена изградње од Ниша до Мердара ће износити око 648 милиона евра и то прво деоница од Ниша до Плочника чија је ведност 255 милиона евра, а затим друга деоница од Плочника до Мердара износу од 393 милиона евра.
Ако буде аутопут економски исплатив по броју возила градиће се пут профил аутопута.
Аутопут Ниш-Мердаре-Приштина је део основне индикативне транспортне мреже ЕУ. Коридор 10 и овај аутопут ће се повезати код Ниша и омогућити излазак Србије на албанске луке на Јадранском мору и боље повезати 500.000 људи.
Дужина будућег аутопута Ниш-Драч је 383 километара.
Почетак радова на деоници Ниш-Плочник, према садашњем плану, очекује се најкасније половином 2021. године.